עונת הציד

בתום מפגן נחמדות קצר, לבני חוזרת לעצמה: עורפת ראשי מורדים ולא מחבקת אותם

ביום שני מלאו ארבע שנים לאשפוז רה"מ לשעבר, אריאל שרון. בישיבת סיעת קדימה באותו היום לא מצאו לנכון לציין את התאריך. "מורשת שרון", שבעיתות מצוקה ובחירות נשלפת כגלגל הצלה, זזה הצידה לטובת המאבקים הפנימיים. ובכל זאת קשה שלא לתהות מה היה אומר האב המייסד של קדימה, אם היה מתעורר לרגע מתרדמתו ורואה כיצד יורשיו מתקוטטים ונלחמים על חיי המפלגה השסועה. סביר להניח שהיה מעדיף לחזור לישון.

אבל שרון איננו, וקדימה עסוקה במלחמת הישרדות. בעוד רה"מ, בנימין נתניהו, חזר - אחרי שהתפוצצה פרשת הניסיון לפילוג קדימה - לסדר היום המדיני, נותרו חברי סיעת קדימה להתפלש בבוץ. בתחילת השבוע השאירו לרגע חברי הסיעה את התככים מאחור והתכנסו ל"גיבושון" במסעדה בירושלים. אבל מי שמתרשם ממפגן האחדות הזה חוטא לעצמו ולאמת. כל ניסיון לאחד כרגע את קדימה יהיה משול לכוסות רוח למת. אין שום דבר מאוחד בקדימה. אין כל שינוי ברצון של ששת הח"כים להתפלג, ובהינתן האות - אומרים גורמים בליכוד ובקדימה - הפילוג ייצא לדרך.

המאמצים לפצל את המפלגה לא הפסיקו לרגע, מודים גורמים בשתי המפלגות. אחרי כל הביקורת שספג, נכנס נתניהו לדרייב מחודש - הוא יותר נחוש מקודם. אם כבר אכל את הדגים המסריחים, אז לפחות שיהיה קינוח.

הח"כ השביעי, שיאפשר את הפילוג, עדיין חסר, אבל בליכוד בטוחים שהוא יימצא בקרוב, וזאת, הם אומרים, הרבה בזכות יו"ר קדימה עצמה, ציפי לבני. אם היה עוד איזשהו סיכוי לשיקום הסיעה, תורמת ההתנהלות של יו"ר האופוזיציה ובכירי מפלגתה רק להמשך הזעזועים. "אם יהיה פילוג - לבני תהיה האשמה", אומרים גם ח"כים בקדימה.

תפוחים רקובים

במקום לחבק את הפורשים הפוטנציאלים - שפניהם הולבנו לאחר שנחשפו ברבים הדילים המסריחים - בחרו בקדימה לערוף ראשים. העריקים, שחששו כי לבני תבוא איתם חשבון בפריימריז, גילו שהנקמה מוגשת כבר עכשיו.

המנגינה שנשמעת מבכירי המפלגה דומה: למשפטים כמו "עדיף שהתפוחים הרקובים יצאו", כפי שצוטטו לאחרונה גורמים בסביבת לבני; ו-"לא נשב עליהם שבעה" של מקורבה ח"כ רוני בר-און - הצטרפה אתמול ידיעה באחד העיתונים על ח"כ יוליה שמאלוב, "שעשקה" את המפלגה כששימשה סמנכ"לית.

לא צריך להיות מדען אטום כדי להבין מי העביר לעיתון את הקבלה שניתנה לשמאלוב מהמפלגה. גם אם ביקשו בקדימה לצייר את שמאלוב כאופורטוניסטית רודפת בצע, כזו שבליכוד לא ישמחו להתהדר בה, ללא ספק מדובר רק בסנונית ראשונה.

