אסתר לבנון: "מתכננים לפתח מדדים חדשים - הראשון לביומד"

במסיבת העיתונאים השנתית של הבורסה: "יש קרוב ל-40 חברות טכנולוגיה עם שווי שוק לא רע, וזו הדרך הנכונה להתחיל ולתת חשיפה יותר נכונה לשוק הזה" ■ "אחד הדברים המאוד מפתיעים שהיו השנה זה הגידול בהנפקת אג"ח חברות"

אסתר לבנון, מנכ"ל הבורסה, הסבירה במהלך מסיבת העיתונאים השנתית של הבורסה כי ב-2010 אנחנו מתכננים להשקיע הרבה בפיתוח. "אנחנו מתכננים לפתח מדדים ענפיים חדשים, הראשון שבהם זה מדד לביו-מד. יש קרוב ל-40 חברות טכנולוגיה עם שווי שוק לא רע, וזו הדרך הנכונה להתחיל ולתת חשיפה יותר נכונה לשוק הזה".

עוד ציינה לבנון כי לחברות אחזקות הציבור של החברות הנכללות במדד יהיו עם אחוזי אחזקות ציבור גבוה. לצד הביומד מתכננת הבורסה גם לפתח בהמשך מדד לחברות האנרגיה.

בהתייחס ל-2009 ציינה לבנון כי ביצועי המעו"ף, של כ-73% מתחילת השנה, טובים יותר אפילו ממדד השווקים המתפתחים: "מהנקודה בה אנו נמצאים נראה שאי אפשר לעלות ככה שוב, למרות שגם פה אפשר להתבדות".

עוד ציינה לבנון בהתייחסה ל-2009 כי "אחד הדברים המאוד מפתיעים שהיו השנה זה הגידול בהנפקת אג"ח חברות, אם יש משהו שלא צפינו זה הצמיחה זו. מי שהתחיל בכך זה דווקא הבנקים, ואני רואה בכך אירוניה, משום שהבנקים לא תמיד מתלהבים מהשוק הזה. אחרי הבנקים הגיעו החברות הגדולות, ואחריהם שאר החברות. כעת אנו רואים כמעט חזרה לימים של פעם, מנפיקים הרבה, ולא בהכרח כולם עם דירוג".

לגבי הסדרי החוב הרבים ציינה לבנון כי "כשהעשן מתפזר זה מגיע לפתחנו.אם חברה משלמת במניות של חברה שרשומה בחול, זה עלול ליצור בעיית תמחור. הרבה מאוד עבודה הושקעה בדברים האלה. יש 50 הסדרים שאנחנו מטפלים בהם עכשיו, רק 13 מהם כבר נסגרו".

עוד ציינה לבנון כי "שוק הנגזרים הוא נפגע יחסית קשה השנה. עדיין הוא אחד המובילים בעולם באופציות במדדים, אבל במספרים הרבה יותר קטנים".

עוד ציינה כי "הכי חשוב, שלא הפסקנו בתהליך פיתוח הבורסה. לא הסכמנו לשקוע. אם היינו עושים זאת, היינו מגלים יום אחד שהשוק והבורסה ברחו לנו. השקענו עבודה וחשיבה על פיתוח הבורסה. ישראל שודרגה למעמד של שוק מפותח, חלק לא קטן בשדרוג הגופים נותנים לאיך הבורסה מתפקדת, כמה השוק שקוף ונזיל, כמה קל לזרים להיכנס ולצאת ממנו. צריך ללמוד איך לשחק בשוק זה הכי טוב שאפשר".

לגבי הסדרי החוב הסבירה לבנון כי "אנחנו מנסים לדבר עם רואי החשבון ולהכניס אותם לסטנדרטים .הסדר החוב צריך להיות כזה שהבורסה צריכה להיות מסוגלת לטפל בו. לגיוסי חוב יש את הכללים שלהם, ואסור להסתכל על כל גיוס כקטסטרופה עתידית. הסדרים צריכים לתחום כך שיהיה אפשר לטפל בהם, לא שיעשו הסדר ואחר כך לגלות שהוא בלתי ניתן לפיתרון".

