גולדמן זאקס: "קורה שאנחנו סוחרים נגד הלקוחות"

בכיר בגולדמן זאקס שלח ללקוחות הבהרה שמאששת שמועות ישנות בנוגע לרווחים שהבנק גורף ממסחר לפני לקוחותיו ואפילו נגדם

בכיר בגולדמן זאקס מסר שהבנק הרוויח בכמה מקרים ממסחר לפני לקוחותיו או מהימורים נגד הפוזיציות שלהם. כך דיווח היום (ד') ה"ניו יורק טיימס" באתר האינטרנט שלו.

תומאס מזראקיס, שמנהל את "קבוצת האסטרטגיות הבסיסיות" של גולדמן, מסר ללקוחות נבחרים באי-מייל שהיחידה שלו סיפקה להם לעיתים רעיונות השקעה שהבנק כבר סחר לפיהם, ולעיתים לקח פוזיציות הפוכות לאלו שהוא לקח עבור הלקוחות, כלומר הימר נגד מכשירים ספציפיים שהומלצו ללקוחות על-ידי גולדמן, לפי העיתון.

"לא עניין חדש"

"קורה שאנחנו סוחרים, ואולי יש לנו פוזיציות קיימות, בהתבסס על רעיונות השקעה לפני שאנחנו מדברים עליהם אתכם", כתב מזראקיס באי-מייל שלו ללקוחות, לפי הטיימס. האי-מייל ציטט את דובר גולדמן שאמר שהבנק "מספק את הגילוי הנאות הזה, שאנחנו חושבים שהוא הנוהל הטוב ביותר, זה כמה שנים, ואין משהו חדש בגילוי שקיבלתם".

זה שנים מרחפות בוול סטריט שמועות על כך שגולדמן גורף רווחים נאים ממסחר לפני לקוחותיו, או אפילו נגדם. והנה, האי-מייל ששיגר אתמול מזראקיס הוכיח לראשונה שלפחות בחלק מהמקרים, יש לשמועות בסיס.

"הודאתו" של מזראקיס באה כאשר גולדמן ניצב בפני ביקורת גוברת על חלקו במשבר הפיננסי, והיא מהווה הודאה נדירה בכך שלגולדמן יש לעיתים ניגודי עניינים עם לקוחותיו. "העסקים הללו מתפתחים בצורה שיוצרת ניגודי עניינים", אמר בתגובה אנאנט סונדראם, פרופסור למימון בבית הספר לעסקים טאק במכללת דרטמות.

בחודש שעבר החלו רשות ניירות ערך הפדרלית והקונגרס לבדוק איך יצרו גולדמן ומוסדות פיננסיים אחרים את ה-CDOs, חבילות האג"ח המשכנתאיות שנמכרו למשקיעים, כאשר במקביל הבנקים הימרו נגדן באופן פרטי.

חלק מה-CDOs הללו צנחו לאחר מכן בעקבות הקריסה של שוק הדיור האמריקני, והניבו הפסדים ללקוחות שרכשו אותן - ורווחים לגולדמן. גולדמן גם דאג לכך שסוכנויות הדירוג יעניקו דירוגים גבוהים לחלק מה-CDOs, למרות שהוא תכנן למכור אותן בחסר, כלומר - להמר נגדן.

האותיות הקטנות

האי-מייל של מזראקיס מהווה הדגשה למה שמופיע באותיות הקטנות של הסכמי השיווק של גולדמן. דובר הבנק, ציין שמדובר על "גילוי נאות שמתבצע כבר כמה שנים, ואין בו כל דבר חדש".

ללגיונות הסוחרים של גולדמן יש השפעה עצומה על השורה התחתונה של הבנק. רבים מהם סוחרים בכספי הבנק, וגורפים מכך רווחים גבוהים, בעוד שגולדמן טוען שפעילות המסחר שלו מבוצעת לטובת הלקוחות. לויד בלנקפיין, המנכ"ל הנוכחי, הוא סוחר לשעבר של גולדמן. גם נשיא הבנק, גארי קוהן, הגיע משורות הסוחרים. מאז הנפקת גולדמן ב-1999, הסוחרים הם הדומיננטיים בעסקיו של הבנק הזה, ולא בנקאות ההשקעות המסורתית של גולדמן.