מקורבי פישר פותחים במלחמה: "הקשר עם שטייניץ בעייתי. עברנו 4 שרי אוצר ולא היה דבר כזה"

יחסי נגיד בנק ישראל ושר האוצר מעולם לא היו גרועים יותר, הוויכוח על הפיקוח על שוק ההון הלהיט האווירה ■ מקורבי שטייניץ: "הם מדברים כמעט כל יום ונפגשים פעם בשבוע. עם רוני בר-און היה יותר גרוע" ■ שטייניץ, לאחרונה, לבלומברג: "לכל אדם יש תחליף טוב, גם לנגיד הכי טוב"

"הקשר בעייתי - עברנו כבר ארבעה שרי אוצר ולא היה דבר כזה", כך אמר בכיר מאוד בבנק ישראל בהתייחסות למתיחות השוררת בין שר האוצר, יובל שטייניץ, לבין נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר. הדברים נאמרו היום (ב') באירוע הפרידה במשרד האוצר מידין ענתבי, הממונה על שוק ההון הפורש. מדובר בהתייחסות ראשונה של בכיר בבנק ישראל לגבי המתח הקיים בין המוסדות בנוגע לאיחוד הרגולציה על שוק ההון.

אחת האפשרויות הנדונות היא הוצאת אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון מהאוצר והכפפתו לבנק ישראל. פישר לוחץ לכך אולם באוצר מתנגדים נחרצות. בכיר מאוד באוצר אומר כי "אין לנו כל כוונה לוותר על אגף שוק ההון". בינתיים, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מקים ועדה שתבחן את מבנה הרגולציה בשוק ההון. "זה לא רציני, בינינו" הוסיף הבכיר באוצר לגבי אותה יוזמה.

גורמים באוצר הביעו הפתעה על הדברים: "הם (שטייניץ ופישר) מדברים כמעט כל יום ונפגשים פעם בשבוע או מקסימום פעם בשבועיים. עם בר-און היה יותר גרוע".

המתיחות בין שטייניץ לפישר עוד החריפה באחרונה, כפי שנחשף ב"גלובס", על רקע סירובו של שטייניץ לחתום על אישורים הנדרשים להחלפת הדמויות הקיימות בשטרות לדיוקנאות חדשים.

נזכיר כי בראיון לרשת "בלומברג" האמריקנית נשאל שטייניץ על האפשרות שפישר לא ימשיך לכהונה שנייה. שטייניץ השיב כי "לכל אדם יש תחליף טוב, אפילו לראש ממשלה ולשר אוצר הכי טובים. אני מעריך את פישר, אבל אני מעריך גם אחרים".

אתמול אף פורסם ב"ידיעות אחרונות" כי "בכירים באוצר שמעו אותו (שטייניץ) באחרונה אומר בסיפוק: בכל הנושאים הגדולים שעמדו על הפרק מאז כניסתי לאוצר אני צדקתי. צדקתי כשהצעתי תקציב דו-שנתי, צדקתי כשהצעתי להפסיק את קניות מטבע החוץ הקבועות מדי חודש בחודש, צדקתי כשהצעתי להתחיל להעלות את הריבית הרבה יותר מוקדם. הנגיד פישר התנגד תחילה לכל ההצעות הללו, אך כעבור זמן אימץ אותן. ואני רק דוקטור לפילוסופיה, לא פרופסור לכלכלה".

אולם למרות המתח הרב ששרר בין נציגי האוצר לנציגי בנק ישראל באירוע הפרידה מענתבי, הנוכחים לא שכחו גם לפרגן לממונה הפורש. "מדברים על ידין כילד. אבל הוא היה המבוגר האחראי בתקופה הקשה ביותר של המשבר הפיננסי. הילד הזה היה בחזית והפגין יציבות באחת התקופות הכי קשות שידענו, דווקא בתקופה שהתקשורת לא פרגנה לאגף. היית יוצא מן הכלל, חכם וקשוח ועמדת בלחצים קשים", אמר שטייניץ.

סגן שר האוצר, יצחק כהן, הממונה על שוק ההון מטעם שטייניץ, חיזק את הדברים ואמר כי "מדובר באגף כל כך נחשק שאין יום שלא מדברים עליו. האגף הזה הוא הדומיננטי ביותר בשוק ההון הישראלי".

פישר, אשר הגיע לאירוע הפרידה באיחור רב והיעדרותו משכה תשומת לב מרובה, אמר: "אני רוצה להודות לך עבור מה שעשית בארבע השנים האחרונות כולל החלק הלא קטן שתרמת להצלחת יישום המלצות ועדת בכר. אני יודע שהיו כאלו שאמרו שלא הרפורמה לא היתה מוצלחת ואנו מבינים כעת שזה אכן תרם ליציבות המערכת".

פישר לא הסתיר את המתח סביב מיקומו של אגף שוק ההון ואמר: "לפעמים נוצר הרושם שהוויכוחים בינינו היו אישיים וזה לא המצב. היו ויכוחים על דברים חשובים אך לא חשבנו שהנימוקים ששמענו מכם לא היו מקצועיים. ברור שמה שכל אחד רואה תלוי במקום שאתה יושב. אנו, בנק ישראל, מכבדים את איכות העבודה שלך, את המקצועיות שלך ושל עמיתיך".

פישר קרא למחליפו של ענתבי, עודד שריג, להמשיך לשתף פעולה. "אנו גם הרווחנו, יחד עם כל המדינה, משיתוף הפעולה שנוצר מפגישות פורום המנהלים ששר האוצר הקים לפני כמה חודשים. זה שיתוף פעולה טוב ואני מקווה שזה יימשך".

בסיכום האירוע ענתבי ניסה לפוגג מעט את המתיחות כשאמר "תודה לנגיד ולכל בכירי בנק ישראל. ידענו מחלוקות אבל נדמה לי שעל רוב הדברים הסכמנו".

ל"גלובס" נודע כי הממונה החדש על שוק ההון, עודד שריג, לא נכח באירוע הפרידה אולם בסופו נועד עם סגן שר האוצר לפגישת עבודה ראשונה.

בבנק ישראל סירבו להגיב לדברים. גם בלשכת שטייניץ ביקשו שלא להגיב.