מחקר באוניברסיטת תל אביב: "איראן תנצח את ישראל"

כך קובע משחק תפקידים שנערך במכון למחקרי ביטחון לאומי של אוניברסיטת תל אביב ■ משחק התפקידים נפתח במתקפת פתע מצדה של ישראל על מתקני הגרעין האירניים של כוחות קומנדו קרקעיים

במקרה של מלחמה בין איראן לישראל, ידה של אירן תהיה על העליונה - כך קובע משחק תפקידים שנערך במכון למחקרי ביטחון לאומי של אוניברסיטת תל אביב.

בסימולציה נטלו חלק בכירי החוקרים במכון, ובהם האלוף (במיל') גיורא איילנד שגילם את ראש הממשלה נתניהו, וראש אמ"ן לשעבר האלוף (במיל') אהרן זאבי-פרקש, שגילם את המנהיג הרוחני של איראן - חמנאי, וכן מספר בכירים נוספים בישראל שסירבו להזדהות בשמם. מקור בכיר במשרד החוץ אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "תוצאות הסימולציה יהיו חלק משיקול הדעת של מקבלי ההחלטות בישראל".

"הרעיון היה ליצור מצב שבו נברר מה קורה כשארצות הברית מנסה גישה דו צדדית מול איראן בנושא בלימת תכנית הגרעין ומציאת דרך לספק את תביעותיה האחרות", אמרה החוקרת אמילי לנדאו, שניהלה את הסימולציה.

משחק התפקידים נפתח במתקפת פתע מצדה של ישראל על מתקני הגרעין האירניים של כוחות קומנדו קרקעיים. על פי הערכת החוקרים, ממשל אובמה יתעקש לחפש אחרי פתרון דיפלומטי מול טהרן וינטוש את ישראל במערכה לבדה, גם אם תחליט לתקוף את איראן.

ברגע שאיראן תבין שארה"ב לא מתערבת במערכה הצבאית, כך על פי המחקר, איראן תכה בישראל בכל הכלים הצבאיים העומדים לרשותה, כולל חיל האוויר, טילים בליסטיים, פעולות טרור ועוד. מאידך, ישראל לא תוכל להשתמש ביכולות הגרעיניות העומדות לרשותה (על פי דיווחים זרים כמובן) - משום שהממשל בוושינגטון לא יאשר מתקפה גרעינית על אירן מחשש שהאזור כולו יתלקח לכלל מלחמה אטומית.

"האירנים פשוט יותר נחושים"

גיורא איילנד, מי שהיה ראש אגף המבצעים בצה"ל וחבר המועצה לביטחון לאומי, היה זה שגילם את ראש הממשלה בנימין נתניהו במשחק התפקידים. "הקלף היחיד שיכולנו לשחק בו הוא הקלף של מבצע צבאי, וגם הוא קלף חלש", הסביר איילנד. "האירנים מרגישים טוב יותר מהאמריקנים, הם פשוט יותר נחושים להצמד למטרות שלהם".

עורכי המחקר טוענים כי נתניהו נמצא כבר עכשיו ב"בעיית תקשורת" עם הבית הלבן, בעקבות חוסר ההסכמה על הקפאת ההתנחלויות. על פי משחק התפקידים - יחסיו של ראש הממשלה עם הגורמים בממשל בוושינגטון ימשיכו להידרדר אם יתעקש לפתוח חזית צבאית מול אירן.

משחק התפקידים מציג גם את המציאות העגומה של היום, בה האופציה הדיפלומטית וגם האופציה הצבאית מקרטעות, בעוד אירן ממשיכה להעשיר אורניום.

"ישראל לא יכולה לפעול לבד"

אהרון פרקש - ראש אמ"ן לשעבר, ששיחק את תפקידה של מנהיג אירן האייטולה חמנאי, אמר כי הרפובליקה האיסלאמית לא תפסיק לרדוף אחרי נשק גרעיני, אלא אם הממשל בטהרן עצמו יהיה תחת איום. פרקש מאמין כי האמריקנים צריכים לגבות את היוזמות הדיפלומטיות בשליחת ספינות מלחמה למפרץ או בשכנוע הודו, אחת משותפותיה של אירן בעסקים, לזנוח את הקשר עם טהרן.

לטענת גיורא איילנד, לישראל אין הרבה ברירה מלבד ליישר קו עם המדיניות האמריקנית, בעלת הברית המרכזית שלה. "ישראל לא יכולה לפעול כאן לבדה. עסקה אמריקנית - אירנית תבטל אפשרות של מתקפה ישראלית נגד איראן", סיכם.