יוסי ורשבסקי על ההסכם עם היוצרים: "לא ויתרו לערוץ 10 על כלום"

יום אחרי ההסכם עם היוצרים שסולל את המשך פעילות ערוץ 10, בערוץ טוענים כי "מדובר בניצחון של היוצרים והרשות השנייה" ■ ההסכם יאפשר לערוץ להישאר באוויר עד המעבר לרישיונות, וזה בדיוק מה שהוא רצה להשיג

אחרי חודשים ארוכים של עמידה איתנה בעיקרון שלא לשלם את חובות העבר בתחום הקולנוע, התקפל אתמול (ב') ערוץ 10. מנכ"ל הערוץ, יוסי ורשבסקי, והיועצת המשפטית של 10, דבורה קמחי, הסכימו אתמול, סביב שולחן במזנון בכנסת, להעביר 20 מיליון שקל לקולנוע הישראלי, כסף אותו היו אמורים להעביר במהלך 4 השנים האחרונות. מהצד השני של השולחן ישבו נציגי ארגוני היוצרים, המפיק מוש דנון ועו"ד אמיר רוזנברג.

"זה הניצחון של היוצרים והרשות השנייה", אומר ורשבסקי ל"גלובס". "לא ויתרו לערוץ 10 על כלום. הערוץ שהיה הילד הפרוע של התעשיה - קראו אותו לסדר בשנה שעברה, ואפשר לראות שאנחנו כבר מתחילים להחזיר חובות ולעמוד בכל מחוייבויותינו. ערוץ 10 הוא מקרה מבחן, ואפשר לראות שהם ניצחו. רשת וקשת קיוו שימחלו לנו על חובות כדי שתהיה שיוויוניות, ולא כך היא. אנחנו הולכים ומחזירים הכל. ברור שאם לא נחזיר, לא תהיה הארכת זיכיון".

ניצח במערכה?

אך האם ההפסד הוא באמת של ערוץ 10? לכאורה, הערוץ בזבז את הזמן של כל בכירי המשק ושל עובדים, והוציא הון עתק על לובינג, חברות ייעוץ ועורכי דין - כאשר הוא יכול היה לשלם את כספי המריבה כבר לפני חודשים ארוכים. למעשה, הרווח של ערוץ 10 גדול מכפי שזה נדמה. ההסכם מול היוצרים, כפי שנודע ל"גלובס", מתיישב כהלכה עם תוכניות הכספיות של הערוץ.

על-פי ההסכם שנחתם, ערוץ 10 יגיש תוכנית החזר לחובותיו בתחום הקולנוע על סך 20 מיליון שקל ל-5 שנים החל מה-1 בינואר 2010 ועד לסוף שנת 2014. כמו כן, ישראל 10, הקבוצה שמפעילה היום את ערוץ 10 תעמיד כנגד החוב הזה ערבות בנקאית מלאה כתנאי לקבלת רישיון.

עוד הוסכם כי השקעה השוטפת בתחום הקולנוע מעכשיו ואילך תיחשב כסוגה עילית לפי החוק, כאשר 50% מהשקעה בקולנוע תוכר על חשבון השקעה במסך.

התפיסה של ערוץ 10 היא די פשוטה. ההסכם מאפשר לשלם את חובות הקולנוע אחרי המעבר לשיטת הרישיונות. זה כבר נראה ברור שבשנתיים הקרובות ערוץ 10 לא ישלם דבר לקולנוע, אלא אם ימצא מקור תקציבי לא צפוי.

יום אחרי החתימה הצפויה על החוק, בעלי המניות של ערוץ 10 יתחילו להזרים כסף, והכסף הזה יספיק למסך הקטן בלבד. יום אחרי המעבר לרישיונות ב-2012, עם זאת, הבנקים יסכימו לתת אשראי לערוץ 10. אז יתחיל הערוץ לשלם את 20 המיליון המדוברים, לצד 4 מיליון שקל נוספים מדי שנה. הפעם הרווח שלו יהיה כפול - על-פי ההבנה שהושגה 50% יוכרו על-ידי הרגולטור על חשבון ז'אנר מיוחד, שהוא תוכניות בידור מושקעות בעלות גבוה.

ואולם, ההישג הגדול ביותר של ערוץ 10 הוא בעובדה שהוא השיג חקיקה. ההבנה שהושגה בין הצדדים כביכול לא מחייבת הליך חקיקה, הרי הרשות השנייה יכולה לאשר לאור עמידה בהסכמים הארכה של שנתיים בזיכיון. אולם, בערוץ 10 רוצים להישאר בסביבה עד לרישיונות מתוקף החוק, וזה בדיוק מה שההבנות הללו והמאבק הארוך שהוביל עד כאן השיגו, ובכך אפשר לומר כי הערוץ ניצח במערכה.

עדיין לא סופי

"הניצחון הוא שלנו", אומר המפיק מוש דנון. "ההסכם הזה הוא ניצחון של התעשיה. נכון להתעסק בהישגים, וההישג הוא אחד - ערוץ 10 מחזיר חוב. הוא מכיר בקולנוע, שזה חשוב מאוד, וההסדר מסכם את העובדה שהערוץ לא ייסגר ושהצלחנו להעלות את המחירים בכל הסוגות. מאז שוורשבסקי אמר 'לא נשלם כלום', הם העלו ב-60 מיליון שקל את כל הסוגות. התעשיה תעבוד, וזה מה שחשוב".

אך ההסכם עדיין לא אושר במלואו. במהלך היום יציגו אנשי ערוץ 10 את ההסכם למנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, שלא היה עד כה בתמונה בנוגע למגעים, שנמשכו 10 ימים.

ל"גלובס" נודע כי בין היוצרים לאנשי ערוץ 10 התגלגלו מיילים וחילופי תכתובות לצד פגישות רבות. מי שהיה בסוד העניינים היו השר משה כחלון, שאתמול ניסה גם לשכנע את היועצת המשפטית שלו, נגה רובינשטיין, למצוא בחוק את החיובי. על-פי גורמים במשרד התקשורת, גם היא התרצתה.

גם יו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש, קיבלה את כל הפרטים, וגם יו"ר ועדת הכלכלה, י"כ אופיר אקוניס.

כעת נותר עוד לעשות תיקונים משפטים בחוק, ואחת הסוגיות שתישאר פתוחה היא נושא הערבויות, עליו תתעקש הרשות השנייה. ההסכמה תדרוש ערבויות של 20 מיליון שקל בתוך שבועיים ממועד החתימה, וערוץ 10 יבקש ארכה.