הציפיות הגבוהות של תנובה במכרז השוק הסיטונאי לא התממשו

יש הכרעה: קבוצת סוהו בראשות שיכון ובינוי, יורוקום נדל"ן, אביב, אמות השקעות וקנדה ישראל, זכתה במכרז הנדל"ן הגדול במדינה ■ הציעה כמיליארד שקל, לא כולל 4 המגדלים הגבוהים

נבחרה הקבוצה המועדפת לרכישת השוק הסיטונאי בתל אביב: קבוצת סוהו, המורכבת מהחברות שיכון ובינוי, יורוקום נדל"ן, אביב, אמות השקעות וקנדה ישראל תנהל מו"מ בלעדי עם בעלי השוק הסיטונאי לאחר שההצעה המחייבת שלה, על סך כמיליארד שקל, סומנה כהצעה המועדפת מבין השתיים שנותרו במכרז. במתחם השוק הסיטונאי מחזיקים היום חברת תנובה (60%), עיריית תל אביב (25%), עו"ד שרגא בירן (6%) וסוחרים במתחם.

ההצעה שנבחרה אינה הצעת רכישה למתחם כולו (היא אינה כוללת את 4 המגדלים הגבוהים), והסכום שלה נמוך מכפי שציפו לו בעלי המתחם מלכתחילה, אך הם הודפים טענות לכישלון המכרז. "אנחנו מאוד מרוצים מהתנהלות המכרז, מהשקיפות שבה התבצע ומהמחיר ההוגן שאנחנו עתידים לקבל על המבנה המרקמי, על הקניון ועל מגרש 6", הם אומרים היום. "אנחנו מאמינים שמכירת המגדלים הגבוהים בנפרד, לאחר שהעבודות על המתחם ייצאו לדרך, תניב לנו תמורה משמעותית גבוהה יותר. אנחנו רוצים להודות לכל הקבוצות שהשתתפו ושהשקיעו זמן ומשאבים רבים במכרז".

מצטרפים ופורשים

מלבד קבוצת סוהו הגישה הצעה מחייבת קבוצה המורכבת מהאחים משה ויגאל גינדי ומחברת גינדי השקעות. מאז נפתח המכרז היו גופים שהביעו בו עניין אך פרשו לאורך הדרך, עד לסגירתו ב-26 בנובמבר 2009. ביניהם אפריקה ישראל, קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר וקבוצת תדהר שפרשה רק לפני שבועיים, בעקבות מכתב ששלחו בעלי המתחם למתמודדות ובו הם מבקשים לקבל הצעות מחייבות רק על חלק מהמתחם.

ההחלטה לפצל את המכרז התקבלה במטרה להפוך אותו לנגיש יותר למספר רב של יזמים. המתמודדות התבקשו להגיש הצעות רק ל"מתחם המרקמי", הכולל את בנייני המגורים הנמוכים, הקניון והמגרש המשולב. עם זאת, בעלי המתחם קיוו שאם תוגש הצעה רצינית, הם יוכלו לבדוק את האפשרות למכור את כל החלקים בבת אחת.

הבחירה בקבוצת סוהו איננה סוף פסוק. היא מזכה את הקבוצה בתקופת בלעדיות למשא ומתן: 21 יום לסיכום תנאים מסחריים, ו-60 יום נוספים לסיכום וחתימה על הסכמי המכר. בהתאם למכתב שנשלח למתמודדות לפני שבועיים, אם לא ייחתם הסכם לשביעות רצונן של המוכרות, הן יהיו רשאיות להכריז על משתתף אחר כמציע הנבחר.

מכל מקום, קבוצת סוהו כבר הודיעה כי בתקופת המשא ומתן הבלעדי בכוונתה להגיש הצעה לכלל המתחם, כולל 4 המגדלים. ראשי הקבוצה (מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, תמיר דגן; מנכ"ל אביב, דורון אביב; ואסי טוכמאייר, מבעלי קנדה ישראל) אמרו היום כי להערכתם, המתחם צריך להיות מקשה אחת. לדבריהם, הפרויקט הוא "עיר בתוך עיר. רובע שאמור להיות חי ותוסס בלב תל אביב. מבחינה פיננסית, זהו מגה פרויקט. זהו תהליך מורכב הדורש גישה המשלבת הרבה מאוד ידע ויכולת". *