לנדאו: "היטל הבצורת היה חשוב; משבר הוא לא עת למצוא חן"

עוד היום בוועדה לביקורת המדינה: אורי שני, ראש רשות המים, אמר כי נדרשים 30 מיליארד שקל כדי לצאת מהמשבר ■ נציג האוצר קבע כי יש למצוא אמצעי חיסכון אחר במקום ההיטל

"היטל הבצורת היה חשוב, ומשבר הוא לא שעה למצוא חן בעיני הציבור אלא לקבל החלטות מעשיות, וכך עשינו. ידענו שבהיטל יהיו בעיות, אך עלינו להבין שיש משבר חמור וחייבים לקבל החלטות לזמן חירום". כך אמר היום (ג') שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, בדיון דחוף שהוועדה לביקורת המדינה קיימה בהמלצות הביניים של ועדת החקירה הממלכתית לחקר המים, בראשות פרופ' דן ביין.

עוד אמר לנדאו, כי "למעורבות הממשלה במשק המים אין תחליף. אני לא חושב למשל שרשות המים יכולה לקבל החלטות כמו העלאה של תעריפים ב-40%, או לקבוע את מערכת משק המים עם הרשות הפלסטינית. אלה דברים שחייבים להישאר בידי הדרג המדיני", ציין.

מנגד אמר פרופ' ביין, כי בעקבות הרפורמה הכוללת את שינוי תעריפי המים שהתקבלה ב-2006, יש חשיבות לבחון ולאפשר למועצת רשות המים להיות אחראית ולטפל בנושא זה.

עידו רוזוליו, מנכ"ל מקורות הזהיר כי "תעריפי המים כיום לא נותנים תשובות הולמות. ניאלץ לצמצם בהיקפי הפיתוח, ייתכן שכבר משנה זו, וזה יסכן את היציאה ממשבר המים".

שאול מרידור, האחראי למשק המים מטעם האוצר, התייחס להקפאת היטל הבצורת באמרו: "המשבר במשק המים רחוק מלהסתיים. גם אם יהיו שנה שנתיים גשומות עלינו למצוא כלים לצמצום הצריכה".

אורי שני, ראש רשות המים אמר כי "כדי לפתור את משבר משק המים נדרש סכום של 30 מיליארד שקל, ולא ניתן לקבל סכום כזה מתקציב המדינה. צריך לזכור שיש לנו עוד שלוש שנים קשות של חיסכון. לאחריהן ייפתר המשבר", אמר שני.

פרופ' ביין התייחס לסוגיית התקציב הנדרש וציין כי "על הציבור להבין שמחירי המים חייבים לשקף את עלותם, ועל הגורמים הממונים לקבל את ההחלטות בנושא".

רונית תירוש התייחסה לשאלה מי יפקח על המחירים באומרה, "נותנים לחתול לשמור על השמנת", כשהיא מתכוונת בכך ל"פוליטיקאים, שלא אחת רוצים לשאת חן בעיני הציבור".