החובות הבעייתיים ליצואנים זינקו השנה ב-30% ל-600 מ' ד'

דוד מילגרום, מנכ"ל הבסס"ח: למרות התחושות האופטימיות של יציאה מהמשבר העולמי, המציאות של היצואנים עדיין רחוקה מלהיות ורודה

היקף החובות הבעייתיים של היצואנים הישראלים מצד לקוחותיהם בעולם זינק בסוף 2009 בכ-30% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, והוא עומד כיום על כ-600 מליון דולר. כך עולה מהנתונים של הבסס"ח, החברה הישראלית לביטוח אשראי. עיקר החובות הבעייתיים הינם מלקוחות בארה"ב, איטליה, תורכיה, יוון, רוסיה, בריטניה, ספרד, ומכסיקו. בבססח תולים את הגידול בהיקף החובות הבעייתיים, בזינוק של 33% בהיקף פשיטות הרגל שאירעו ברחבי העולם במהלך השנה האחרונה.

היקף החובות שבפיגור מהותי (מעל 30 יום) ליצואנים ישראלים הגיע כאמור ל-600 מליון דולר, לעומת 460 מליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד ו-320 מיליון ברבעון האחרון של 2007.

עם זאת, בבסס"ח מעריכים שהשפל כבר מאחורינו. זאת, לדבריהם, לאחר שבמחצית 2009 כבר עמד היקף החובות הבעייתיים ליצואנים הישראלים על רמת שיא של 800 מיליון דולר.

ענפי הייצוא המובילים בהיקף החובות הבעייתיים הינם תעשיית מוצרי הפלסטיק, מזון ומשקאות, היי-טק, מתכת ואלומיניום, טקסטיל, תרופות, מוצרי השקיה ודשנים.

בבסס"ח אומרים היום כי הזינוק היחסי בהיקף החובות הבעייתיים ליצואנים הישראלים בולט עוד יותר לאור ירידה של 14% בהיקף הייצוא הישראלי בשנת 2009, לעומת 2008. בסה"כ צפוי הייצוא הישראלי (ללא יהלומים) להסתכם השנה בכ-36 מיליארד דולר, לעומת 42 מיליארד דולר אשתקד.

סחבו את הקשיים על גבם

לדברי דוד מילגרום, מנכ"ל בססח, בשנה האחרונה נאלצו היצואנים הישראלים לשאת על גבם במידה רבה את מגבלות המימון החריפות של המערכת הבנקאית ושוקי ההון הכלל עולמיים. בכדי להמשיך את קשרי המסחר עם הלקוחות בחו"ל הם נאלצו להמשיך להעניק ללקוחותיהם בחו"ל אשראי נדיב, על אף שהמצב הכספי של חלק גדול מהלקוחות הורע. לדבריו, כתוצאה מכך ספגו יצואנים רבים גידול בהיקף החובות הבעייתיים מצד לקוחותיהם בעולם.

בסס"ח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, מבטחת אשראי ב-115 מדינות בהיקף של מעל 12 מיליארד דולר בשנה, בעסקאות סחר חוץ ובשוק המקומי. ביטוח האשראי מבטיח שהספק יקבל את כספו גם במידה שהלקוח אינו משלם כתוצאה מחדלות פירעון, קשיים כלכליים או אירוע פוליטי המונע תשלום. הבעלות על בססח נחלקת כיום שווה בשווה בין: הראל השקעות בביטוח ופיננסים, ביטוח חקלאי ויולר הרמס - מבטח האשראי הגדול בעולם.