חבר מביא חבר? סגן החשכ"ל, אבי דור מועמד למנכ"ל "ענבל"

בראש ועדת האיתור עומד החשב הכללי שוקי אורן ■ מועמדים אחרים מתכוונים לפנות למבקר המדינה לבדיקת חשש לניגוד עניינים

סגן החשב הכללי באוצר, אבי דור, הוא המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל חברת הביטוח הממשלתית "ענבל"- כך נודע ל"גלובס".

בשבועיים האחרונים ראיינה ועדת האיתור למציאת מנכ"ל לחברה, שבראשה עומד החשב הכללי באוצר שוקי אורן, שישה מועמדים, מהם עלו שניים לשלב הסופי. עתה מתכוונים כמה מהמועמדים לפנות למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס ולתנועה לאיכות השלטון בבקשה לבדוק האם אורן פעל בניגוד עניינים כשלכאורה, לטענתם, המליץ על סגנו.

פרט לאורן חברים בוועדת האיתור גם סגן נוסף שלו, אבי גבאי, המשמש גם חבר בדירקטוריון ענבל ושני דח"צים: עו"ד אבי פרידמן, מנכ"ל לשכת רואי החשבון בישראל וגו'בראן אסעד.

מועמדים שהוזמנו לראיון טוענים כי העובדה ששניים ממקורביו של דור מהווים את חציה של ועדת האיתור מהווה ניגוד עניינים חמור ומעילה בתפקיד. לדברי אחד מהם, הניסיון הניהולי של יתר המועמדים אינו נופל מזה של דור ואף עולה עליו ולכן תמוהה העובדה שדווקא הוא קודם לשלב הבא. המועמדים שוקלים לפנות בנושא גם לשר האוצר, יובל שטייניץ.

גורמים באוצר הודו כי הם מודעים לניסיון לקדם את דור לתפקיד. "בחברות ציבוריות היו נזעקים אם היה מתבצע מהלך כזה אבל כשזה קורה באוצר כולם שותקים. פשוט רגילים שחבר מביא חבר", אמר גורם במשרד. הגורם הוסיף כי ידוע לו שעל חברי הוועדה הופעלו לחצים לקדם מועמד מסוים על פני אחרים.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "תהליך האיתור טרם הסתיים והוא מפוקח ומלווה הן על ידי רשות החברות הממשלתיות והן על ידי היועצת המשפטית של ענבל".

באשר לטענות כי הופעלו לחצים על חברי הוועדה נמסר כי "לא התקיימה כל שיחה בין יו"ר הוועדה לחברי הוועדה לגבי מועמד כלשהוא שלא במסגרת הישיבות הפורמליות של הוועדה" וציינו כי בדיוני הוועדה נוכחים פרט לחברים בה גם נציג של רשות החברות הממשלתיות ונציגי היועץ המשפטי.

מחברת ענבל נמסר בתגובה כי "כל עוד לא הסתיים ההליך ולא התקבלו החלטות על ידי ועדת האיתור ודירקטוריון החברה, לא יימסר כל פרט על ההליך. עצם פרסום שמו של מועמד יכול לגרום לו נזק, שעלול לחשוף את החברה לתביעה משפטית".