תולדות השווקים הדוביים

הפחד ותאוות הבצע עבדו בבורסת הפרחים בהולנד במאה ה-17 כמו באחד-העם ב-2010

כאשר מרק טווין נשאל פעם על ההיסטוריה האנושית, הוא השיב בפנינה לשונית: "היא אמנם לא חוזרת על עצמה", אמר הסופר, "אבל בוודאי מתחרזת". אני חושב שזה נכון גם לתורה הטכנית. היא לא מניחה שהשוק יעשה בדיוק את מה שעשה בעבר, אלא, שהוא יעשה משהו דומה כל כך, שמי שרוכש ניסיון וידע מספיק, יוכל להעריך באופן טוב יותר את מה שעתיד להתרחש.

ניתוח טכני איננו נבואה, או חזון, או תקווה, או רצון שיקרה משהו. הוא ההבנה שהפסיכולוגיה האנושית אינה משתנה, ולכן התנהגות ההמונים המתבטאת בדברים הקשורים בהשקעות, תייצר תנועות דומות בעתיד כבעבר, וזאת למרות השינויים באופי הפוליטי והטכנולוגי של כל תקופה.

הביקוש וההיצע יונעו בידי תחושות הפחד ותאוות הבצע, הן בבורסת הפרחים של הולנד במאה ה-17, והן באחד-העם בשנת 2010.

כך גם התנהגות השליטים בעניינים המוניטרים. לדוגמא: הורדת ערך מטבע על ידי השלטון, לצורך הוצאה הגדולה מן ההכנסה (גירעון), נעשתה מאז שהיה מושג המטבע. בזמנו, לאותו ערך נומינלי קשרו כמות קטנה והולכת של זהב או כסף אמיתי, והיום מדפיסים, יש מאין, בצורה דיגיטלית "התחייבויות" המכונות בשמות: דולר, שקל או יורו.

על בסיס הבנה זו, שההיסטוריה יכולה ללמד אותנו הרבה לגבי העתיד, הייתי רוצה לשתף אתכם הפעם בשני גרפים, בדבר הסברה שהמשבר הפיננסי הזה לא ממש ניגמר באמת. הגרף הראשון, המגיע מהבלוג של בארי ריטהולץ (http://www.ritholtz.com/blog)

הוא מציג את אורכם של השווקים הדוביים מאז תחילת המאה הקודמת ועד היום:

גרף - משה שלום שווקים דוביים


הנקודה החשובה בגרף זה נראית בבירור, על ידי החלפת הצבעים של כל תקופה ותקופה: השווקים הדוביים, שנצפו בתקופה הנסקרת, נעו סביב ה-18 שנה. אם נתייחס ל-2000 כנקודת ההתחלה, (למרות שיש רבים הרואים אותה ב-2007), אז השוק הדובי הנוכחי נמצא בשנתו התשעית או העשירית. ולכן, על פי התקדים ההיסטורי, יש עוד 7-8 שנים לפנינו של שוק שלילי, שבו יש סברה לשערים נמוכים יותר.

הגרף השני מראה השוואה בין השוק הדובי של שנות ה-60-70 ובין המצב של היום:

גרף - משה שלום השוואת שווקים


אמנם ההיקפים והזמנים בין השיאים והשפלים שונים בהחלט בשתי התקופות, אבל הצורה מאוד מעניינת להשוואה. אז, בשוק הדובי היו 3 שיאים (1,2,5) ו-3 שפלים (2,4,6), והמבנה הכללי היה מניפה מתרחבת. היום, אם מקבלים את 2000 כתחילת השוק הדובי, נוצרו 2 שיאים ו-2שפלים בלבד.

מתוך כך קיימת סברה חזקה, אם ההיסטוריה תחזור על עצמה, שהשוק ייצר עוד שיא ושפל לפני סיום הסדרה הדומה. אגב, אין קשר בין המספרים האלו לתורת גלי אליוט או כל דיסציפלינה אחרת, אלא פשוט ספרור סדרתי של הנקודות החשובות בתנועת המחיר.

יהיו מי שיאמרו: הנה, על פי מה שקרה בשנות ה-60-70, לפנינו שיא גבוה יותר מהשיא ב-2007! ייתכן, אבל כאן נכנס קצת רקע פונדמנטלי המכביד על המשבר של היום. אז, היה מדובר בעיקר במיתון שמקורו במשברים פוליטיים פנימיים, וחיצוניים (המלחמה הקרה, ווטרגייט, וייטנאם, וכו...), לעומת הפעם, שמדובר על התפוצצות בועת האשראי הגדולה בהיסטוריה.

אם נוסיף לשני גרפים אלו את ספרור אליוט של השוק השורי מתחילתו (שפל 6 של 1974), ועד היום (אותו הצגתי פעמים רבות כבר תחת הכותרת "מפת המשבר"), נקבל תחזית לתיקון מאסיבי המוסיף רבות לסברה לתיקון הרבה יותר עמוק מן התחתית במרץ 2009.

לסיכום:

האם כל זאת מחייב את התסריט של גל C יורד? בוודאי שלא. אבל כידוע לכם, אני חשבתי, וחושב, שזוהי הסברה הטובה ביותר הקיימת בידנו, ולכן על המשקיע והסוחר להבין אותה לצורך קבלת ההחלטות לפעולות, לטווח הקצר ובעיקר לטווח הארוך.

אין זה אומר שלא צריך, ואף חובה, לנצל את המגמות העולות, שבדרך, כמו זו הנוכחית.


  1. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com.
  2. משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.