הפרלמנט היווני אישר את צמצום הגירעון ב-4%

"השווקים מתקשים להשתכנע ברצינות כוונותיה של הממשלה" ■ יוון תצטרך ללוות בשנה הבאה 78 מיליארד דולר כדי לממן את הגירעון התקציבי ולפרוס מחדש חובות שהגיעו לפירעון

הפרלמנט של יוון הצביע ביום ה' שעבר בעד הענקת אור ירוק לממשלה ליישם את תקציב 2010, שבמסגרתו יקוצץ הגירעון התקציבי ב-4% ל-9.1% מהתמ"ג. ראש הממשלה, יורגוס פפנדריאו, אמר לפני תחילת ההצבעה שתקציב 2010 הוא התקציב הקשה והחשוב ביותר מאז 1974, השנה שבה התחדש המשטר הדמוקרטי ביוון.

כל 160 חברי הפרלמנט מטעם המפלגה הסוציאליסטית השלטת, פאסוק, הצביעו בעד הצעת התקציב, ו-139 חברי הפרלמנט מטעם מפלגות האופוזיציה הצביעו נגד ההצעה.

האמינות כבר נפגעה

שר האוצר יורגוס פפקונסטנטינו קבע יעד גירעון תקציבי נמוך עוד יותר בשיעור של 8.7% מהתמ"ג ל-2010, במטרה לשכנע את השווקים בכוונת הממשלה להסדיר את מצבה הפיננסי ולבלום את הגידול בחוב הציבורי של יוון - החוב הציבורי הגבוה ביותר בגוש האירו במונחים של אחוז מהתמ"ג.

למרות זאת תתקשה יוון לשכנע את השווקים ברצינותם של הצעדים הללו, מכיוון שאמינותה נפגעה לאחר שבעבר לא עמדה ביעדי התקציב שלה. לממשלה הנוכחית של יוון, שעלתה לשלטון לאחר ניצחונה הגורף של המפלגה הסוציאליסטית בבחירות שנערכו בתחילת אוקטובר, אין זמן רב, מכיוון שיוון תצטרך ללוות בשנה הבאה 54 מיליארד אירו (78 מיליארד דולר) כדי לממן את הגירעון התקציבי ולפרוס מחדש חובות שהגיע זמן פירעונם.

יורגוס פפאקונסטנטינו, שר האוצר, יוון / צלם בלומברג

"הפוגה זמנית"

אנליסטים מעריכים שפפנדריאו ייאלץ לתמוך בחסידי הרפורמה במפלגתו, ולהסתכן בהעכרת היחסים עם אנשי המשמרת הוותיקה. במקביל, הוא יצטרך לגייס את תמיכתם של איגודי העובדים ושל קבוצות אינטרס אחרות, ולשמור על איזון עדין.

"מה שחשוב זה היעילות בקיצוץ ההוצאות ובהעלאת ההכנסות הצפויות", אמר קונסטנטין בוקס, המופקד על ניהול הנכסים בבטא סקיוריטיס. "יש תחושת הקלה מסוימת לאחר החלטת מודי'ס להנמיך את דירוג האשראי של יוון בדרגה אחת, ועקב כך זכתה הממשלה בפסק זמן ליישום האסטרטגיה שלה, אבל יש לזכור שמדובר בהפוגה זמנית בלבד".