גם קו-אופ עוברת לסדרנות עצמית, אך ללא הספקים הגדולים

החלטת הרשת שלא ליטול מהספקים הגדולים את מלאכת הסדרנות באה לאחר שהיא נכשלה בניסיון לדרוש מהם תשלום עבור הסדרנות ■ מנכ"ל קו-אופ ישראל: "בסוף כולם ישלמו" ■ צפויים פיטורים של עשרות סדרנים

רגע אחרי רשת שופרסל, גם רשת קו-אופ ישראל עוברת לסדרנות עצמית. מתוכנית הרשת שהגיעה לידי "גלובס" עולה כי בין ינואר הקרוב למאי 2010 יועברו כל סניפי הרשת לסדרנות עצמית מלאה, להוציא את מוצרי הספקים הגדולים בשוק: תנובה, שטראוס, אסם, יוניליוור וקבוצת קוקה-קולה.

ל"גלובס" נודע עוד כי החלטתה של הרשת שלא ליטול מהספקים הגדולים את מלאכת הסדרנות באה לאחר כישלונות בניסיונה לדרוש מהספקים הגדולים תשלום עבור הסדרנות. על כך אומר מנכ"ל הרשת, רמי מנדל: "הם יועברו בעתיד, וכולם ישלמו".

לדברי ספקים קטנים בשוק, החלטת הרשת שלא לכפות את הסדרנות על הספקים הגדולים היא "עוד הוכחה לכך שהספקים הקטנים והבינוניים לא נספרים ולא יכולים להתמודד מול רשתות השיווק. הבעיה היא שלספקים הקטנים והבינוניים אין כוח מיקוח. אם אין להם כוח מיקוח מול קו-אופ ישראל - על אחת כמה וכמה אין להם כוח מיקוח מול שופרסל. לכן הרגולטור חייב להתערב כדי להסדיר את המשך התחרות ולהגן על הספקים הקטנים והבינוניים", אומר אחד הספקים ל"גלובס".

צפויים פיטורים

כמו בשופרסל, גם במקרה של קו-אופ ישראל מדובר בהליך שיגרור אחריו פיטורים של עשרות סדרנים המועסקים ברשת. עם זאת, מנדל אומר היום (ד') ל"גלובס": "אנחנו נשתדל לקלוט את העובדים המיומנים אלינו לרשת, כפי שבעבר קלטנו את כל עובדי חברת הניקיון של חברות כוח-האדם, והם היום עובדים של הרשת".

יצויין כי קו-אופ ישראל פתחה בחודש מארס האחרון בפיילוט להעברת הסדרנות לידיה. בפיילוט השתתפו 15 סניפים שבהם נעשתה עבודת הסדרנות כולה על-ידי הרשת.

בהתאם לתוכנית הרשת, המעבר לסדרנות עצמית ב-2010 ייעשה ב-3 שלבים. בשלב הראשון, בינואר 2010, יועברו 13 סניפים לסדרנות עצמית; בשלב השני, בפברואר 2010, יועברו 16 סניפים; ואילו במאי 2010 יועברו 6 סניפים. מספרים אלה כוללים את הסניפים שכבר החלו בפיילוט לסדרנות. יתר הסניפים יועברו לסדרנות עצמית בתחילת 2011.

רשת קו-אופ ישראל מונה 54 סניפים: 41 סניפי "מיסטר זול", 7 סניפי "ממן", 2 סניפי "פשוט זול" ו-3 סניפים של חנויות נוחות הפועלים תחת המותג "הפינה הישראלית".

לדברי מנדל, הרשת עתידה לחתום את השנה הנוכחית עם מכירות של 1.4 מיליארד שקל. ברשת מועסקים היום 164 סדרנים המועסקים על-ידי הרשת עצמה ו-750 סדרנים נוספים של הספקים.

במכתב ששלח מנדל למנהלי הסניפים ובו פירט את התוכנית, הוא כותב: "אין ספק כי המעבר לסדרנות עצמית יתרום רבות לשיפור הרווחיות של הרשת".

לדברי מנדל, עבור שנת 2010 היא דרשה מהספקים רק את תשלום עלות העסקת הסדרנים כדי להיות מאוזנת.

ומה באשר לתשלומים שהיא תדרוש בעתיד והאם היא רואה בכך מקור לרווח? על כך אומר מנדל: "בהחלט. אני לא יכול לרוץ היום לפני המקל. המקל ירוץ, ואז כולם יתיישרו. לא יעזור לאף ספק, לא תהיה להם ברירה".

33