שטייניץ ופואד לנתניהו: יש לך שבועיים להארכת ויסקונסין

באוצר מתכננים להעביר את התוכנית לאישור בוועדת הכספים או הכלכלה במקום בוועדת העבודה - שהיו"ר שלה חיים כץ מתנגד לתוכנית

שבועיים בלבד - זה הזמן שמשרדי התמ"ת והאוצר מוכנים להעניק לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כדי לגבש את הרוב הדרוש בוועדת העבודה של הכנסת, לצורך הרחבת תוכנית ויסקונסין לפריסה ארצית. כך נודע ל"גלובס".

הדד ליין החדש הוצג היום (א') למנכ"ל משרד רה"מ, אייל גבאי, בישיבת הערכת מצב דחופה, בהשתתפות שר האוצר, יובל שטייניץ, שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, יו"ר המועצה לכלכלה וחברה, יוג'ין קנדל, ומנכ"לי האוצר והתמ"ת. גבאי דרש תקופה ארוכה יותר להיערכות, ככל הנראה עד שלושה חודשים, ואילו פואד הבהיר לו כי הארכה כזו של מתכונת הפיילוט של ויסקונסין היא בגדר "זריקת כספי ציבור". במשרד האוצר אופטימיים ביחס ליכולת של נתניהו להשיג את הרוב הדרוש בוועדה, אולם במשרד התמ"ת ספקניים יותר.

כפי הנראה, במשרדי האוצר ורה"מ יבקשו מיו"ר הכנסת, רובי ריבלין, להורות ליו"ר ועדת העבודה, חיים כץ, להביא את התוכנית להצבעה בהקדם. באוצר מאמינים כי כץ מתנגד לתוכנית, אך אם הוא יביא את הסוגיה להצבעה, נתניהו יצליח להשיג את הרוב הדרוש. גם אם חברי הוועדה יצביעו נגד התוכנית או שפשוט לא תהיה הצבעה והחוק ייפול, לאוצר יש כבר תוכנית: הם יגישו חוק חדש לוועדת הכנסת וידרשו שהדיונים על הצעת החוק יתקיימו בוועדת הכספים או הכלכלה, ולא בוועדת העבודה. גם כאן קיים מכשול פוליטי, שכן יו"ר הקואליציה, זאב אלקין (ליכוד), מי שאמור לתפור מהלך שכזה - נחשב גם הוא לאחד ממתנגדי התוכנית.

חיים כץ נשמע היום בשיחה עם "גלובס" משועשע מהתרגיל שמתכננים לו. "לא חייבת להיות הצבעה, אם נחשוב שזה טוב תהיה הצבעה. הם החליטו שיש לי דעה רעה על התוכנית, אבל גם אני הרי לא מתנגד לזה שאנשים יצאו לעבוד - אני רוצה פשוט שהם יעבדו ויתפרנסו בכבוד".

תוכנית מגירה

במשרד התמ"ת לא ימהרו להודות בכך, אבל להם כבר יש תוכנית מגירה "ליום שאחרי" - תוכנית פשרה למקרה שוועדת העבודה תפיל את התוכנית הקיימת. על פי הפשרה, המרכזים של תוכנית ויסקונסין יוגדרו כמיקור חוץ ולא כהפרטה מלאה, התוכנית תהיה כפופה לשירות התעסוקה או לרשות תעסוקה שתקום בעתיד הקרוב, והסמכות לשלילת קצבאות תינתן רק לעובדי שירות התעסוקה או המוסד לביטוח לאומי. במתכונת הזו, כך על פי רוב ההערכות, יושג הרוב הדרוש אפילו בוועדת העבודה של הכנסת לצורך הרחבת תוכנית ויסקונסין.

התוכנית, שפרטיה נחשפים כאן לראשונה, גובשה לפני זמן רב והיא זוכה להסכמה אפילו מצד החברות הפרטיות, שמפעילות כיום את ארבעת מרכזי ויסקונסין. ואולם, במשרדי התמ"ת והאוצר העדיפו לעבוד קודם ב"שיטת מצליח" - כלומר לנסות להעביר את מתכונת ההפרטה המלאה בכנסת אלא אם יהיה ברור שזה בלתי אפשרי.

אחת האפשרויות שכלולות בתוכנית המגירה היא להעניק לשירות התעסוקה אזור ניהול אחד של תוכנית ויסקונסין, ואזור נוסף לידי מלכ"ר. ארבעת האזורים הנוספים של התוכנית ינוהלו בידי חברות פרטיות. בצורה הזו, המחקרים שילוו את תוכנית ויסקונסין כפי שליוו אותה במתכונת הפיילוט, יוכלו להשוות לראשונה בין שלוש צורות הפעלה שונות. עד היום, נמתחה ביקורת על כך שתומכי ויסקונסין נהגו להשוות את הצלחת התוכנית לפעילות של שירות התעסוקה, זאת בעוד ששירות התעסוקה פועל בצורה שונה לחלוטין ותקציבו נמוך משמעותית מזה של ויסקונסין. כבר במכרז שיצא בשנת 2005 הוצע לשירות התעסוקה להפעיל אזור אחד של ויסקונסין, אך ועד העובדים ולאחר מכן גם ההנהלה, התנגדו.

"אין לי בעיה לשתף פעולה עם שירות התעסוקה ואני כבר משתפת איתם פעולה כיום", אומרת ל"גלובס" תרצה בר חיים, מנכ"ל חברת אגם מהל"ב, המפעילה כיום את תוכנית ויסקונסין באזור נצרת. "אני מסכימה גם שגורם ממשלתי יפקח על שלילת הגמלאות", היא מוסיפה. עם זאת, היא מציינת, קיים הבדל גדול בין פיקוח של שירות התעסוקה לבין פיקוח של רשות תעסוקה ממשלתית, וכי חשוב שתקום רשות כזו שתאגד תחתיה את כל פתרונות התעסוקה - מוויסקונסין ועד הכשרות מקצועיות. גורמים בשוק העבודה מעריכים כי משרד האוצר הוא שהתנגד לכך שהסמכות לשלילת הקצבאות תיוותר בידי עובדי מדינה - זאת הן מהחשש שלא ישללו מספיק קצבאות, והן מהרצון להחליש את שירות התעסוקה.