8 שנות מאסר לעודד גולד ו-6 שנים לשלמה וחניש בגין מירמה

השניים הורשעו בקבלת כ-53 מיליון שקל במירמה ממרכז ההשקעות בתמ"ת ■ מדובר בעונשים חמורים בהתחשב בכך שהנאשמים נעדרי עבר פלילי ובכך שחלף למעלה מעשור מאז ביצוע המעשים והגשת כתב האישום

בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר 8 שנות מאסר בפועל על עודד גולד, ו-6 שנות מאסר בפועל על שלמה וחניש, שהורשעו בפרשת מירמה חמורה בהיקף כולל של כ-53 מיליון שקל ממרכז ההשקעות שבמשרד התמ"ת.

על חיים סדרס, ששימש כאיש-הקש שלהם והורשע בעבירות מס, נגזרה שנת מאסר בפועל. על כולם נגזרו גם מאסרים על-תנאי וקנסות.

מדובר בעונשים חמורים בהתחשב בכך שהנאשמים נעדרי עבר פלילי ובכך שחלף למעלה מעשור מאז ביצוע המעשים והגשת כתב האישום. וחניש וגולד צפויים לערער לבית המשפט העליון.

"עבירות מסוג זה מחייבות הטלת עונשים כבדים על העבריינים למען יראו וייראו, שכן רק כך ניתן יהיה להרתיע אותם ועבריינים בכוח מפני ביצוע עבירות דומות, עבירות שהן פרי תכנון מוקדם ובחינה מושכלת של גורמי הרווח וההפסד", קבע השופט אורי שהם.

"אם יקנן החשש בקרב אותם עבריינים פוטנציאליים כי העבירות תיחשפנה לעין כל, וכי גילויין יביא להעמדה לדין ולהטלת עונשי מאסר לתקופות משמעותיות - ישפיע הדבר לפחות על חלק מאותם עבריינים בכוח, ויגרום להם להרהר בשנית בדבר ביצוע העבירות", הוסיף השופט. "הקלה בלתי מחויבת המציאות בעונשם תגרום לתוצאה הפוכה - היינו להתגברות התופעה שעניינה ביצוע עבירות כלכליות, בשל הסיכון המועט יחסית לחשיפה ולנשיאה בעונשים חמורים".

וחניש וגולד, לצד נאשמים נוספים בפרשות, הורשעו בעשרות עבירות קבלת דבר במירמה, ובמקביל זוכו מעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות על חוק מע"מ. בנוסף זוכה גולד מעבירות של בידוי ראיות, עדות שקר, זיוף מסמך ושימוש במסמך מזויף.

"עבירות חמורות ביותר"

הפרשה עסקה ב-4 פרויקטים שהם יזמו וקיבלו מעמד של מפעל מאושר. הם הגישו דו"חות ביצוע מנופחים, הכוללים נתונים כוזבים אודות השקעה במיזמים השונים, שהביאו לקבלה במירמה של סכומי-עתק, שאת חלקם שילשלו לכיסם, וחלק אחר הועבר לחשבונות בנק בשליטתם.

שהם ציין כי "מדובר בעבירות חמורות ביותר, שהביאו בסופו של דבר לקריסת החברות השונות שהנאשמים עמדו בראשן, כאשר בחלק מהמקרים נסגרו המפעלים שהוקמו על-ידם, ובאחרים הושלמה הקמתם על-ידי גורמים אחרים".

גם אם אין מדובר בתוכנית מירמה כוללת שהגו, הוא הוסיף, הרי שלגבי כל אחד ואחד מהאתרים נעשו פעולות שכוונו להוצאת כספים במירמה, ובכלל זה הונהגו שיתופי-פעולה עם חברות זרות, על מנת להציג מחירים מנופחים של רכיבי ציוד שונים, תוך הנפקת חשבוניות כוזבות ומנופחות שהוצגו לגורמי מרכז ההשקעות. בחברות שהיו בשליטתם הם שהנפיקו את החשבוניות הכוזבות. כדי לטשטש את פעולותיהם בוצעו "סיבובי כספים" בהיקפים גדולים ביותר, וסכומי-עתק עברו בין חשבונות בנק בארץ ובחו"ל, באמצעות מתווכים שונים שפעלו בשמם.

פגיעה במשק

"במעשים אלה חטאו הנאשמים לא רק בפגיעה בגורמי מרכז ההשקעות, המופקדים על סיוע ליזמים המבקשים להקים מפעלים באזורי פיתוח ובמקומות מרוחקים ממרכז הארץ, במטרה ליצור מקומות עבודה חדשים, אלא גם במשק ובכלכלה. זאת, בנוסף לפגיעה בכל אזרח ואזרח, השותף למימון צרכי החברה, לרבות בפעילותן התקינה של הרשויות הציבוריות".

בין השיקולים שנזקפו לחובתם: העובדה שדובר בהגשת לא פחות מ-60 דו"חות ביצוע כוזבים, תוך הפעלת שיטות פעולה וטכניקה דומות; העובדה שפעלו במשך שנתיים; וכן העובדה שהם לא הביעו חרטה ולא נטלו אחריות למעשיהם ואף לא השיבו את הכספים שקיבלו במירמה.

עודד גולד ייצג את עצמו, ואילו וחניש יוצג על-ידי עוה"ד מיכה פטמן וקרין בן-משה. (ת"פ 40431/99).