בתקציב הפנטגון: 122 מ' ד' לחץ, 79 מ' ד' ל"שרביט קסמים"

עליה בתקצוב חץ 3, ירידה בתקצוב חץ 2 ■ הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים: הטכנולוגיה והלו"ז של חץ 3 ברמת "סיכון גבוהה"

תקציב משרד ההגנה של ארה"ב לשנת הכספים 2010 מכיל 122 מיליון דולר לתכנית החץ ו-79.3 מיליון דולר לתכנית "שרביט קסמים" ("קלע דוד"), להגנה מפני טילים בטווח בינוני.

יחד עם זאת, במסמך נלווה לחוק התקציב, קובעת הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA), כי הטכנולוגיה והלו"ז של "חץ 3", הגרסה המתקדמת של ה"חץ" ליירוט טילים בגובה רב, נמצאים ברמת "סיכון גבוהה", אם כי "חץ 3" הפגין ביצועים טובים יותר, בעלויות נמוכות יותר, בהשוואה למיירט טילים אמריקני.

הסכומים שמיועדים לתכנית החץ ב-2010 גבוהים משמעותית מבקשת התקציב המקורית של הממשל, כפי שקורה בכל שנה. הממשל ביקש להקציב לתכנית 73.5 מיליון דולר, אך בריטואל בקונגרס, plus-up בעגה מקצועית, הגדילו המחוקקים את ההקצבה ב-48.5 מיליון דולר, לרמה של 122 מיליון דולר, בעקבות פעילות של לוביסטים ובעלי ענין אחרים, לרבות שר הביטחון, אהוד ברק, שנפגש באפריל עם משלחת של מחוקקים אמריקניים וביקש מהם להגדיל את רמת ההשתתפות של ארה"ב בפיתוח "חץ 3".

הרקע הספציפי לבקשת ברק היה טענות של גורמים אמריקניים במחצית הראשונה של 2009, שלפיהן "חץ 3" הוא "נמר של נייר". בישראל חששו, שמסע ההשמצות נגד "חץ 3" יביא להפחתה במימון האמריקני של התכנית. רייתיאון, מעמודי התווך של התעשיות הבטחוניות בארה"ב, מציעה מערכת מתחרה ל"חץ 3".

החששות לא התממשו, כפי שעולה מפילוח נתוני התמיכה האמריקנית בחץ ל-2010:

פיתוח "חץ 3": 50 מיליון דולר (תוספת של 12.5 מיליון לבקשה המקורית של הממשל, 37.5 מיליון דולר. הבקשה המקורית היתה גבוהה ב-7.5 מיליון דולר מבקשת הממשל לשנת הכספים 2009). פיתוח "חץ 2": 47 מיליון דולר (תוספת של 21 מיליון דולר לבקשה המקורית, 26 מיליון דולר). יצור משותף (תע"א ובואינג) של "חץ 2": 25 מיליון דולר (תוספת של 10 מיליון דולר לבקשה המקורית, 15 מיליון דולר).

יחד עם זאת, התמיכה הפיננסית האמריקנית ל"חץ 2" הולכת ופוחתת, כפי שעולה מהנתונים הבאים של בקשות הממשל למימון התכנית: שנת הכספים 2006: 12.286 מיליון דולר; 2007: 117.494 מיליון דולר; 2008: 98.572 מיליון דולר; 2009: 74.342 מיליון דולר; 2010: 36 מיליון דולר (פיתוח וייצור משותף).

האם ישראל מרוצה?

גורמים שבקיאים בנושא אמרו ל"גלובס", כי השאלה המכריעה שצריך לשאול בהקשר זה היא, האם ישראל מרוצה? והתשובה החד-משמעית היא 'כן'. הם הדגישו, כי סכום הבקשה המקורית של הממשל נקבע בתיאום עם ישראל והתוספת שאישר הקונגרס עולה בקנה אחד עם שאיפות ישראל.

הקיצוץ אינו נובע מהחלטה שרירותית של הממשל אלא מצרכי התכנית הרב-שנתית של ייצור המיירטים, כפי שקובעות מינהלות ההגנה מפני טילים של ישראל וארה"ב, אמרו הגורמים.

דיפנס ניוז כתב באמצע השנה שעברה, כי ייצור מיירטי "חץ 2" אמור להסתיים ב-2010, אך מומחים ישראליים, שחוששים כי איראן תאמץ את טקטיקת מתקפות הטילים של חיזבאללה במלחמת לבנון השניה, דוחפים להמשיך את הייצור מעבר לתאריך שנקבע להפסקתו. המומחים טוענים, כי מהאגר המתוכנן של טילי "חץ 2" לא יספיק במקרה של מתקפת טילים איראנית מתמשכת.

התפיסה המבצעית החדשה שגיבשה איראן

מומחי טיליים ואנליסטים מודיעיניים אמרו לשבועון, כי התפיסה המבצעית החדשה שגיבשה איראן מבוססת על התקפות סימולטניות ומתמשכות של טילי שיהאב חמושים בראשי נפץ קונוונציונליים בכמויות שידלדלו במהרה את כמות טילי "חץ 2" שבידי ישראל, אולי בשת"פ עם סוריה שתשגר לעבר ישראל טילי סקאד.

לחוק תקציב הפנטגון נלווה מסמך של הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים, שנועד להצדיק את ההשקעה האמריקנית ב"חץ 3". לפי המסמך, העלה ניתוח ביצועים, שהחל בשנת הכספים 2008, כי "חץ 3" מספק ביצועים טובים יותר, בעלויות נמוכות יותר, בהשוואה ל-SM-3, טיל אמריקני ליירוט טילים, אם מנהלי תכנית "חץ 3" ישמרו על יעדי הפיתוח והתקציב של התכנית.

"ובכל זאת, הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים מעריכה שהטכנולוגיה והלו"ז של 'חץ 3' נמצאים ברמת סיכון גבוהה", נאמר במסמך. "לכן, קבעה הסוכנות 'שלבי למידת התקדמות' (Knowledge Points) כדי להעריך את התקדמות הפיתוח של המערכת. נוסף לכך, יזמה הסוכנות אסטרטגיה להקטנת סיכוני 'חץ 3' ע"י שילוב טילי SM-3 לירוט טילים ברום גבוה ברשת ההגנה הישראלית".

הבקשה המקורית של הממשל לתמיכה ב"שרביט קסמים" הסתכמה ב-45 מיליון דולר. הקונגרס הוסיף לסכום זה 34.3 מיליון דולר וסך כל התמיכה האמריקנית בתכנית לשנת הכספים 2010 הוא 79.3 מיליון דולר. "שרביט קסמים" הוא נדבך נוסף במערכת ההגנה מפני טילים של ישראל, בצד ה"חץ" ו"כיפת ברזל", שהניסוים בה הושלמו בימים שחלפו. סוללות "כיפת ברזל" מתוכננות להיפרש ברחבי ישראל.