מיהי "מניית החלום" שזינקה ב-25% ומה הקשר שלה לטבע?

חברת Adeona, העורכת ניסוי לטיפול בטרשת נפוצה ב-16 מדינות בארה"ב, קיבלה מימון נוסף - ומניותיה נוסקות

מדור "מניית היום" מפנה היום את הבמה למניה קצת אחרת, קטנה יותר, ספקולטיבית יותר וכמובן מסוכנת יותר. מניית חברת מחקר התרופות Adeona (סימול: AEN) זינקה היום (ו') ב-25% בעקבות מענק בסך של כ-860 אלף דולר שקיבלה במסגרת ניסוי רפואי שהיא עורכת לטיפול בטרשת נפוצה.

ד"ר רונדה ווסקל, העומדת בראש החברה, קיבלה את המענק מאוניברסיטת קליפורניה, בחסות הממשל האמריקני המעודד מחקרים מסוג זה שמנהלת החברה. Adeona נמצאת כעת בשלב II של ניסוי רפואי הנערך ב-16 מדינות שונות בארה"ב, בו משתתפות כ-150 נשים החולות בטרשת נפוצה.

במסגרת הניסוי, המטופלות (שאינן בקבוצת הפלאסיבו) בגילאי 18-50 מקבלות את תרופת ה-Trimesta של החברה, המהווה טיפול אוראלי לטרשת נפוצה, יחד עם תרופת הקופקסון - הלא היא תרופת הדגל של טבע הישראלית. יצוין כי הקופקסון אינו ניתן כטיפול אוראלי, וכי טבע עורכת ניסוי משלה בנושא זה.

בחזרה ל-Adeona, החברה קיבלה בעבר מענק בסך 5 מיליון דולר מארגון חולי הטרשת הנפוצה בארה"ב, וד"ר ווסקל מסרה כי אותו מענק סייע לחברה להגדיל את היקף הניסוי הרפואי שהיא עורכת ב-9 מדינות נוספות בארה"ב. "אנו שמחים שהמחקר שלנו נתפס חשוב מספיק כדי לספק לנו מימון נוסף", אמרה ווסקל בדיווח רשמי של החברה.

מניית Adeona בהחלט נופלת בקטגוריה של "מניית חלום", כלומר מניה שעתידה ייקבע בהתם להצלחתו או כישלונו של הניסוי הרפואי שהיא עורכת. מדובר בחברה קטנה בעלת שווי שוק של כ-30 מיליון דולר בלבד ומחזורי המסחר בה אינם גבוהים יחסית, מה שמגביר את רמת הסיכון שלה. יצוין כי היום מרכזת המניה מחזור חריג למדי בעקבות ההודעה החיובית שלה, מחזור הגדול פי 23 מהמחזור הממוצע ב-3 החודשים האחרונים.

לחברה אין הכנסות, בקופת המזומנים שלה שוכבים פחות מ-4 מיליון דולר (ללא המימון עליו הודיעה היום) וברבעון השלישי של 2009 היא הפסידה כ-620 אלף דולר, או 3 סנט למניה. כמחצית מההפסד יוחס להוצאות מו"פ ויתר ההפסד נגרם מהוצאות הנהלה וכלליות. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2009 היא הפסידה 2.6 מיליון דולר, כך שהחברה, הנמצאת בשלבי פיתוח, שורפת מזומנים ומקווה לתוצאות חיוביות בניסוי שהיא עורכת. אחרת, החלום יהפוך לסיוט, בעיקר עבור המשקיעים.