שנת 2009 הייתה שנת המפנה בשוק תעודות הסל

כשמסתכלים על כלל עוגת הנכסים המנוהלים בשוק תעודות הסל, אין ספק שזו הייתה שנה מצוינת ■ היקף הנכסים צמח במהלכה פי יותר מ-1.5, מסך של כ-30 מיליארד שקל בסוף 2008 לרמה של כ-47 מיליארד שקל בסוף 2009, וזאת בזכות גיוסים נטו של כ-8.7 מיליארד שקל

השנה האחרונה הייתה שנת מפנה בשוק תעודות הסל. היא התחילה כשבשוק היו שמונה שחקנים מרכזיים, והסתיימה עם שבעה, כשבדרך הצטרף שחקן (הראל סל) ושניים נעלמו מן המפה (פריזמה ופאי). 2009 גם הייתה השנה בה גברה המודעות למוצרי המדדים, ובה נכנסה הרגולציה לפעולה בשוק זה, עם הסדרת שוק תעודות הסל והשקתן של הקרנות המדדיות, כהכנה לקראת הגעתן לשוק של קרנות הסל (ETFs).

היקף הנכסים צמח ביותר מ-50%

בשורה התחתונה, כשמסתכלים על כלל עוגת הנכסים המנוהלים בשוק תעודות הסל, אין ספק שזו הייתה שנה מצוינת. היקף הנכסים צמח במהלכה פי יותר מ-1.5, מסך של כ-30 מיליארד שקל בסוף 2008 לרמה של כ-47 מיליארד שקל בסוף 2009, וזאת בזכות גיוסים נטו של כ-8.7 מיליארד שקל.

זו הייתה גם השנה בה קסם תעודות סל, בניהולם של אבנר חדד ובועז נגר, הגדילה את נתח השוק שלה, בין היתר על ידי רכישת תעודות הסל של פריזמה וכתוצאה מגיוס מרשים של כ-2.1 מיליארד שקל. מי שביצרה את מעמדה כשנייה בתעשייה היא תכלית, בניהול איל סגל ודוד אללוף, שעם גיוס של 1.74 מיליארד שקל ב-2009 מסיימת את השנה עם נתח שוק של 24.6%.

פסגות המשיכה בעבודתה השקטה אך היעילה תחת ניהולו של טל ורדי, ותפסה את המקום השלישי בנתח השוק בענף (14.1%) תוך שהיא מגייסת 1.78 מיליארד שקל.

ההצלחה של פסגות באה על חשבונה של מבט, שבבעלות כלל פיננסים ובניהול ליאור כגן, אשר למרות גיוס של כ-225 מיליון שקל ב-2009 היא ממשיכה לאבד ממעמדה בשוק תעודות הסל, ומדורגת במקום הרביעי עם נתח שוק של 12.4%.

במורד הטבלה נמצאת חברה נוספת שאיבדה מיוקרתה בשנה האחרונה - הדס תעודות סל, הנמצאת כיום בשליטת מיטב.

הדס היא היחידה מבין הגופים שרשמה פדיונות ב-2009 - של 695 מיליון שקל. הדס, בה התעודות מוטות בעיקר למט"ח, סבלה בשנה האחרונה מהפדיונות הגדולים באפיק זה, בין היתר על רקע הנטייה של משקיעים מקומיים לשוק הישראלי והתחזקות השקל החל מאמצע השנה.

התבלטות הקטנות והחדשות

שתי הצלחות בשנה החולפת נמצאות בחלקו התחתון של דירוג הנכסים בענף תעודות הסל. הראשונה, אינדקס שבניהול אורי בן-דב, הפכה ב-2009 למגייסת הגדולה ביותר בענף, וזאת למרות נתח השוק הקטן יחסית שלה (10% בסוף השנה). אינדקס גייסה כ-2.6 מיליארד שקל ושילשה את היקף הנכסים המנוהל על ידה, גם בזכות העליות שרשמו השווקים בשנה החולפת.

השנייה היא הראל סל, אותה מנהל אורי שור, שבשנת הפעילות הראשונה שלה עברה את רף מיליארד השקלים בנכסים מנוהלים, ותפסה לה נתח שוק של 2.5%. בהראל החליטו לפני כשנה וחצי להקים אופרציה של תעודות סל במקום לרכוש את אחת הפלטפורמות הקיימות בשוק, ואם הראל סל תצליח לשמור על עקביות, הרי שהחלטה זו עשויה להתברר כמנצחת עבור הבית.

בניתוח לעומק של הגיוסים, בולטת העובדה שתעודות הסל התקשו השנה לגייס באפיקים הסולידיים, בעיקר בגלל הריביות הנמוכות שהציעו איגרות החוב.

המשקיעים העדיפו להשקיע באג"ח באמצעות קרנות נאמנות, שלא גובות עמלות קנייה ומכירה בדומה לתעודות הסל. מקור הצמיחה המרשימה של התעודות ב-2009 היה דווקא שוק המניות בארץ ובחו"ל, וכן התעודות המורכבות למיניהן.

55