ענקי הפרסום: מהן 10 סוכנויות הפרסום הטובות ביותר בעולם?

עם הפנים ל-2010, מגזין "אד אייג'" מסכם את העשור שחלף - ובוחר את 10 סוכנויות הפרסום שעשו את ההבדל והטביעו חותם על התעשייה

1. קריספין, פורטר ובוגוסקי

קריספין, פורטר ובוגוסקי פתחו את העשור עם מעט יותר מ-100 אנשי צוות ומוניטין מקובע של סוכנות מקומית שפעם עשתה עבודה מרשימה על קמפיין נגד עישון.

הסוכנות מתחילה את העשור הבא עם למעלה מ-900 עובדים, רשימת לקוחות הכוללת משווקות כגון ברגר קינג, מיקרוסופט, דומינו'ס פיצה וגאפ, והפורטפוליו שלה מפוצץ בכמה מהקמפיינים הזכירים ביותר של המאה הנוכחית. החברה העבירה את מרכז הכובד שלה בהצלחה מדרום פלורידה לעיר בולדר, קולוראדו, והמקימים - אגדות הקריאייטיב אלכס בוגוסקי וצ'אק פורטר - אף עברו לשוק הבינלאומי, וזאת בצורה הייחודית להם: הם רכשו את סוכנות הדיגיטאל השוודית דאדי ומיתגו אותה מחדש כ"קריספין, פורטר ובוגוסקי אירופה".

R/GA .2

סוכנות R/GA השתחררה בעשור האחרון משורשיה בתעשיית הפקות הסרטים והפרינט והפכה לאחת מסוכנויות הדיגיטל המובילות בעולם - שליטתה בתחום מוכחת על-ידי תקציב נייקי פלוס, שהציג בפני רבים בפעם הראשונה את רעיון השיווק מבוסס הפלטפורמה. הפלטפורמה מאפשרת לרצים לכוונן את מידע הריצה שלהם לאייפודים שלהם; שנים אחרי השקתה, היא עדיין מהווה דוגמה מצוינת לתוכן שיווקי המייצר בעצמו ערך צרכני.

תחת הנהגתו של המנכ"ל וראש הקריאייטיב, בוב גרינברג, כללה רשימת הלקוחות של הסוכנות שבבעלות קבוצת אינטרפאבליק לקוחות ענק כגון נוקיה, ורייזון ו-IBM. לאחרונה הצטרפו לרשימה גם וולמארט ומסטרקארד. לחברה למעלה מ-600 עובדים בכל רחבי העולם ומשרדים בלונדון ובסן פרנסיסקו. החברה מראה זה מכבר סימנים לכך שהיא מתכוונת להפוך לסוכנות שירות כולל בעלת ליבת דיגיטל: היא זכתה לאחרונה בתפקידי הקריאייטיב המלאים עבור אמריפרייז פייננשל.

TBWA .3

הקשר בין סדר גודל מרשים לבין יצירתיות נמשך זמן קצר בדרך כלל בתעשיית הפרסום, אך TBWA הוכיחה שגם רשת בינלאומית יכולה להיות נועזת וחדשנית.

הסוכנות צמחה בעשור האחרון תחת הנהלתם של ז'אן-מארי דרו, המנכ"ל טום קרול ואייקון הקריאייטיב לי קלואו, והפכה לשחקנית גלובלית חשובה תוך שהיא משלבת את יכולות הקריאייטיב ה"רזות" של מיקרו רשת עם "טביעת רגל" גדולה בהרבה. בין עבודותיה פורצות הדרך: קמפיינים עבור פדיגרי, מארס וכמובן אפל.

קמפיין "Get a Mac" שיצרה עבור האחרונה יכול בהחלט להיקרא בצדק קמפיין העשור, והוא מוכיח את כוחו של רעיון קריאייטיבי המבוצע כהלכה.

