קומפיוג'ן זינקה ב-75.9%; הודיעה על הסכם שת"פ עם פייזר

פייזר תממן גילוי תרופות ל-3 מטרות שהגדירה ותתגמל את החברה עם התקדמות פיתוח התרופות ■ ענת כהן-דייג: "אנו מצפים להיכנס להסכמים דומים עם חברות פארמה וביו-פארמה נוספות"

חברת קומפיוג'ן הישראלית וענקית התרופות הבינלאומית פייזר חתמו על הסכם לפיתוח משותף של תרופות. לאחר ההודעה עלתה מניית החברה היום בבורסה בתל אביב ושווי החברה הוא 535 מיליון שקל.

ההסכם הוא מסוג של "גילוי תרופות על-פי דרישה". כלומר, פייזר תגדיר לקומפיוג'ן שלוש מטרות לתרופות (מולקולה בגוף האדם, שאם מבצעים עליה מניפולציה באמצעות תרופה, ניתן להתערב במנגנון המחלה) וקומפיוג'ן תגלה מולקולות המתאימות להיות תרופות למטרות אלה.

הרבה הסכמים, מעט הכנסות

לקומפיוג'ן מספר הסכמים עם חברות תרופות גדולות ובינוניות ברחבי העולם, אבל עד כה בדרך-כלל היו אלה הסכמי רישוי קלאסיים, בהם העבירה קומפיוג'ן לחברה להמשך פיתוח, מולקולה שכבר גילתה בעצמה.

לעומת זאת, במודל הנוכחי, פייזר משלמת על התהליך מהתחלתו ועד סופו. מעבר לכך לא מסרה החברה בינתיים על תנאיו הכספיים של ההסכם.

"כבר זמן רב שאנחנו מעוניינים לפעול במודל של גילוי על-פי דרישה", אמרה היום ל"גלובס" ד"ר ענת כהן-דייג, המנכ"לית המשותפת של החברה, יחד עם מרטין גרסטל.

לדבריה, "העסקה היא הוכחת היתכנות הן למודל עצמו והן למערכות גילוי התרופות שלנו, שכן פייזר מוכנה לשלם לנו את עלויות הפיתוח, על בסיס ההנחה שהמערכות הללו יגלו תרופות טובות". בהמשך תשלם פייזר גם תשלומי אבני דרך, אם וכאשר התרופה תתקדם בניסויים קליניים בדרך לשוק, וכמובן אם תגיע לשוק.

למרות ההצלחה של קומפיוג'ן בחתימה על חוזים, אלה עדיין לא תורגמו להכנסות משמעותיות. ברבעון השלישי של 2009 לא רשמה החברה הכנסות כלל ובשלושת החודשים הראשונים של 2009 הציגה הכנסות של 225 אלף דולר בלבד.

גיוס עם פחות דילול

לחברה 5.7 מיליון דולר בקופת המזומנים ועוד מניות של הספין-אוף אבוג'ן, ששוות 4.3 מיליון דולר. לאחר ששרדה במשך עשור על בסיס הנפקתה הראשונה משנת 2000, החליטה קומפיוג'ן לערוך השנה לראשונה גיוס המשך, באמצעות מכשיר בשם "קו מניות מבוקר".

במסגרת זו, בנק ההשקעות קנטור פיצג'רלד ימכור מעת לעת מניות חדשות של החברה בשוק בהיקף של עד כ-20 מיליון דולר ובתנאים שתקבע החברה מראש.

"בחרנו במכשיר הזה משום שהוא פחות מדלל. הוא אינו מחייב לא דיסקאונט ולא מתן אופציות", אמרה ל"גלובס" דקלה צ'צ'קס-אקסלברד, סמנכ"לית הכספים של החברה.