הנפקות אג"ח בעולם ב-2009: גידול של 42% ל-1.02 טריליון דולר

זאת בהשוואה לשנת 2008 ■ ג'יי פי מורגן: "למוסדות הפיננסיים ממתין אתגר גדול, כולל הרבה מימון מחודש, חוסר ודאות ניכרת לגבי רגולציה, ופדיונות בסך של יותר מטריליון אירו בשנים הקרובות רק במרחב האירו"

מוסדות פיננסיים, ולא חברות, יהיו הלווים הגדולים והחשובים ביותר בשנת 2010, כאשר צרכי המימון של החברות צפויים לרדת, אם כי הנפקת אג"ח קונצרניות בתשואות גבוהות ומימון פעילות מו"פ עשויות להיות משמעותיות.

בשנה היוצאת הונפקו אג"ח קונצרניות בהיקף שיא של 1.02 טריליון דולר ברחבי העולם, עלייה של 42% לעומת 2008. הנפקת אג"ח בתשואה גבוהה רשמה שיא של 3 שנים, 153 מיליארד דולר.

העלייה הגדולה הזו התאפשרה בזכות מעבר מרשים של משקיעים לשוק ההכנסה הקבועה (השוק הסולידי), תשואות אטרקטיביות של אג"ח קונצרניות ביחס לנכסים מיעוטי סיכון אחרים ותחזיות אופטימיות יותר להבראה כלכלית. אך המומנטום שסיפקו המגמות הללו דועך כעת, ותשומת הלב חוזרת למגזר הפיננסי.

בלי ערבויות מדינה

לדברי איין או'גריידי, מנהל סינדיקט מכשירי האג"ח של ג'יי פי מורגן, "ללא ספק, למוסדות הפיננסיים ממתין אתגר גדול. זה כולל הרבה מימון מחודש (הנפקות של אג"ח שמחליפות אג"ח לפדיון), חוסר ודאות ניכרת לגבי רגולציה, ופדיונות בסך של יותר מטריליון אירו בשנים הקרובות רק במרחב האירו".

ב-12 החודשים האחרונים, הבנקים נתמכו על-ידי המדינות, שהעניקו ערבויות להנפקות האג"ח שלהם, או ישירות על-ידי אשראי זול שסיפקו הבנקים המרכזיים. האשראי הזה מסתיים כעת או שתנאיו כבר אינם כה נוחים, מאחר שקובעי המדיניות רוצים להחזיר לבנקים את עצמאותם.

מאז אוקטובר 2008 גויסו בהנפקות אג"ח 845 מיליארד דולר במסגרת ערבויות להנפקות הללו ב-16 מדינות. זאת, כמובן, ללא הזרמת הכספים במסגרת מכרזי הריפו של הבנקים המרכזיים.

הבנקים ינסו אולי לצמצם את מאזניהם, אך הלחצים הפוליטיים להמשיך להעניק אשראי, והתחייבויות שהם לקחו על עצמם בימי שוק האשראי השורי, יקשו עליהם בכך.

לדברי כריסטופר טאפי, מנהל שוק האג"ח האירופי של קרדיט סוויס, "המחזורים של גיוסי ההון יעלו במידה דרמטית, אם כי יש כאן שאלה גדולה של איך השוק יעכל אותם. להרבה בנקים היה מימון בשוק הערבויות הממשלתי, אך זה מסתיים כעת במידה רבה. אנחנו חושבים שיהיה היצע של משהו כמו 500 מיליארד אירו של הבנקים האירופיים בשוק של 2010".

זו לא רק שאלה של היצע גדול של אג"ח, אלא גם של תיאבון לסיכונים ושל הרכב הביקוש של המשקיעים. הבנקים תלויים יותר מדי באג"ח קצרות מועד. הם צריכים לגייס מימון לטווח ארוך יותר, שוק שיכול להיות בשליטת משקיעים שירצו ריבית קבועה. זאת ועוד: אופציות כמו איגוח וניירות מגובי נכסים הן מצומצמות או לא קיימות בשביל לווים רבים.

"זה מדאיג כשחושבים על הגישה המוגבלת לשוקי ההון של הבנקים מהשורה השנייה והשלישית. במערכת הבנקאית האמריקנית יש כיום מאות בנקים בגודל בינוני שאין להם גישה טובה לאשראי כעת", אומר או'גריידי.

הנפקות בקצב

חברות הנפיקו בשנה היוצאת אג"ח בקצב שאינו בר-קיימא, בהיקף 367 מיליארד דולר ברבעון הראשון לבדו, שהיה שווה להיקף ההנפקות במחצית הראשונה של 2008 ועלה על היקף הפעילות בכל שנה עד 2006, מלבד שנת 2001 שהתאפיינה במיזוגי טלקום רבים.

איש לא צופה כעת חזרה על 2009, שבה הנפקות האג"ח הקונצרניות בארה"ב (לא כולל חברות פיננסיות) עלה ב-30% ל-345 מיליארד דולר.

153 מיליארד דולר הנפקת אג"ח בתשואה גבוהה - שיא של שלוש שנים.

845 מיליארד דולר גויסו בהנפקות אג"ח במסגרת ערבויות ממשלתיות מאז אוקטובר 2008.

367 מיליארד דולר אג"ח שחברות הנפיקו ברבעון הראשון של 2009.

[לאתר האג"ח]