לקראת הסילבסטר: כל האביזרים המשלימים לחובבי האלכוהול

רגע לפני שחולצים את הפקקים ומקבלים את השנה החדשה - "גלובס" סוקר את האביזרים הנלווים ליין מבעבע ולמשקאות חריפים אחרים, ממליץ איך לבחור את כוסות היין והשמפניה, ומגלה קשת מחירים רחבה במיוחד

אביזרים לשתייה

* כוסות שמפניה:

בדומה לבקבוקי היינות המבעבעים, שהועברו לחלק הקדמי בחנויות המשקאות, גם כוסות השמפניה, שמפניירות וכל מה שיוסיף לאווירה ולטעם. גם קשת המחירים רחבה, ומטפסת ל-1,000 שקל לכוס מזכוכית קריסטלית של וורסאצ'ה ול-1,900 שקל לזוג כוסות משובצות באבני סברובסקי.

לצד השמירה על הצורות הקלאסיות והמותאמות לכל משקה (ראו בהמשך), היצרנים הוותיקים והחדשים מציגים חידושים וחלקם "מעיזים" לשנות תפיסות ארוכות שנים, כך למשל יצרן הכוסות האוסטרי, רידל, היוצר מהפכה בכך שמציג כוס מקריסטלין ללא רגל (כחלק מסדרת "O"). העיצוב הייחודי שומר על אלמנט הגובה של הכוס ומאפשר את ציפת הבועות במסען האלגנטי מתחתית הכוס עד לפאתיה, (כ-90 שקל ליחידה, ספייסס).

עם יצרני הכוסות נמנים שמות בינלאומיים בעלי מוניטין של מאות שנים, כך למשל יצרן כוסות הקריסטל הגרמני "שפיגלאו". לרגל הסילבסטר מוצעות כוסות שפיגלאו בהנחות בחברה הסקוטית, למשל זוג כוסות שמפניה דגם סוויטהארט (ב-70 שקל במקום ב-100 שקל), או מארז רביעיית כוסות (דגם וינו וינו) ב-120 שקל (במקום ב-216 שקל).

אבני סברובסקי המשובצות על הכוסות יספקו נופך חגיגי ונוצץ, המחיר לצמד כוסות משובצות הוא 1,900 שקל (סברובסקי ילון). לחובבי האווירה היוקרתית, נציע כוסות עם חיתוכי קריסטל (200 שקל ליחידה, RUGINE), ולחובבי הזכוכית הצבעונית נציע כוסות מקריסטל סגול של קריסטל ד'ארק ב-300 שקל (ל-4 יחידות).

* שמפניירה:

מטרת השמפניירה היא לשמור על המשקה צונן באמצעות קרח ומים. למעשה מדובר בדלי זכוכית, פלסטיק או נירוסטה, עם נגיעות עיצוב מגוונות ומחירים בהתאם: שמפניירה באווירת רטרו מנירוסטה (כ-200 שקל, להשיג ב-DOMO), דלי לשמפניה העשוי מנחושת בראס (600 שקל, להשיג בפלורליס) גימיק נחמד הוא שמפניירה זוגית עשויה אקריליק והמותאמת לשני בקבוקים (126 שקל, DOMO) או מעיל שומר על קור הבקבוק (כ-300 שקל, להשיג בספייסס).

* כוסות יין:

אלה מוצעות בשלל וריאציות וגדלים. היצע המחירים מתחיל בשקלים בודדים, לדוגמה כוס יין ב-5 שקלים (4chef). גם כאן נזכיר את כוסות רידל נטולות הרגל, בצ

ורה עגולה ומזכוכית עדינה (כ-80 שקל ליחידה), גביעי קריסטל מ-40 שקל (פלורליס), כוס זכוכית מודרנית מבית לואיג'י בורמיולי ב-50 שקל (קוק סטור), שישיית כוסות מזכוכית מודרנית של מקסוול-וויליאם בכ-130 שקל (מבית סולתם-רדד), כוסות VINERY מזכוכית אדומה צרובה ב-90 שקל (ל-4 יחידות), כוס מנומרת ב-50 שקל (איי.די.דיזיין), ובנישה היוקרתית, גביע כוס יין של וורסאצ'ה ב-1,000 שקל ליחידה (רוזנטל).