עונת הציד נפתחה, כל המעורבים בפרשת הפילוג יחטפו בתורם. ואם זה לא תמריץ לעזוב, אז מה כן? לבני, דרך אגב, התקשרה לח"כית הטרייה להביע שאט נפש מהכתבה. התרגיל המושלם: גם תקעה את הסכין, וגם סובבה אותו.

יו"ר קדימה כנראה חוזרת לסורה. אחרי מפגן הנחמדות שנמשך כשבועיים, מאז התפוצצה הפרשה, חוזר קוצר הרוח לאפיין את מזגה. הקרע עם השישייה נראה כבלתי הפיך, אבל לא בטוח שרק איתם. עד כמה כועסים בקדימה על לבני, יכול להמחיש הסיפור הבא: השבוע פנתה ח"כית, ממחנה לבני דווקא, וביקשה לבדוק אם ניתן לבצע סקר לגבי עמדות נשים בנושאים שונים לצורך גיבוש הצעות חוק.

הדעת מניחה שמתקציב של 720 אלף שקל, ששמור בקדימה עבור סקרים, יימצא הסכום, אך הח"כית נענתה בשלילה. הסקרים מיועדים לבדיקת מעמדה של לבני בלבד, נאמר לה. כמעט כל ח"כ בקדימה מחזיק בסיפור אחד או שניים ברוח זו. וכשהבטן מתנפחת, בסוף זה מתפוצץ.

מצביא ללא חיילים

בשבוע האחרון ביטל ח"כ שאול מופז את כל הלו"ז שלו והקדיש את כל זמנו לפגישות עם חברי קדימה. גם בסופ"ש הוא הגיע לביקורי בית אצל חברי הסיעה. אחרי 10 חודשים, שבהם הוא עובד על הפריימריז, מגיע לבתים, נוגע בכולם, עכשיו הוא נכנס לאטרף. הוא רוצה פריימריז לראשות התנועה בתוך שלושה חודשים, תוך כדי איומי אקדח לרקתה של לבני.

למרות שרשם השבוע הישג קטן בסיעה, כשחבריו למפלגה דחו את הצעתה של לבני לקיים הצבעה מיידית על הקדמת הפריימריז - מהלך שהיה קובר את הרעיון בו במקום - מסע השכנועים של מופז בקרב חברי סיעתו עוד לא נשא פרי. כרגע אין לו רוב. אמנם המעגל הקורא להקדמת הפריימריז ל-2010 מתרחב, גם בקרב אנשי היו"ר, אבל הרמטכ"ל לשעבר נותר בודד במערכה, ללא אוגדות או חיילים.

על השאלה איזה כדורים יש לו באקדח, לא מוכן שר הביטחון לשעבר לענות. הוא אולי לא פוליטיקאי מבריק, אבל כחייל הוא יודע את העבודה טוב מאוד. כרגע הוא לא מכחיש - וגם לא מאשר - שלא יפרוש מהסיעה, וגם לא שולל הצטרפות לנתניהו. אם המהלך לא יבשיל, "נעשה הערכת מצב", הוא אומר, "כמו בצבא".

למופז יש בעיה גם מבפנים וגם מבחוץ. בבית, חברי הסיעה לא ממהרים לסלוח למספר שתיים על שבחר לזרוק אבנים פנימה, כשפרץ המשבר. היתה לו הזדמנות להפוך לבעל הבית, הם אומרים, אם רק היה מחבק, ומבין שהפריימריז הם אמצעי ולא מטרה. אבל היצר כבש אותו, ו"מחנה מופז" לא קיים יותר; גם מעמדו הציבורי לא תורם לאפשרות שיצליח להקדים את הפריימריז. קדימה היא מפלגה חפצת חיים וכיסאות, ובסופו של דבר יעדיפו חבריה ללכת עם הסקרים, המנבאים ללבני יותר מנדטים. בסביבתו של מופז מזכירים שלא תמיד המספרים מנצחים. 28 זה אולי יותר מ-27, הם אומרים, אבל גם אם לבני תביא יותר מנדטים, רק מופז יוכל להרכיב קואליציה.