רגע לפני תום 2009: נתוני מאקרו טובים צפויים לצאת בארה"ב

מדד S&P קייס-שילר צפוי להעיד על הירידה המתונה ביותר במחירי הבתים מאז 2007 ■ מדד אמון הצרכנים צפוי להמשיך להשתפר

שנת 2009 כמעט מאחורינו ונראה כי נתוני המאקרו האחרונים (והמעטים) שיפורסמו בשבוע האחרון של השנה יעידו על המשך ההתאוששות הכלכלית בארה"ב. כך עולה מקונצנזוס תחזיות האנליסטים לקראת פרסום נתונים חשובים משוק הנדל"ן ונתונים שיעידו על מצב רוחו של הצרכן האמריקני.

מדד S&P קייס-שילר, הבוחן את מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב, יפורסם ביום ג' וצפוי להצביע על ירידה של 7.1% בלבד בחודש אוקטובר (בהשוואה לאוקטובר אשתקד). אם תחזיות האנליסטים אכן יתממשו, תהיה זו הירידה המתונה ביותר במחירי הבתים מאז 2007. יצוין כי בהשוואה לחודש הקודם המדד החל לעלות מאז מאי, לראשונה מאז התנפצות הבועה ב-2006.

באותו יום בדיוק יפורסם מדד אמון הצרכנים לחודש דצמבר, אשר לפי ההערכות צפוי להצביע על עלייה לרמה של 53 נקודות מ-49.5 נקודות בנובמבר. המדד ממחיש היטב את ההתאוששות הכלכלית בארה"ב, שכן רק בחודש פברואר האחרון הוא שהה בשפל של 25.3 נקודות, שפל כמוהו לא נראה מעולם.

המדד מראה כי הביטחון חוזר לצרכן האמריקני, כלכלה בה הצריכה הפרטית מהווה כ-70% מסך הצמיחה כולה. הירידה במספר המשרות שנגרעות מדי חודש מהשוק, העליות בשוק ההון, נתוני התמ"ג המשתפרים ושוק הדיור שמתייצב - כל אלה תורמים להגברת ביטחון הצרכנים. נתון זה חשוב בייחוד בעונת החגים בה מסתערים האמריקנים על החנויות תוך שהרשתות הגדולות מפתות אותם לקנות. בסט ביי, ענקית קמעונאות האלקטרוניקה, מציעה למשל מכשירי DVD בחצי מחיר.