* דקנטר:

הדקנטר משמש ל"חדרור" יינות אדומים, וכולל גם בקבוקי זכוכית עם פקק המיועדים למשקאות דוגמת וויסקי. גם כאן, מגוון סגנונות - ממסורתי ועד מודרני:

דקנטר מזכוכית קריסטל עם מקדם שבירה של קרני האור והקול מ-180 שקל (קוק סטור), דקנטר קריסטל עם חיתוכים מ-280 שקל (שוורץ הום קולקשיין), דקנטר מזכוכית מ-100-600 שקל (DOMO), 120-240 שקל לבקבוקי זכוכית קריסטלית בפלורליס, ובנישת היוקרה, מגש הכולל 4 כוסות ובקבוק לוויסקי מקריסטל ב-10,500 שקל (RUGINE).

גאדג'טים נוספים כוללים תרמומטר של המעצב יאקוב וואגנר ל-living design, שמטרתו למדוד את טמפרטורת המשקה באמצעות הצמדתו לבקבוק (כ-300 שקל, ספייסס), פטנט אחר הוא "מאוורר יין" (מוזג דיקנטר) שמשמש כמוזג, אוטם וכ"מחדרר" את היין תוך כדי מזיגה (כ-200 שקל, ספייסס); כוסות לקוקטייל מרטיני העשויות נירוסטה לשמירה על טמפרטורת המשקה ולמניעת טעמי לוואי (110 שקל לזוג, kitchenWorks).; סוגר לבקבוק יין משובץ באבנים (כ-600 שקל, סברובסקי ילון), ולבסוף - פותחן משוכלל "ויין-מאסטר" ב-500 שקל (DOMO).

כוס לכל משקה

"בהתאמה נכונה מפיקה הכוס את המירב מתכונותיו של המשקה", אומר שחף טל, סמנכ"ל "זמן אמיתי".

* יינות מבעבעים:

כוס ה"פלוט" (חליל) הארוכה כוללת שטח פנים קטן כדי למצות את שובל הבועות העדין הזורם מעלה. גודל הבועות יוכל לרמז על טיב היין: ככל שאלה עדינות וקטנות מדובר כנראה ביין איכותי שהותסס בתהליך טבעי.

יין אדום: יימזג לכוס זכוכית גדולה ופתוחה, עד כשליש מתכולתה. המטרה היא להכניס אוויר לכוס שישחרר את הארומה ויאפשר ליין "לנשום". טל ממליץ להעביר יינות אדומים לדקנטר ל-30-40 דקות,

כדי למצות את תהליך החמצון באמצעות שטח הפנים המקסימלי, המאפשר לבצע "חידרור" - מיזוג טמפרטורת היין עם טמפרטורת החדר. "יין הוא מוצר חי וכאשר התרכובות שלו מתערבבות עם האוויר הוא עשוי להשתפר פלאים".

* יין לבן:

מוגש קר ומכיל פחות ארומה. לכן יוכל להימזג לכוס בעלת שטיח פנים קטן יותר. בכל מקרה, את הכוס אוחזים מהרגל, כדי שלא להשאיר טביעות אצבע או לחמם את המשקה.

* אפריטיף (לפני הארוחה):

משקאות ורמוט המוגשים עם קרח ולימון מתאימים לכוס "לואו-בול" (נמוכה) בעלת שטח פנים רחב. גם וויסקי וסינגל מאלט מתאימים לכוסות אלה, המאפשרת לשותה להריח את ארומת היישון. "האף חייב להיות חלק מתהליך השתייה", מציין טל. לכוס ה"האיי-בול", יימזגו משקאות "שאין מה להריח בהם", דוגמת וודקה או קמפרי.

* דיז'סטיף (לאחר הארוחה):

משקאות ברנדי, בהם קוניאק, ארמניאק או קלוואדוס, ימוצו היטב בכוס "סניפטר" שנסגרת בחלקה העליון כדי לכלוא את הארומה בכוס. כך, עם כל טעימה נדרשת הטיה של 90 מעלות וישתחררו ניחוחות המשקה. לכוסות אלה רגל קצרה עליהם "תתלבש כף היד" ותחמם את המשקה עם החזקת הכוס.

