גליה מאור מתרחקת מצרות

מה הסיבה שבגינה סירבה המנכ"ל להצעת שלמה אליהו להיות יו"ר הבנק מטעמו?

לפני שלושה שבועות פנה שלמה אליהו למנכ"ל בנק לאומי, גליה מאור, והציע לה להיות יו"ר לאומי מטעמו. מאור סירבה, רק אז בחר אליהו את דוד קליין כמועמדו. הסיבות לסירוב מאור עומדות בבסיס הפלונטר בו נמצא עכשיו הפרטת בנק לאומי.

מאור אומרת "לא"

גליה מאור, בנק לאומי / צלם איל יצהר

מדוע סירבה מאור לתפקיד אותו היא רוצה מאוד? גליה מאור לא שרדה 15 שנים כמנכ"ל בנק גדול מבלי שתפתח חושים פוליטיים חדים. לאורך כל הקריירה שלה בבנק ישראל ובבנק לאומי היא השכילה שלא לעשות טעויות. ומינוי מטעם אליהו הוא מבחינתה פתח לצרות.

ראשית, הסכמה למינוי תקלע אותה ואת הבנק לסחרור מיותר לגמרי. איתן רף היה נעלב ובצדק, המלחמה על מינוי מנכ"ל חדש שיירש אותה היתה מתחילה באופן רשמי, סכינים היו נשלפות, הפוליטיקה הפנים ארגונית היתה סוערת. בדיוק כל מה שמאור לא צריכה עכשיו.

אבל מאור גם הסתכלה קדימה. בין אליהו לבנק ישראל עומדת לפרוץ מלחמת עולם. הסכמה למינוי מטעם אליהו היתה גורמת לזיהוי מוחלט שלה איתו, ולא בטוח שזה יעזור לה בזמן הקרוב. מאור היתה נתפסת כנוקטת עמדה וכיוצאת נגד בנק ישראל, הדבר האחרון בו היא רוצה.

כך שמאור מעדיפה לשמור על ניטרליות. מינוי היו"ר הוא עסק של בעלי מניות והיא כמנכ"ל לא עוסקת, לא מעורבת, לא שמעה ולא יודעת. ואם יגיעו למבוי סתום ויקראו לה לדגל למלא את תפקיד היו"ר? היא לא תסרב.

מבנק לאומי סירבו להתייחס לנושא.

יוגב מכחיש

אורי יוגב

אורי יוגב מכחיש שהוא בדרך לתפקיד יו"ר לאומי מטעם בנימין נתניהו. מכחיש שהציעו לו, מסביר שהוא לא דן בהצעות שלא קיבל ושזה לא קונקרטי, אבל לא מכחיש שהא רוצה את התפקיד.

יוגב מכחיש אבל איכשהו הגיעו הטפסים שלו לוועדת המניות בראשות מרגלית נוף. כאשר הסבירו לו בוועדה שהוא לא יוכל להמשיך להיות היועץ של נתניהו ורמזו על זיקה אסורה הסביר יוגב שאין לו בעיה לוותר על מעמדו כיועץ. דורשי טובתו אמרו לוועדה כי נכון שיש לו זיקה אבל יש לו גם כישורים מיוחדים.

פישר במבוכה

סטנלי פישר / צלם רויטרס

אחרי הרעש הגדול של אתמול, אחרי הפצצה שהטיל אליהו, דרישה למנות את דוד קליין כדירקטור בלאומי ולבחור אותו כיו"ר הבנק, המבוכה בבנק ישראל ובמשרד האוצר גדולה. אין תקדים לצעד של אליהו והפרשנות המשפטית מעורפלת. הנגיד, סטנלי פישר, והמפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, יתחילו כעת לנסות ולגבש תגובה והם צועדים על קרקע לא בטוחה.

"אנו בודקים את הדברים", אמר הבוקר שר האוצר, יובל שטיניץ, לגלי צה"ל, "יש פה מצב משפטי קצת מורכב. ד"ר קליין הוא אדם מוערך מאוד אבל עלינו לבדוק את המצב המשפטי, יחד עם בנק ישראל". ובתרגום לעברית - אין לי מושג מה אני הולך לעשות.

כפי שזה נראה כרגע בנק ישראל והאוצר ינסו לבלום את אליהו. אם בטענה שאליהו לא יכול להציג מועמדים לדירקטוריון כי אין לו היתר לכך, אם על ידי התנגשות חזיתית עם אליהו באסיפה כללית בה יוצגו מועמדים כנגד קליין. במקרה הראשון צפוי עימות משפטי. במקרה השני עשויה המדינה לגלות שקשה להסביר מדוע קליין, נגיד לשעבר, אינו מתאים להיות דירקטור רק כי הוצע על ידי שלמה אליהו.

אליהו לא ניצח במלחמה, אפילו לא בקרב, אבל הצעד המבריק שלו מחייב את האוצר ואת בנק ישראל לגבש עמדה ולהחליט מה הם רוצים באמת. בנק שנשלט על ידי המדינה, בנק בבעלות פרטית או שלטון מנהלים מפוקח על ידי בנק ישראל.