מגמה חדשה: טיפול מזורז למיזמי קלינטק במשרדי הפטנטים

בין המדינות שמקדמות בדרך זו מיזמים ירוקים: ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה, קוריאה וישראל

מגמה חדשה מסתמנת במשרדי הפטנטים ברחבי העולם: בקשות מצד מיזמים ירוקים לרישום פטנט מקודמות למסלול של הליך בחינה מהיר.

משרד הפטנטים הבריטי הוביל מגמה זו, כשהשיק ב-12 במאי את הערוץ הירוק לטיפול בבקשות פטנט. ב-15 בספטמבר הצטרף למגמה משרד הפטנטים האוסטרלי, וב-1 באוקטובר המגמה הגיעה גם לקוריאה.

במשרד הקוריאני השיקו מסלול, שיצמצם את משך הזמן שמיום הגשת הבקשה לפטנט ועד למועד קביעתו, משנה וחצי בממוצע לפחות מחודש.

המשרד האמריקני הצטרף אף הוא למגמה, לאחר שדיוויד קפוס, סגן שר המסחר לענייני קניין רוחני בארה"ב, הכריז ב-8 בדצמבר על פיילוט חד-שנתי של משרד הפטנטים האמריקני עבור בקשות ירוקות.

התוכנית אמנם תהיה בתוקף למשך שנה, אולם קפוס הבהיר שרק 3,000 העתירות הראשונות יתקבלו לתוכנית.

וכיצד חברות קלינטק ישראליות יוכלו להשתלב בפיילוט? על המבקש להגיש עתירה למשרד הפטנטים האמריקני, בה הוא מסביר כיצד בקשתו עומדת בדרישות הפיילוט. זו צריכה להיות בקשת פטנט רגילה, שהוגשה לפני ה-8 בדצמבר 2009, ואשר טרם הופק לגביה דו"ח בחינה ראשון. על הבקשה להשתייך לאחד הסיווגים המוכרים של טכנולוגיה ירוקה ולעמוד בתכתיבים נוספים.

בישראל: תוך 3 חודשים

גם רשות הפטנטים הישראלית הצטרפה למגמה והודיעה ב-13 בדצמבר כי תעניק מעמד מועדף לבקשות פטנט ירוקות. כתוצאה, בקשות כאלו יגיעו לבחינה תוך 3 חודשים מרגע סיווגן ככאלה.

העתירה לקבלת סיווג של בקשה ירוקה יכולה להיות מוגשת בעת הגשת הבקשה, או בכל עת לאחר-מכן, בטרם החלה בחינת הבקשה.

במשרד הפטנטים ריינהולד כהן טוענים, כי מה שחולל את המגמה החדשה היה יום הקניין הרוחני הבינלאומי, שהתקיים ב-26 באפריל והתמקד בקידום חדשנות ירוקה, כאלמנט מפתח בעמידה באתגרים שמציבים שינויי האקלים.