הוועדה לענייני ביקורת דורשת מהיועמ"ש להכריע בתוכנית פלמחים

המבקר קרא בחודש שעבר ליועץ המשפטי לממשלה לבטל את התוכנית ובמסגרת דו"ח המבקר נכתב כי ראוי שמוסדות התכנון יבחנו מחדש את תוכנית כפר הנופש בהתחשב בשינויים שחלו בעקבות חוק הסביבה החופית

הוועדה לענייני ביקורת המדינה חיזקה הבוקר את עמדת מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, כשאר קראה ליועץ המשפטי לממשלה לבחון את ההיבטים המשפטיים של הקמת כפר הנופש בחוף פלמחים.

המבקר קרא בחודש שעבר ליועץ המשפטי לממשלה לבטל את התוכנית ובמסגרת דו"ח המבקר נכתב כי ראוי שמוסדות התכנון יבחנו מחדש את תוכנית כפר הנופש בהתחשב בשינויים שחלו בעקבות חוק הסביבה החופית.

לאחר שבדיון בסוגיית תוכנית כפר הנופש התגלו היום חילוקי דעות משפטיים באשר לחוקיות הפעולות שבוצעו במהלך תכנון ואישור כפר הנופש, החליטה הוועדה לדרוש מהיועץ המשפטי לממשלה להכריע בסוגיות המשפטיות תוך שלוש חודשים.

במהלך הדיון אמר ח"כ אופיר פינס כי "איני זוכר הרבה דוחות מבקר כל כך חמורים כמו הדוח הזה. הדוח הזה מדבר בעד עצמו. אני מתפלא על היועץ המשפטי לממשלה שלא עושה מעשה. אם מישהו מחפש הגדרה מהי שחיתות - זוהי שחיתות".

ח"כ ניצן הורוביץ, אמר בדיון כי הוא מצפה להליכים פליליים ולכתבי אישום והוסיף כי "לנוכח דוח כזה, יותר מברור שהעסקה לא יכולה לצאת לפועל. אינני זוכר דוח כל כך חד משמעי, נוקב וברור".

מנהל מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, אמר בדיון כי תפקידו של המינהל לשווק קרקע לאחר שרשויות התכנון קבעו מהי ייעודה של הקרקע. הוא הוסיף כי "זו אמירה בעייתית לבוא ולומר שהמינהל נמצא מעל ועדות התכנון. לא ניתן מצד אחד להגיד שלא כלכלי להקים כבר נופש במקום, ומצד שני להגיד שמוכרים את הקרקע בנזיד עדשים. השימוש קובע את מחיר הקרקע. יכול להיות ששגינו והיינו צריכים לפרסם את העניין שמדובר בשפת הים".

הממונה על מחוז מרכז במשרד הפנים, שוקי אמרני, אמר בדיון כי תוכנית הקמת כפר הנפש בפלמחים אושרה כדין, על פי החוק ובהתאם לייעוד הקרקע. הוא הוסיף כי "החלטות הוועדה המחוזית והמועצה הארצית התקבלו פה אחד. נציג משרד התיירות הוא נציג קבוע בוועדות". עוד הוא ציין כי היה זמן להגשת התנגדויות לתכנית, ולא הוגשה אף התנגדות אחת. לטענתו, המעמד המיוחד של הקרקע נקבע לפני חוק החופים, וחוק החופים אינו חל על התוכנית האמורה. "יחד עם זאת" אמר, "העובדה שההליך תקין, אינה אומרת שההחלטה נכונה".

יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון, אמר כי "הוועדה לענייני ביקורת המדינה מאמצת את דוח המבקר. הוועדה דורשת לקבל מכל משרדי הממשלה את עמדתם העקרונית והעדכנית כלפי הפרויקט, לנוכח המציאות המשתנה ולאור דוח המבקר. היות שיש צורך בהבהרות משפטיות, הוועדה קוראת ליועץ המשפטי לממשלה להכריע בסוגיות המשפטיות ולהציג את עמדתו ביחס לעתיד הפרויקט תוך שלושה חודשים. הוועדה קוראת לכל הגופים המבוקרים ללמוד את דוח הביקורת ולפעול לתיקון הליקויים".