בתחילת דבריה הזכירה לבנון את החרפת המשבר בשווקים הפיננסיים בעולם ובת"א: "אם 2088 הייתה קשה מאוד, 2009 הייתה מאתגרת ומפתיעה".

עוד ציינה לבנון כי "חלק מהתנודות המאוד חריפות בנדל"ן 15 בשלהי 2008 ותחילת 2009 נבעו לא רק מהמצב הכלכלי וחברות הנדל"ן, אלא גם מהבעיה הטכנית של תעודות סל ממונפות שהיו צריכות לאזן את עצמן. תעודות הסל העצימו את המגמה. לכן דירקטוריון הבורסה החליט שהשוק הישראלי לא מספיק גדול בשביל תעודות אלה, ונמשיך להיות עם תעודות ממונפות בבורסה, אבל לא על כל המדדים, ולא עם איזון יומי".

"מאז שהפעלנו מסחר נעילה רב צדדי, התחלנו לבדוק את התעודות הממונפות עם האיזון היומי, כנראה שהבעיות בנעילה נבעו משם, ברגע שזה נפסק גם פסקו הבעיות משם", הוסיפה.

לבנון גם התייחסה לדחיית פרסום דוחות חברת חשמל והסבירה כי "לבורסה יש כללים מאוד ברורים. במקרה של חברת חשמל, קיבלנו פניה שהעלתה את הנושא לסדר היום ואמרה שיתכנו מקרים בהם הרשות לני"ע נותנת ארכה להגשת דוחות ועדין יש מספיק מידע לסחור במניות. במקרה הזה הבורסה שינתה את הכללים בצורה ברורה. אם הרשות נותנת אורכה וקובעת שיש שקיפות לנהל מסחר, זו החלטה שלה. לה יש את היתרון כי יש בידה מידע. אני לא מרגישה שהתבטלנו בפני חברת חשמל, יש מצבים שכנראה דורשים טיפול אחר. בסופו של דבר היא פרסמה דוחות. הרשות לני"ע היא הגוף שאחראי לנושא הדיווח, אנחנו מספקים זירה למסחר, כל עוד ניתן לסחור בה והרשות לני"ע מבטיחה שאפשר לעשות זאת, אנחנו סוחרים בו".

סם ברונפלד התייחס לעניין וציין כי "דעתנו מאוד לא נוחה, אנחנו חושבים שחברות ציבוריות צריכות לעמוד בכל הכללים שקבעה הרשות, בוודאי למועד פרסום הדוחות הכספיים. בנסיבות שנוצרו, הרשות לני"ע סברה שאפשר להמשיך לסחור בניירות. מי שמופקד בהגנה על ציבור המשקיעים זו הרשות לני"ע.

בנושא אופציות על המניות הסבירה רינה שפיר מהבורסה כי השקנו אופציות על 4 מניות - כי"ל טבע, פועלים ולאומי. הייתה תמימות דעים שכולם רוצים בשוק זה, אחד מעושי השוק הפסיק לפעול כנדרש".

"אנחנו עשינו סבב של הפעילים בענף. אנחנו אופטימיים שהשוק יצליח. אנחנו מתכוונים להגדיל את מספר עושי השוק. אנחנו רוצים להתניע את השוק עם 4 האופציות שיש, ואז לקבל החלטות להשקת אופציות נוספות. אם הוא יצליח נגדיל את מספר האופציות. כדי לשמוע מה נדרש, בחנו את מה שנעשה בעולם וגיבשנו מודל חדש לעשיית שוק, שלא רק יצטט, אלא גם יביא עסקאות", הוסיף.

לבנון התייחסה גם למדד הביו-מד וציינה כי "אנחנו רוצים להביא אותו לדירקטוריון בקרוב ונצליח להשיק אותו ברבעון הראשון של 2010".