ה"קנסות" של גואל רצון: 500 שקל למי שיצאה מהבית ללא רשות

(עדכון) - "ספר המשפחה" שנמצא בבתיו של רצון חשף את החוקים הנוקשים שהנחיל לנשים שלו ■ בין הקנסות: התערבות בענייני ביוץ - 300 שקל, יציאה מהבית ללא רשות - 500 שקל, אלימות בין הנשים - 2,000 שקל

היום (ה') הותר לפרסום כי בתום חקירה סמויה בת שבעה חודשים, נעצר שלשום גואל רצון, בן 60 מת"א, בחשד שהחזיק נשים בתנאי עבדות וביצע עבירות מין בבנות משפחתו. רצון טען בעבר שהוא חי עם 32 נשים ושהוא אב לכ-60 ילדים. מעצרו של רצון, החשוד בהחזקת בני אדם בתנאי עבדות ובעבירות מין ובהן אונס, הוארך ב-12 יום.

רצון מכחיש את הטענות לעבירות מין וביחס לעבדות טוען שמעולם לא החזיק אישה בכוח. "קשה להחזיק נשים בתנאי עבדות, כשהבית פתוח ואפשר לצאת ולהיכנס", אמרה פרקליטתו מטעם הסניגוריה הציבורית, עו"ד שלומציון גבאי.

החקירה בימ"ר ת"א התנהלה בשיתוף פעולה עם פרקליטות מחוז ת"א, משרד הרווחה, וגורמי בריאות הנפש. החקירה העלתה שלרצון כ-17 נשים, וכ-40 ילדים המתגוררים בדירות שונות ברחבי ת"א, וגם הם עוכבו לחקירה.

כן נמצאו ראיות לכך שהוא שולט שליטה ממשית בחיי הנשים, מכתיב להן את המותר והאסור, מפקח על תנועותיהן, מגביל את חירותן ומטיל סנקציות ועונשים שונים. בין השאר הוא כתב ספר חוקים ובו קודי התנהגות לנשים, כמו האיסור לצחקק, לשאול שאלות ולומר דברי שטות. בספר גם נקבעו קנסות של מאות שקלים על הפרת הכללים.

בסוף 2006 חוקק חוק איסור סחר בבני אדם ובו סעיף ספציפי הקובע כעבירה פלילית מצב של החזקת אדם בתנאי עבדות. זו הפעם הראשונה שאדם נעצר מכוח סעיף זה. "מדובר בפרשייה חמורה שלא היתה כדוגמתה בישראל", אמר היום המפכ"ל, רב-ניצב דודי כהן. *

כך למשל, אישה שיצאה מהבית ללא רשות, נקנסה ב-500 שקל שהלכו לקופת הבית. החוקים האחרים נועדו לשמור על פרטיותן של הנשים וקבעו כללים ברורים לגבי הנושאים שאסור לדבר עליהם. אישה שהעזה להתערב בענייני ביוץ של אישה אחרת לדוגמה, נקנסה ב-300 שקל.

דגש מיוחד על נושא האלימות

"ספר החוקים" מפרט גם את הקנס שניתן לאישה שהעזה לשאול את רעותה על היעד שאליו היא יוצאת. במקרה שאישה קיבלה אישור לצאת מהבית, אסור על פי הספר לשאול אותה לאן היא הולכת, אלא רק לבקש ממנה לקנות משהו בדרך. מי שעברה על הוראה זו נאלצה לשלם קנס של 100 שקל.

גואל רצון / צלם: יוסי זליגר

אך נדמה שבין כל הנושאים שעמדו מאחורי חוקי הבית, בחר רצון לשים דגש מיוחד על אלימות בין נשותיו של רצון. "מי שאלמוני יתפוס אותה מתנשאת ותוקפת", לשון ספר החוקים, "תשלם 2,000 שקל לקופת המשפחה", הקנס הגבוה ביותר שנקבע.

רצון, שנעצר לפני יומיים, התגורר עם נשותיו וילדיו במספר בתים בתל אביב ובאזור. הפרשה נחשפה לאחר שבחודש יוני 2009 התקבלה תלונה בלשכת הרווחה על התנהלותו של רצון. המשטרה פתחה בחקירה סמויה והחלה באיסוף ראיות, שהובילו בסופו של דבר למעצרו של גואל ולעיכובן של 17 נשים נוספות לחקירה, שבסופה נעצרו שתיים מהן.

המעצרים בוצעו תחת מעטה של חשאיות בליווי גורמי רווחה רבים שנועדו למנוע חשש למקרי התאבדות בקרב נשותיו של רצון. "הן במצב של אבל עכשיו", אמר גורם במשרד הרווחה. "חייבים לשמור על הילדים".

החוק החדש נגד עבדות "הפיל" את רצון

בין העבירות המיוחסות לרצון, גם החזקה בתנאי עבדות. גורמים במשטרה סיפרו כי מצבן הפסיכולוגי של נשותיו של רצון רע. "הן מעלימות עצמן למען רצון שנקרא על ידן 'הכהן'", סיפר גורם המעורב בחקירה. "רצון גרם לנשים לחשוב שהוא הישות המרכזית בחייהן ודאג לרמוס את אישיותן ומשאלותיהן".

סגנון החיים של משפחת רצון הרים לאורך השנים לא מעט גבות, אך רק עכשיו בוצע המעצר הראשון. הסיבה: רק באוקטובר 2006 חוקק החוק נגד עבדות, המאפשר להעמיד את רצון לדין על מעשיו. עד אז, היה ברור שמעשיו של רצון אינם כשרים מוסרית, אך עם חקיקת החוק על ידי הכנסת, הפכו המעשיים הלא-מוסריים למעשים פליליים.

"המחזיק אדם בתנאי עבדות לצרכי עבודה או שירותים לרבות שירותי מין, דינו מאסר עד 16 שנים" לשון החוק. עבדות לפי הגדרת החוק, היא: "שליטה ממשית בחייו של אדם או שלילת חירותו כהפעלת סמכויות".

"הילדים נראו מסודרים ונקיים"

למעשה, התלונה שהוגשה נגד רצון לפני מספר חודשים היא לא היחידה. לפני כעשר שנים, בעקבות תלונה אחרת, בדקה המשטרה באמצעות חוקר פרטי את החשדות שיוחסו לו, אך התיק נסגר בסופו של דבר מחוסר ראיות.

לטענת גורמים במשרד הרווחה, לא היה חשש ממשי שנזק נגרם לילדים מאחר והם לא ענו על תיאור ילדים בסיכון. הילדים הגיעו לבית הספר, למדו ואף הגיעו להישגים, עשו את שיעורי הבית ונראו נקיים ומסודרים.

תושבי שכונת התקווה היו היום חלוקים לגבי המעצרים של בני המשפחה. "הם היו מתייחסים באכזריות אל הילדים", אמרה לחדשות 2 באינטרנט מרינה פפובה, תושבת השכונה. "הם לא היו מרביצים אף פעם, אבל הם היו מתייחסים באדישות ובקור לילדים. אם הילד נופל לא היו נותנים נשיקה או חיבוק והיו צועקים עליו לקום". שכן אחר, אבי דנוס אמר כי הוא מברך על החלטת המשטרה לבצע את המעצר, אך זה הגיע מאוחר מדי.