4. MOTHER

סוכנות MOTHER היתה החלוצה בגישת הסוכנות כמותג, תוך שהיא מטפלת ללא פחד בלקוחות ומתמקדת ביצירתיות וברעיונות שובבים. לסוכנות עצמאית זו 400 עובדים הפרוסים על פני 3 יבשות שונות, והיא אף "הולידה" 20 חברות חדשות, כולל נייקד - המהווה כיום שחקנית גלובלית בזכות עצמה; מאת'ר ניו-יורק; מאדרה בואנוס איירס; סוכנות הדיגיטאל פוק; וסוכנות העיצוב סטרדיי. החברה אף ייסדה גישה של פרסום כבידור שזכתה לחיקויים רבים, ורבות מעבודותיה בעבר מהוות כיום נכס צאן ברזל בתרבות הבריטית. פרסומת "הלוואי קוקה-קולה" ("Coca-Cola I wish") שיצרה היתה הפרסומת הראשונה עבור החברה ששודרה בארה"ב למרות שלא נוצרה שם.

AKQA .5

AKQA השכילה לצמוח לרמת סוכנות דיגיטאל מהמובילות בעולם בעודה שומרת על כוחה הקריאייטיבי ועל עצמאותה. זה לא רע כשלוקחים בחשבון את העובדה שפעילויות הסוכנות היו מוגבלות לבריטניה בלבד בתחילת העשור. בשנת 2001 השקיעה בחברה סוכנות הייעוץ אקסנצ'ר במטרה להכניס ל"משפחה" את סוכנותו של מי שמכהן בה כיום בתור המנכ"ל, טום בדקאר - Magnet Interactive. הדבר עזר למקם את החברה באירופה, באסיה ובארה"ב. מאז שרדה החברה את פקיעת בועת הדוט.קום ובנתה את עצמה מחדש למצבת עובדים של 750 איש ב-6 משרדים שונים. רשימת הלקוחות בעבר ובהווה כוללת את נייקי, מקדונלד'ס, BMW ו-ויזה. החברה אף עשתה לעצמה שם כשיצרה פלטפורמת מותג ללא פרסום עבור מיקרוסופט - ממשק המשתמש של ה-Xbox 360 ויישום EcoDrive של פיאט, הכורה מידע ושומר אותו על מפתחות USB במכונית.

6. גודבי סילברסטין ושות'

בדומה לקריספין פורטר ובוגוסקי, גם בגודבי סילברסטין ושות' רואים מה קורה כשסוכנות מוותרת על האגו שלה לטובת התמקדות בעבודה.

הסוכנות, הממוקמת בסן פרנסיסקו בלבד, משלבת בין ביצועים עסקיים, יצירתיות וחוכמת עסקים המאפשרות לה להימנות על רשימת הסוכנויות המובילות בארה"ב; רשימת הלקוחות שלה כוללת את ספרינט, יאהו והאגן-דאז. היא זכתה בשנת 2007 בפרס "סוכנות השנה" של AdAge, וזאת משום שהציגה עבודה דיגיטאלית חזקה ומרשימה. מאז המשיכה להוכיח שסוכנות מרוכזת המציעה פתרונות יצירתיים היא הדגם הנכון לסוכנות פרסום בימינו.

EDELMAN .7

חברת יחסי הציבור העצמאית אדלמן, שאינה נהנית מתמיכת חברת אחזקה, גם הצליחה לעבור בהצלחה שני מיתונים בעשור הנוכחי וגם השכילה למצב את עצמה בתור הסוכנות המובילה בתעשייה, זו ששמה הוא המוכר ביותר. בין אם היא משתמשת בטקטיקות יח"צ מסורתיות או מפתחת תוכן דיגיטאלי, בבלוגים ובתוכניות המדיה החברתית, הסוכנות ממשיכה לפרוץ דרכים חדשות בעולם התקשורת ולאפיין מחדש את תפקיד סוכנויות היח"צ בשוק המעורב של ההווה. את הסוכנות מנהיג הקול המוביל בתעשייה, המנכ"ל ריצ'ארד אדלמן, ורשימת הלקוחות שלה הכוללת כמה מהמותגים הגדולים בעולם ובהם וולמארט, סטארבקס, ברגר קינג, מיקרוסופט ופייזר - צפויה להכניס לה חצי מיליארד דולר בהכנסות בינלאומיות בשנת 2009. הבעיה הקטנה היחידה שהתרחשה בעשור האחרון היתה הברדק שהתרחש סביב הבלוג Wal-Mart Across America בשנת 2006.

