שגרירות ישראל בוושינגטון במאמץ למנוע עימות עם ארה"ב

גורמים דיפלומטיים: דברי השגריר אורן שהלו"ז החדש של מיטשל "בלתי מציאותי" כוונו למעשה ללוחות הזמנים שאיפיינו את מאמצי התיווך בממשל בוש ■ הסטייט דיפרטמנט: "אנו לא מנופפים בנשק הסנקציות"

ערב צאתו של ג'ורג' מיטשל למזה"ת, השליך שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, פצצה קטנה: לוח הזמנים בן השנתיים שקבע מיטשל להשגת שלום במזה"ת הוא תכנית בלתי מציאותית. עתה מנסה שגרירות ישראל בוושינגטון למנוע היווצרות רושם שדברי השגריר מצביעים על עימות בין ישראל לממשל אובמה. במקביל, מנסה עתה הממשל לרדת מעץ האיום בסנקציות שעליו טיפס מיטשל, בראיון בסוף השבוע שעבר. הסטייט דיפרטמנט אומר: "זה לא שאנחנו מסתובבים ומנופפים מכשיר מסוים בזמן זה".

יונתן פלד, דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, אמר הערב (ב') ל"גלובס", כי דברי השגריר, בראיון לבעל הטור ג'קסון דיל בוושינגטון פוסט, כוונו ללוחות הזמנים שאיפיינו נסיונות תיווך קודמים של במזה"ת, לרבות מפת הדרכים בוועידת אנאפוליס בתקופת ממשל בוש, ולא ספציפית ללוח הזמנים של מיטשל, שאותו התווה, באופן בלתי רשמי, בראיון לרשת הטלוויזיה הציבורית של ארה"ב.

כזכור, אמר מיטשל באותו ראיון, כי הדרך להתקדם היא (השגת) הסכם ישראלי-פלסטיני, הסכם ישראלי-סורי, הסכם בין ישראל ללבנון ויישום מלא של יזמת השלום הערבית" (שלפיה יכירו בישראל כל חברות הליגה הערבית). המו"מ להשגת מטרות אלה, הוסיף מיטשל, "לא צריך להימשך יותר משנתיים".

לדברי בעל הטור, אמר לו השגריר אורן, כי ישראל אינה מרוצה מהלו"ז שהתווה מיטשל. אורן אמר, לפי המאמר, כי "לוז זה אינו מציאותי ועלול להתגלות כבלתי מועיל... אנו יודעים מניסיוננו, כי (תהליך) של הקמת מדינה נמשך זמן רב".

על פניהם נראים הדברים כקריאת תיגר בוטה על מיטשל, שנמצא עתה באירופה, בדרכו לסיבוב נוסף במזה"ת, ואולי אפילו כניסיון ישראלי לשים מקלות בגלגלי השליח בתגובה על הכרזת מיטשל, באותו ראיון, כי יהיה אפשר להשתמש בערבויות האמריקניות להנפקות ישראליות. כאמצעי ללחוץ על ישראל.

דובר השגרירות הדגיש, כי ישראל להוטה לקדם את יזמת השלום של מיטשל וכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שואף לחדש את המו"מ עם מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית.

דובר משרד החוץ האמריקני, הבהיר הערב, כי דברי מיטשל על הערבויות אינם איתות על צעד עתידי של הממשל. "אני יודע שהראיון שהעניק מיטשל לצ'רלי רוז בשבוע שעבר עורר דאגה מסוימת בחוגים מסוימים בישראל. רק כדי להבהיר, מיטשל לא אותת על שום מהלך ספציפי. הוא פשוט נשאל שאלה בהקשר היסטורי: האם עומדים לרשותה של ארה"ב מקלות? ואני חושב שהוא אמר, שזה (נשק הערבויות) הוא צעד שארה"ב נקטה בעבר".

"מיטשל לא אותת שזה צעד שארה"ב צופה לנקטו בעתיד, אבל ברור שזה משהו שנמצא בתיבת המכשירים שלנו; זה לא שאנחנו מסתובבים ומנופפים במכשיר ספציפי בזמן זה", ציין הדובר.

הדובר ציין, כי סיבת צאתו של מיטשל למסעו הנוכחי היא "להוסיף לדחוף את הצדדים... במטרה להתניע מחדש את המו"מ מהר ככל אפשר... להניח את כל הסוגיות על השולחן ולראות האם נוכל לנוע לקראת שלום מקיף במזה"ת".

בתגובה אמר ל"גלובס" דובר השגרירות, כי הבהרת הסטייט דיפרטמנט, כמו גם ההבהרות שסיפקו קודם דוברי מי'טשל, שלפיהן אי אפשר לפרש את דבריו כאיום להפעיל לחץ פיננסי על ישראל, מקובלות על ישראל והשגרירות אינה רואה לנכון להגיב על דברים אלה.

הערב מסר הבית הלבן, כי היועץ לביטחון לאומי, ג'ים ג'ונס יגיע לישראל ולרש"פ, בנפרד מביקורו של מיטשל.