"לתת": מעגל המצוקה גדל ב-15% - ילדים נאלצים לגנוב אוכל

דו"ח של ארגון "לתת" חושף תמונה עגומה של מצב הנזקקים בישראל: מצבם הכלכלי של 44% מהנזקקים הידרדר ■ עלייה של 20% בשיעור הנזקקים ששקלו לשים קץ לחייהם בעקבות המצוקה

המשבר הכלכלי הביא לגידול של 15% במספרם של הישראלים הנזקקים לסיוע של עמותות מזון - כך עולה מדו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון "לתת", שהוצג היום (ג').

על פי הדו"ח, מצבם הכלכלי של 44% מהנזקקים הידרדר בשנה האחרונה, ואילו 25% מהנזקקים פוטרו ממקום עבודתם בשל המשבר. בניגוד לדו"ח העוני של המוסד לביטוח לאומי, המבוסס על מחקר כמותי, הדו"ח האלטרנטיבי של "לתת" מבוסס על סקר איכותני שנועד לצייר פרופיל של העני הישראלי. כך למשל, מן הדו"ח עולה כי 75% מילדי הנזקקים לא מקבלים טיפולי שיניים; 20% מהנזקקים מדווחים כי ילדיהם נוטים לאלימות בגלל מצב הכלכלי, ו-34% מהנזקקים חוששים כי ילדיהם ידרדרו בעתיד לפשע או לשימוש בסמים.

עוד על פי הדו"ח, 63% מהנזקקים מצהירים כי הם נמנעים מרכישת תרופות וקבלת סיוע רפואי עקב מצבם הכלכלי, נתון המשקף עלייה של 10.5% בהשוואה ל-2008. כ-62% מהנתמכים לא יכולים לספק לילדיהם תזונה מאוזנת וכמעט מחציתם (45%) מדווחים כי ילדיהם לא מקבלים כל יום ארוחה חמה - לא בבי"ס ולא בבית. למעשה, כך עולה מהדו"ח, 6% מילדיהם של הנזקקים נאלצו לגנוב בשנה האחרונה אוכל.

"לא רק שהמשבר לא נגמר, יש כאלה שעבורם הוא רק מתחיל ועל כן אנו צופים הצטרפות של עשרות אלפי אנשים למעגל המצוקה במהלך 2010", אמר היום ערן וינטרוב, מנכ"ל לתת. לדבריו, "ממצאי הדו"ח משקפים החמרה והעמקה של העוני בקרב הנזקקים שמתבטא בהידרדרות וייאוש, כרסום מהותי בכוחן של העמותות לתת מענה, בעיקר לאור המשבר הכלכלי וכן חששות וחוסר אמון ציבורי ביחס לטיפול הממשלתי בעוני".