140 מ' ש' עלולים לרדת לטמיון בעקבות השבתת התחנה בחיפה

פעילות תחנת הכוח חיפה ג' הושבתה בשל עיכובים בחיבור חיפה לרשת הולכת הגז הארצית ■ התחנה תשמש כעתודה למקרים של ביקושי שיא בחשמל

תחנת הכוח הוותיקה של חברת החשמל בחיפה, שהוסבה לפני שנתיים לייצור חשמל בגז, הושבתה לאחרונה מפעילות. אם התחנה לא תופעל בגז גם בעתיד, כפי שמסתמן היום, עלולים לרדת לטמיון יותר מ-140 מיליון השקלים שהושקעו בהסבתה.

תחנת חיפה ג', שהוקמה בשנת 1967, היא אחת מתחנות הכוח הוותיקות ביותר בארץ והיא כוללת שתי יחידות ייצור בהספק 141 מגה ואט כל אחת. לאורך השנים הופעלה התחנה במזוט מזהם, וחברת חשמל החליטה להסב אותה לתחנת כוח המייצרת חשמל בגז, במקביל למזוט, כפי שעשתה בתחנת הכוח רדינג בתל אביב. העבודות, בעלות של כ-25 מיליון אירו (למעלה מ-140 מיליון שקל), הסתיימו לפני שנתיים, ואולם מאז לא התאפשרה הפעלת התחנה בגז בשל העיכובים המתמשכים בחיבור אזור חיפה לרשת הולכת הגז הארצית. לאור המצב, החליטו בחברת חשמל להשבית את התחנה מפעילות שוטפת ולשמור אותה כעתודה למצבים שבהם יהיו שיאי ביקוש.

כבר אין צורך בתחנה

עובדי התחנה התנגדו תחילה למהלך ואף פרצו בחודש שעבר ללשכת המשנה למנכ"ל במטרה למנוע אותו, אך לבסוף הושג הסכם שבמסגרתו יעברו מרבית העובדים לתחנות כוח אחרות, ובחיפה ג' יישאר צוות עובדים שלדי.

בינתיים, מקימה חברת חשמל בסמוך לחיפה ג' שתי טורבינות גז רבות עוצמה במסגרת תוכנית החירום של החברה. על פי התכנון, ייכנסו הטורבינות החדשות לפעילות בהדרגה, ממארס עד מאי בשנה הבאה. גורמים בחברת חשמל מעריכים כי עם הפעלת הטורבינות, לא יהיה עוד צורך בתחנה המיושנת כשהאזור יחובר סוף סוף לרשת הולכת הגז הטבעי, והתחנה תיסגר סופית.

מחברת חשמל נמסר בתגובה כי "כחלק ממדיניות איכות הסביבה של חברת החשמל ומדיניות תמהיל הדלקים של החברה, הוסבו כל תחנות הכוח שייצרו חשמל באמצעות שריפת מזוט לייצור באמצעות גז טבעי. כך גם תחנת הכוח חיפה, שבהסבתה לגז טבעי הוחל כבר בשנת 2005, ואכן הושקעו בכך סכומי כסף גדולים מאוד. חברת החשמל הפסיקה את הפעילות השוטפת של התחנה הן בשל עלויות הדלק והן בשל שיקולים סביבתיים. תוכנית המתאר לתחנה הכתיבה שבתקופת ביניים של שנה אחת בלבד (עד הגעת צינור הגז לאתר) מותר להפעיל את היחידות בדלק נוזלי. חרף העובדה שחברת החשמל איננה אחראית על הגעת הגז הטבעי לחיפה, אנו מקווים מאוד שהתחנה תתחיל לייצר חשמל באמצעות גז טבעי משנת 2011. עד אז, תשמש כאמור רק כתמיכה בעת עלייה קיצונית בביקושים".