אולמרט: עו"ד מסר היה אחראי לכספים, זקן האזינה כדי לעזור

רה"מ לשעבר הגיש את תשובתו לכתב האישום בפרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות ■ אולמרט כופר כמעט בכל סעיפי האישום, ולדבריו טענות המדינה סותרות את עמדתה בהחלטה על גניזת התיק נגד מסר

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הגיש היום (ב') לבית המשפט המחוזי בירושלים את תשובתו לכתב האישום שהוגש נגדו ונגד ראש לשכתו לשעבר, שולה זקן, בפרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות.

אולמרט כופר כמעט בכל סעיפי כתב האישום ובעובדות, ולדבריו טענות המדינה - בעיקר בנוגע לקשר בינו לבין עו"ד אורי מסר - סותרות את עמדתה בהחלטה על גניזת התיק נגד מסר עצמו.

באופן לא מפתיע יוצא אולמרט גם להגנתה של שולה זקן, הנאשמת בין היתר בהאזנות סתר. לטענת המדינה, זקן נהגה להאזין לשיחותיו של אולמרט באורח שיטתי - בעצמה ובאמצעות פקידות בלשכתה הנתונות למרותה - מבלי שאולמרט או הצד השני לשיחה התירו לה לעשות כן. למרות שהאישום אינו נוגע לאולמרט עצמו, הוא יוצא להגנתה של זקן, שכידוע צפויה להעיד נגדו מטעם התביעה.

"מדובר באישום מופרך ומאולץ, שלמרבה הצער משקף מגמה של הפרקליטות להרבות באישומים, תוך שרבוב עניינים שונים לכתב האישום וחלוקתם לפרשיות משנה, הכל על מנת להעצים ולהאדיר את כתב האישום", טוענים סניגוריו, עוה"ד אלי זהר, נבות תל-צור ורועי בלכר. "אין ספק בליבו של אולמרט כי כל פעולותיה של זקן בעניין, ככל שהיו, נועדו כדי לשפר ולייעל את עבודת המשרד וכדי להקל עליו בביצוע תפקידו".

כתב האישום מתייחס לשנים 2002-2006, בהן כיהן אולמרט כראש העיר ירושלים וכשר בממשלות ישראל. "במהלך תקופה זו ניצלו הנאשמים לרעה את מעמדו ואת תפקידיו הציבוריים הרמים של אולמרט לפעילות שיטתית ומתמשכת להפקת טובות הנאה כספיות לאולמרט, בדרכים שונות וממקורות שונים. את אלה ביצעו, בין היתר, בדרכי מירמה כנגד גופים ומוסדות ציבוריים, כלפי המדינה וכלפי נושאי משרה בה", נטען בו.

אולמרט שב וטוען, לכל אורך כתב האישום, כי בתפקידיו השונים כנבחר ציבור הוא פעל אך ורק מתוך ראיית טובת המדינה וקידום ענייניה.

אולמרט מודה כי משה טלנסקי תרם וסייע במימון תרומות למערכות בחירות שלו, אך לדבריו "מדובר במערכת יחסים טבעית ומקובלת על רקע תמיכה בעמדות מדיניות של נבחר ציבור".

לדבריו, טלנסקי ביקש ממנו גם להשתתף ולנאום באירועים שונים של גופים בארה"ב, הקשורים בישראל או ביהדות התפוצות, ושילם לו החזר הוצאות כמקובל.

בתשובתו לאישום מטיל אולמרט את האחריות לניהול ענייניו הכספיים על שותפו וחברו הטוב, עו"ד אורי מסר. "מסר היה עורך דינו של אולמרט, טיפל עבורו בעניינים משפטיים שונים, ונהנה מאמון מלא ומוחלט מצד אולמרט, שסמך על שיקול-דעתו המקצועי". לדברי אולמרט, מסר ניהל את כספיו באופן חוקי.

אולמרט כופר בכך שקיבל כספים במעטפות מטלנסקי, ומודה כי קישר אליו את שלדון אדלסון ויצחק תשובה, אלא ש"מעורבותו היתה במסגרת תפקידו ולא חרגה ממעורבותו במקרים אחרים".

לטענת אולמרט, הוא "פעל במסגרת תפקידו כשר התמ"ת לקידום האינטרס הציבורי, בתחומים עליהם הופקד, ועשה כן ללא משוא-פנים ומבלי שפעולותיו נפגמו בסטייה כלשהי מהשורה, כאשר כל פעולותיו נעשו משיקולים ענייניים בלבד". הוא סבור כי "מערכת היחסים בינו לבין מסר לא יצרה ניגוד עניינים, קל וחומר ניגוד עניינים חריף, שהיה בו כדי לחייב את אולמרט להימנע מלמלא את תפקידו בענייני לקוחותיו של מסר".

יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, חידד את הטענה בעניין מסר. "נראה כאילו שתי פרקליטויות שונות, שאין שום קשר ביניהן, עומדות מאחורי ההחלטות בעניין אולמרט ובעניין עורך דינו אורי מסר. סתירות עובדתיות מהותיות מפרידות בין כתב האישום שהתקבל בחופזה על סמך תמונה חלקית בלבד, לבין ההחלטה המאוחרת יותר בעניין מסר - כאילו שני קולות שונים מדברים מגרונה של הפרקליטות".

דן תוהה כיצד ייתכן שבכתב האישום נטען כי מסר היה מעורב באיסוף כספי התרומות מטלנסקי, והיה שותף לפעולות נסתרות ולא חוקיות, ואילו בהחלטה על גניזת התיק נגד מסר "קובעת הפרקליטות כי לא הוכחה מעורבות כלשהי מצד מסר בקבלת הכספים מטלנסקי, וכי ספק אם מעשיו של מסר עולים כדי עבירה פלילית. כיצד יכול כתב האישום לעמוד על תילו אם בהחלטתה השניה קובעת הפרקליטות לגבי פרשת מרכז ההשקעות כי לא היתה בהחלטותיו של אולמרט סטייה כלשהי מהשורה, וכי אפילו עו"ד מסר עצמו לא היה מודע לעומקה ולטיבה של מעורבות אולמרט בענייניו?"