רמזים מוושינגטון: המלחמה הבאה של ארה"ב תהיה בתימן

ארה"ב והמשלה בצנעה הכינו רשמית מטרות אל קאעדה לתקיפה ברחבי תימן, כגמול על הניסיון לפוצץ מטוס מעל דיטרויט ■ אנליסטים: הזירה התימנית תהיה יותר כמו זירת פקיסטן, פחות כמו הזירה האפגנית ■ אובמה: חדירת החשוד הניגרי למטוס היתה כשל מערכתי

תימן מסתמנת כזירת הקרבות הבאה של ארה"ב במאבק המתמשך נגד התארגנויות טרור ששואבות השראה מאל-קאעדה, ואולי מקיימות עמו קשרים מבצעיים.

שני פקידים בכירים במשל ברק אובמה אמרו אתמול כי ארה"ב, בשיתוף פעולה עם הממשלה בצנעה, מכינות עתה רשימה של יעדים לתקיפות פוטנציאליות בתגובה על הניסיון לפוצץ מטוס של חברת דלתא מעל דטרויט בחג המולד. כך לפי רשת CNN.

אזרח ניגרי, עומר פאררוק עבדולמוטאלב, החשוד בניסיון הפיצוץ, סיפר לחוקרים, זמן קצר לאחר האירוע, כי רכש חומרי נפץ וידע כיצד להפעילם בתימן. הודאתו נרשמה זמן קצר אחרי שנכווה במהלך ניסיון החבלה במטוס, בעודו סובל כאבים עזים מכוויות בדרגה שניה ושלישית שספג בעת נסיון כושל להפעיל מתקן פיצוץ.

בעקבות הטיפול, כנראה אחרי ששככו כאביו, הפסיק עבדולמוטאלב לשתף פעולה עם חוקריו, אך שני הבכירים בממשל אמרו כי ארה"ב קיבלה מממשלת תימן ביום ו' מידע שלפיו מנהיגים של זרוע אל קאעדה בתימן דיברו על "ניגרי" שמתכונן להתקפת טרור. שמו לא ננקב, אך, לדברי הבכירים, ברור שמדובר בעבדולמוטאלב.

שני המקורות הדגישו, כי המטרה היא להכין רשימת אופציות שתהיה מוכנה אם וכאשר הנשיא ברק אובמה יורה לפתוח בפעולות כנגד ארגוני טרור בתימן. בשלב זה מנסים גופים של המודיעין האמריקני לקבוע האם אפשר לקשור מטרות ספיציפיות להכנות לפיצוץ המטוס.

הגופים המודיעיניים, יחד עם יחידות של הכוחות המיוחדים של צבא ארה"ב, מסתייעים בגורמים מקבילים בשירותי המודיעין ובצבא של תימן, במאמצים לזהות מטרות טרור חדשות. לפי CNN, שיתוף הפעולה הזה נובע מהסכם סודי חדש בין ממשלת תימן וארה"ב, שלפיו שתי המדינות יפעלו יחדיו למיגור הטרור, אך הממשל האמריקני ישמור על שתיקה פומבית לגבי תפקידו במאמץ המשותף ולא יחשוף את תשומותיו באספקת מידע מודיעיני ועריכת תקיפות נגד מטרות.

לפי כל הדיווחים, מתיר ההסכם החדש לארה"ב לשגר טילי שיוט אל מטרות בשטחה של תימן, ולהפעיל מטוסי קרב-הפצצה או מל"טים נושאי פצצות נגד מטרות במדינה. אחד המקורות אמר כי "תימן טרם נתנה הסכמה להפעלת כוחות קומנדו שיוטסו ליעדם במסוקים כדי ללכוד חשודים במאמץ לדלות מידע נוסף. זו יכולת שארה"ב היתה רוצה שתימן תפתח בעצמה".

ארה"ב מאמינה שבשלב זה פועלים בתימן כמה מאות טרוריסטים הקשורים עם אל קאעדה, והם מרוכזים סביב קבוצה של כמה מנהיגי מפתח. עד עתה דווח על שתי הפצצות של מל"טים נגד מטרות בתימן.

אנליסטים אמרו הערב בוושינגטון, כי הזירה התימנית של צבא ארה"ב תהיה דומה במידה זו לפעולות צבא ארה"ב בפקיסטן. בשני המדינות, מקיימת ארה"ב התקפות מלט"ים על מטרות חשודות ומפעילה כוחות מיוחדים נגד חשודים, ובשתי המדינות לא ניתנה מעולם הכרזה רשמית שקושרת את ארה"ב לפעולות אלה, בין השאר בגלל הסיבה שרוב האוכלוסיה בפקיסטן ובתימן שוטמת את ארה"ב.

ובינתיים, בהוואי, הכריז הנשיא אובמה שהצלחתו של החשוד הניגרי לעלות על מטוס דלתא ללא הפרעה וכמעט לפוצץ מטוס זה מהוות "כשל מערכתי" של המנגונים שנועדו להגן על התעופה האזרחית של ארה"ב.

"כשל מערכתי אירע, ואני רואה בכך דבר בלתי קביל לחלוטין", אמר הנשיא.

הוא הדגיש, כי תבע לקבל מכל המערכות הנוגעות בדבר דו"חות מפורטים וכי הוא "עומד על כך שתהיה מסגרת ברורה של נשיאה באחריות בכל הרמות". אנליסטים אומרים, כי הבעיה המרכזית היא, ששמונה שנים לאחר פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר 2001, עדיין לא מסוגלות סוכנויות המודיעין של ארה"ב "לחבר את הנקודות" ורק בנס לא אירע אסון שהיה גורם למותם של מאות אנשים במטוס ומי יודע כמה על הקרקע.

אובמה ציין, כי עתה כבר ידוע שמידע מוקדם על החשוד הניגרי, שמסר אביו לשגרירות ארה"ב בניגריה, נמצא בידי גוף מודיעיני מסוים, שבחר לא לעביר את כל המידע לגופים מודיעיניים אחרים. גורמים אחרים אמרו אחר-כך שהגוף שלא טרח להעביר את המידע הלאה היה סוכנות הביון המרכזית.

בעוד שאובמה לא נקב בשם הסוכנות, הוא אמר, כי לו הגוף המודיעיני היה חולק את המידע כנדרש, הוא היה מפעיל פעמוני אזעקה ואלה היו גורמים לכך שהחשוד לא היה מצליח לעלות על מטוס אמריקני.

דבריו הבוטים של הנשיא עומדים בניגוד מוחלט להצהרת השרה לביטחון לאומי, ג'אנט נפוליטנו, שאמרה בתחילת השבוע (א'), כי המערכת פעלה כשורה. הדברים הפכו אותה מטרה ללעג והיא נאלצה לחזור בה. עכשיו נשמעים קולות של מחוקקים רפובליקניים שקוראים לפיטוריה.