בונה הגשרים

סנטיאגו קלטרווה

תולדות: נולד ב-28 ביולי 1951 בעיר ולנסיה שבספרד. מילדות נמשך לאמנות ולעיצוב, והוריו עודדו אותו ושלחו אותו ללמוד בבית ספר לאמנות. נשוי ואב לארבעה.

השכלה: למד אדריכלות בוולנסיה, ולאחר מכן השלים דוקטורט בהנדסה אזרחית במכון הטכנולוגי השוויצרי בציריך, בנושא "יכולת הקיפול של מסגרות חלל".

התחלה: לאחר סיום הלימודים החל לקבל עבודות קטנות והמכרז הראשון שבו זכה היה תכנון תחנת הרכבת של ציריך, עיר שבה גם הקים את משרדו. מיד לאחר מכן תכנן גשר בספרד - ראשון בשורה ארוכה של גשרים ברחבי העולם, שהפכו את קלטרווה למפורסם, והזניקו את הקריירה שלו.

פרויקטים מפורסמים: לקלטרווה טביעת אצבע אישית שניכרת בכל עבודותיו, והיא שילוב של אדריכלות עם תכנון הנדסי. בין יצירותיו המפורסמות נמנים מגדל התקשורת בגבעת מונג'ואיק שנבנה בברצלונה ב-1991, שנבנה כחלק מההכנות לאולימפיאדה; בניין Turning Torso בעיר מאלמו שבשבדיה. כיום הוא מתכנן את מרכז התחבורה שנבנה מחדש במרכז הסחר העולמי במנהטן.

משבר: קלטרווה תכנן "בית עירוני בשמים" - גורד שחקים ניו יורקי שבו עשרה בתים עירוניים ייבנו זה על זה. התוכנית הייתה למכור כל בית כזה ב-30 מיליון דולר, אולם משבר הנדל"ן וצניחת מחירי הדיור בעיר הביאו לביטול הפרויקט. כמו כן תכנן את גורד השחקים Chicago Spire, שעם השלמתו יהיה הבניין הגבוה בצפון אמריקה, עם 150 קומות שבהן כ-1,200 דירות יוקרה. הבניין אמור היה להיות מושלם בשנה הבאה, אולם בנייתו הוקפאה בינתיים.

ישראל: שתי ערים ישראליות מתהדרות בגשרים של קלטרווה: פתח תקוה, שב-2006 נחנך בה לאחר עיכובים שונים ומשונים גשר שמחבר את בית החולים בלינסון עם הקניון הגדול; וירושלים, שבה נפתח ב-2008 בטקס מעורר מחלוקת גשר המיתרים הענק בכניסה לעיר. על הגשר צפויה לעבור הרכבת הקלה. אורך הגשר 380 מטר ומשקלו 4,500 טון. הוא נשען על תורן שגובהו כמעט 120 מטר, ממנו נמתחים 66 מיתרים, ועלותו הסתכמה, על פי הערכות, ב-245 מיליון שקל (פי 8 מהאומדן הראשוני). אהוד אולמרט, בעבר ראש עיריית ירושלים, כינה את הגשר "סימלה של ירושלים המודרנית". ראש העירייה הנוכחי, ניר ברקת, רצה דווקא לפרק אותו.

ביקורת: על הגשרים של קלטרווה נאמר שהם דומים מדי זה לזה, בסגנון "ראית אחד, ראית את כולם".