WEBER SHANDWICK .8

סוכנויות רבות אינן יוצאות מתהליך של מיזוג חברות באותה רמה של בריאות עסקית. מעטות עוד יותר גורמות לשלם להיראות כגדול מסך כל חלקיו. אך וובר שנדוויק - שאינה אפילו בת עשור (היא הפכה לתאגיד רק ב-2001, וזאת אחרי סדרת מיזוגים בין 3 סוכנויות שונות) - הצליחה במיזם המסובך הזה. רבים מתארים אותה כסוכנות המקצועית ביותר בתעשייה. הסוכנות, בבעלות קבוצת אינטרפאבליק, היא חברת היח"צ הגדולה בעולם ויש לה משרדים בלמעלה מ-70 שווקים בעולם כולו. רשימת לקוחותיה מהווה רשימת כל המי ומי של המשווקות היוקרתיות בעולם: ג'נרל אלקטריק, יוניליוור, ג'ונסון וג'ונסון, מסטרקארד, מיקרוסופט ו-ורייזון.

9. BBH

חברת בארטל בוגל והגארטי (Bartle Bogle Hegarty) היתה רק בת 18 כאשר מכרה בשנת 2000 מיעוט ממניותיה לסוכנות לאו ברנט (Leo Burnett). מדובר היה בעסקה הראשונה מסוגה.

בעשור שלאחר מכן הצטרפו ל-BBH לונדון, BBH סינגפור ו-BBH ניו-יורק סוכנויות נוספות מבית החברה בסאו פאולו, שנגחאי ומומבאי, וקיבעו את מקומה של הסוכנות בתור הדגם המוביל של חברה ממותגת באופן הדוק, ששומרת על זהותה כמיקרו רשת גלובלית.

ב-10 השנים האחרונות זכתה הסוכנות בכמה לקוחות ענק (ואף השכילה לשמור עליהם), ובהם KFC, ברקליז, וודפון, בריטיש איירווייז ו-LG.

היא גם שמרה על הלקוח הראשון: ליווי'ס, ויצרה עבורו סדרה של קמפיינים עם קריאייטיב ייחודי.

הסוכנות, העומדת פעמים רבות צעד לפני שאר התעשייה, השיקה חברת פרסום הפצת מוסיקה ומחלקת תוכן, ואף יצרה את זרוע המצאת המותגים Zag.

BBDO.10

העשור הנוכחי היה קשה ביותר עבור ענקיות הפרסום משדרות מדיסון שבניו-יורק. אלה עומדות כעת בפני ברירה מבהילה: התעדכנו או שתיעלמו. מדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית, אך BBDO שבבעלות אומניקום בהחלט ניסתה לעשות זאת. תחת ידיו האמונות של המנכ"ל הבינלאומי אנדרו רוברטסון, השכילה BBDO להפוך למכונת עסקים חדשים באמצע העשור. היא זכתה בפרס "סוכנות השנה" לשנת 2005, ולמרות שנודעה בעבר בעיקר כמפעל לייצור פרסומות טלוויזיה, הצליחה להפגין לא מעט יכולת דיגיטלית בעבודתה מול M&M ו-HBO. בעשור הנוכחי עומדים בפניה אתגרי ענק: הן BBDO והן חברת האם אוניקום חייבות להתאושש במהרה מהיחסים המתפוררים עם קרייזלר, מי שהיתה עד לא מזמן הלקוחה הגדולה ביותר שלהן.