פישר קנה 300 מיליון ד' - והדולר היציג עדיין נחלש בכ-0.8%

פעילים בשוק: "דויטשה בנק וברקליס קונים שקלים - הזרים פותחים מחדש פוזיציות לונג על השקל" ■ הדולר היציג נקבע ב-3.736 ש'; האירו היציג נחלש ב-0.6% ל-5.389 ש' ■ איתן אדמוני: "התערבות פישר לא תעזור"

במסחר הבין-בנקאי בזירת המט"ח המקומית השקל נסחר היום (ג') בהתחזקות מול שני המטבעות הזרים המובילים - הדולר והאירו. שערו היציג של המטבע האמריקני נקבע בירידה של 0.77% ל-3.736 שקלים, והאירו היציג נחלש ב-0.6% ל-5.3896 שקלים - לראשונה מאז אוגוסט 2009 שהוא נקבע מתחת ל-5.4 שקלים.

הדולר היציג נקבע בהיחלשות למרות מאמציו של נגיד בנק ישראל. סטנלי פישר חזר היום להתערב בשוק - הנגיד קנה היום 300 מיליון דולר כדי לחזק את ערכו של המטבע. הנגיד החל לרכוש דולרים כשהדולר נסחר סביב 3.73 שקלים לערך, אך כאמור מאמציו לא הועילו והדולר המשיך להיחלש. נזכיר, כי הפעם האחרונה בה פישר התערב בשוק וקנה דולרים היתה באמצע דצמבר, אז קנה 200 מיליון דולר.

יצוין, כי מאז אפריל 2009, אז רשם הדולר שיא שנתי כשנסחר בשער של 4.256 שקלים, שערו צנח ב-12.2%. האירו רשם שיא שנתי בתחילת דצמבר, כשנסחר ב-5.6984 שקלים - מאז צנח שערו ב-5.4% מול השקל.

בזירת המט"ח הגלובלית, הדולר נסחר ביציבות מול האירו תמורת 1.4428 דולר, ומתחזק בכ-0.55% מול הליש"ט ל-1.6025 דולר.

התערבות בנק ישראל לא תעזור לדולר

פעיל באחד מחדרי המסחר במט"ח אמר היום ל"גלובס", כי "הרבה זרים מוכרים דולרים וקונים שקלים בימים האחרונים - דויטשה בנק וברקליס פעילים מאוד בשוק וקונים שקלים. אותם זרים שסגרו פוזיציות בסוף השנה, פותחים אותן מחדש בימים האחרונים, בעיקר פוזיציות לונג על השקל".

איתן אדמוני, מנהל חדר המסחר במט"ח בבנק ירושלים, אמר היום (ג') ל"גלובס", כי הדולר ממשיך את מגמת היחלשותו מאתמול בערב לאחר השערים היציגים. לדבריו, המסחר המקומי במט"ח מושפע ויושפע בתקופה הקרובה מהמסחר בעולם - "התיקון של המטבע האמריקני בתקופה האחרונה בעולם הוא זמני בלבד והמטבע ימשיך להיחלש לאורך המחצית הראשונה של 2010". להערכתו של אדמוני, הדבר יתבטא גם במסחר בדולר/שקל: "גם אם תהיה התערבות של בנק ישראל בפעולות נקודתיות, הדבר יוביל לתיקון זמני בלבד והדולר ימשיך להיחלש. שינוי המגמה יבוא אולי במחצית השנייה של 2010".

"אני לא שולל את האפשרות שבמסחר המקומי היום הדולר יגיע לרמה של 3.71 שקלים, ואם המגמה תימשך אנחנו נראה את הצמד ברמה של 3.5 שקלים בעוד כחצי שנה", אמר.

כלכלני הראל מעריכים בסקירתם השבועית מהיום כי 6 חודשים מהיום יירד שער הדולר בכ-1% ושערו יעמוד על 3.7 שקלים.

אנליסטים מובילים ב-DA Davidson אמרו היום כי התחזיות על הדולר נותרו חלשות בעיקר בשל ציפיות להתאוששות כלכלית חלשה ומלאה מהמורות בארה"ב. "בעוד הדולר קיבל בסוף השנה דחיפה למעלה מול האירו בעקבות חששות מבעיות אשראי באירופה בכלל וביוון בפרט, אנחנו מצפים כי הסוחרים ישארו ממוקדים בגירעון המפלצתי של הממשל האמריקני ובציפיות להתאוששות לא פשוטה בכלכלה האמריקנית" כתב פרד דיקנסון, אסטרטג השוק הראשי ב-Davidson במכתב למשקיעים.