* משקאות ביטר:

(אוניקום, פרנה ברנקה, ייגרמייסטר), שמטרתם להקל על הקיבה, נשתים לרוב בכוס "שוט".

איך לבחור כוסות

עם סוגי הזכוכית השונים נמנים זכוכית שקופה המכילה שיעורי חול גבוהים במיוחד, זכוכית קריסטל (המכילה יותר מ-24% עופרת יחד עם צורן חמצני ואשלגן, ומתאפיינת בצליל מהדהד), וזכוכיות פרי פיתוח של יצרני הכוסות למשל "קוורקס" מבית ארק אינטרנשיונל, הממזגת זכוכית קריסטל וזכוכית גבישית.

לצד המותג המעטר את הכוס ומעניק לה סגנון, מציע גיל ואקס, מנכ"ל חברת מסלמני גרופ המייבאת כלי אוכל ובישול, לבחון את טיב הזכוכית. לדבריו, את איכות הזכוכיות המשובחות - בין אם הן שקופות, אטומות או צבעוניות - ניתן למדוד לפי עמידותן בפני חום וקור, בהתאם לעמידותן ולמידת הצלילות לאחר הדחה במדיח כלים, תוך שמירה על גוון נקי ויציב, ללא שריטות. "כלי הזכוכית המשובחים עוברים תהליך של פיתוח ארוך תוך ייצור מדויק ושימוש בחומרים איכותיים. כל כוס שונה מחברתה משום שהן נעשות בעבודת יד".

אילנית אבי-גיא, קניינית ברשת DOMO, מציעה לבחור כוסות צלולות ולא צבעוניות, וכמובן מקריסטל. "הצבעוניות המקובלת היא ברגל הגביע או בבסיס וכוללת אלמנטים עדינים בלבד".

ואקס ואבי-גיא מציעים טיפים לבחירת כלים מזכוכית איכותית:

* שקיפות: כוס שקופה ומבריקה לכל אורכה תעיד על איכות. צבע כהה או בועות אוויר בתוך הזכוכית הם עדות לזכוכית פחות איכותית.

* יציבות: בדקו יציבות הכוס על משטח ישר.

* גימור: שימו לב לגימור אחיד של שולי הכוס.

* טבעת: לגביע יין "פשוט" תהיה טבעת מעובה בשפת הגביע, מה שמעיד על כך שהיא יוצרה במכונות ולא בעבודת-יד.

קנייה באינטרנט יכולה להוזיל עלויות

לא מעט אתרי אינטרנט משווקים לגולשים את כל הציוד הנלווה ליין ולמשקאות חריפים. כאשר הדגש הוא על מחירים נמוכים ועל נוחות.

כך או כך, מומלץ כתמיד, להשוות מחירים. רוב החנויות המקוונות נתמכות בחנות או באולם תצוגה. בין האתרים:

* http://www.goodwine.co.il/ (בית המשקאות של נפתלי): האתר מציע שמיניית כוסות יין של רידל (ללא רגל) ב-400 שקל.

* http://www.winedepot.co.il/: זוג כוסות רידל לשמפניה (ללא רגל) ב-137 שקל.

* http://www.homedesign.co.il/ או http://www.winebar.co.il/: באתרים, השייכים לאותה חברה, מודגש כי המחירים זולים ב-20%-40% ביחס לחנויות אחרות. למשל, שישיית כוסות שמפניה מבית "ליבי" האמריקאי נמכרת ב-75 שקל, ודיקנטר יוקרתי של שפילגאו ב-440 שקל.

* http://www.idrink.co.il/: אתר שבו מצוין כי נעשה מאמץ לצמצם עלויות תפעול לטובת חיסכון המחיר עבור הלקוח. לדוגמה, שישיית כוסיות יין שפיגלאו (מסדרת סרמונה) ב-250 שקל.

* http://www.kleibait.co.il/: אביזרים לשתייה, בהם שישיית כוסות שמפנייה של רונה (צ'כיה) ב-100 שקל.