הכרעה בקדימה - הולכים לממשלה או נשארים באופוזיציה

קדימה תתכנס היום לישיבת סיעה, אולי האחרונה במתכונתה הנוכחית ■ רוב חברי הכנסת של קדימה צפויים להצביע נגד ההצטרפות לממשלה, החלטה שככל הנראה תגרום למספר ח"כים לערוק משורותיה לשורות הליכוד

האם היום יתברר כיום תחילת הסוף של מפלגת קדימה? ישיבת הסיעה של קדימה שתתקיים היום (ב'), תדון סביב הצעתו אמש של ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר המפלגה ציפי לבני, להצטרף לקואליציה תמורת שני תפקידי שרים ללא תיק שיוענקו לה ולח"כ שאול מופז, וצירופה של לבני לפורום השביעייה. לפי רוב ההערכות, סיעת קדימה צפויה להצביע נגד הכניסה לקואליציה, מה שיגרום, אולי, לשבעה חברי כנסת להתפצל מהמפלגה ולערוק לשורות הליכוד.

בכירים בקדימה הגדירו את הצעתו של נתניהו משפילה ומעליבה. "לא ייתכן כי לשבעת מורדי המפלגה הוצע יותר משהוצע לכל חברי המפלגה במידה וקדימה תחליט להצטרף לממשלה". רוב הח"כים הבכירים של קדימה, דליה איציק, צחי הנגבי, מאיר שטרית ואפילו שאול מופז, אמורים להעניק גיבוי מלא ללבני אם הסיעה תדחה כצפוי את הצעתו של נתניהו. האיום על מפלגת קדימה מגיע בעיקר מהח"כים הניצבים בתחתית הרשימה.

ח"כ עתניאל שנלר, האוחז בדעה כי יש להצטרף לממשלה בכל מקרה, אמר אמש לאחר שתיקה ארוכה, כי "ישנה סכנה ממשית ממדינה דו-לאומית, וישנה סכנה גדולה להתפרצותה של אינתיפאדה שלישית. אם ניכנס לממשלה, אבו מאזן יהיה חייב לחזור לשולחן המשא ומתן". ח"כ שנלר לא הסתיר כי הוא מתכוון לפעול לפיצולה של קדימה. "אני רוצה לממשלה", אמר, "זהו צו השעה. במידה ונהיה רק ארבעה-חמישה חברי כנסת, אפעל לצירופם של ח"כים נוספים". שנלר סיכם ואמר, "יש לקדימה תפקיד היסטורי, בגלל סיטואציה פוליטית לא נכנס לממשלה?".

אז לקדימה יש תפקיד היסטורי, ויכול להיות שהיום יהיה גם לחבר הכנסת שנלר תפקיד היסטורי, והוא יחל בהליך הפירוק של מפלגת קדימה.