יחימוביץ' וג'ומס בעד העובדים החזקים במשק ונגד מס הכנסה

מקדמים הצעת חוק תקדימית שתאפשר מס מופחת רטרואקטיבית לעובדים שקיבלו מענקי הפרטה בחברות הממשלתיות ■ ח"כ אורון: "לא מתקבל על הדעת שמס הכנסה ייקח 50% מהמענק" ■ פטור מהסרטים / פרשנות - סטלה קורין-ליבר

תגמולי ההפרטה של עובדים בחברות ממשלתיות שהופרטו לא יחויבו במס, כך עולה מהצעת חוק חדשה שתונח בקרוב על שולחן הכנסת. ההצעה, המהווה תיקון לפקודת מס הכנסה, נועדה לפתור את מצבם של עובדי כרמל אולפינים אך בעתיד, אם תאושר, תהווה תקדים ותיטיב עם כל עובד בחברה ממשלתית שהופרטה. הצעת החוק לא תחול רטרואקטיבית על עובדים שקיבלו מענק הפרטה וכבר שילמו עליו את המס. עם זאת, עובדים שטרם הספיקו לשלם את המס ייכללו בהצעה.

עם חברי הכנסת שיהיו החתומים על ההצעה נמנים שי חרמש (קדימה), חיים אורון (מרצ), משה גפני (יהדות התורה), דב חנין (חד"ש), ציון פניאן (ליכוד) ודוד אזולאי (ש"ס). מרביתם נפגשו עם ועד עובדי כרמל אולפינים וגיבשו יחד את ההצעה. גם ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) הביעה את הסכמתה לחתום על ההצעה. אם תאושר הצעת החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה ובקריאה הטרומית, היא צפויה לעבור לטיפולה של ועדת הכספים להשלמת הכנתה.

מס של 50%

על פי המצב הקיים כיום, ממענק ההפרטה נגבה מס בשיעור של 50%. חברי הכנסת מבקשים בהצעתם כי תגמול ההפרטה ייחשב כרווח הון, עליו משלמים מס של 20%, ולא שכר עבודה. "מס הכנסה מוטל על מקור בעל פוטנציאל להניב פירות באופן מחזורי. תגמול ההפרטה הינו מענק חד פעמי נעדר מקור, אינו נושא אופי מחזורי, ולא ניתן בתמורה לשירות כלשהו מאת העובדים. יש לראות בתגמול ההפרטה כפיצוי בגין הפגיעה במקור הכנסתם של העובדים, וככזה אין לחייב בגינו תשלום מס", מסבירים היוזמים בדברי ההסבר להצעת החוק.

לדבריהם, "כדי למנוע ספק בדבר חובת המס, מוצע לפטור תשלומים אלה ממס, שכן לא ייתכן מצב בו המדינה נותנת ביד האחת ונוטלת חזרה מיד על ידי הטלת מס וביטוח לאומי על סכומים אלו. מן הראוי, כי תגמולים אלו, שמטרתם לפצות את העובדים על נזקם, לא יינטלו מהם בדרך של מס".

לכשפסקה ועדת הכספים כי עובדי כרמל אולפינים זכאים למענק הפרטה, הוטל על ח"כ חיים (ג'ומס) אורון לשמש נציג ועדת הכספים ולתווך בהסדר המתגבש, שקבע כי עובדי החברה יקבלו מענק הפרטה באופן פרופורציונלי לאחזקות המדינה בחברה (56%). לדבריו, "לא מתקבל על הדעת שמענק הפרטה שניתן לעובדים על היותם חלק מההון עבורו מקבלת המדינה תשלום, יילקח ביד השנייה כ-50% על ידי מס הכנסה".

מענקי הפרטה בחברות ממשלתיות

בז"ן (2006)

* מענק הפרטה של לא יותר מחמש משכורות

* מענק פיצול חד פעמי - 70 אלף שקל לעובד

צים (2004)

* הסכם ההתייעלות של עובדי החוף קבע שני מסלולי פרישה אלטרנטיביים: גמלה מוקדמת או פיצויים מוגדלים וכן מענקים והטבות נוספות

בזק (2005)

* אופציות ל-4.71% מההון של בזק בשווי נוכחי של יותר ממיליארד שקל, או 123 מיליון מניות. רוב האופציות מומשו; שליש יופשרו בתחילת 2010.

* תוכנית אופציות נוספות בתחילת 2008, כחלק מהסכם העבודה החדש

אל על (2003)

* 10% ממניות החברה הוקצו לעובדים בהנחה של 30%

דואר ישראל (2005)

* עובדי רשות הדואר שהפכה לחברת דואר ישראל קיבלו מענק חד-פעמי וקידום בדרגה; החברה קיבלה 150 מיליון שקל לפרישת עובדים

החברה הממשלתית למדליות ולמטבעות (2007)

* מענק הסתגלות של עד 3-9 משכורות ופיצויי פיטורים בגובה 150%-230% (בהתאם לוותק)