לקראת רכישת ECTel: סיבידיה גייסה 10 מיליון דולר

החברה הודיעה על השלמת הרכישה תמורת 21 מיליון דולר ■ המנכ"ל אלון אגינסקי מעריך כי תוך שנתיים סיבידיה תגיע לקצב מכירות שנתי של 50 מיליון דולר: "החיבור בין החברות צריך להוביל שאחד ועוד אחד יהיה שווה 3"

אלון אגינסקי, מנכ"ל ומייסד סיבידיה, נשמע מותש. "זה היה תהליך ארוך ומייגע", הוא אומר בשיחה עם "גלובס", בהתייחסו לרכישה חברת ECTel, שביצעה החברה שהקים לפני כעשור.

אגינסקי, טיפוס אנרגטי, שידע להילחם על כל לקוח ועסקה והקים את החברה כנגד כל הסיכויים, נאלץ בחודשים האחרונים לגלות שגם בצד של הרוכשים העניינים לא קלים. "זה ממש לא פשוט לרכוש חברה ציבורית", הוא אומר.

אבל כל זה נשאר מאחור. היום הודיעה סיבידיה על השלמת הרכישה, במסגרתה שילמה כ-21 מיליון דולר תמורת ECTel, לה יש כ-14 מיליון דולר בקופת המזומנים וההשקעות. את הרכישה ביצעה סיבידיה לאחר גיוס של כ-10 מיליון דולר מהמשקיעים הקיימים - הקרנות כרמל, סטייג'וואן, סטאר, באטרי, היפריון וחברת אורקל. יחד איתו גייסה סיבידיה מאז הקמתה כ-38 מיליון דולר, בתוספת הלוואה של 5 מיליון דולר שקיבלה בתחילת 2009 מקרן פלנוס.

סיבידיה מספקת פתרונות שמיועדים למנוע "זליגת הכנסות" מספקיות הטלפוניה והאינטרנט. המוצר שלה, ה-"MoneyMap", משמש למצוא חיובים שלא אותרו, תמחור לא מדויק, או ציוד שאינו מייצר הכנסה ברשתות התקשורת.

השידוך עם ECTel, ספקית תוכנות לניהול הכנסות, עם דגש על פתרונות לגילוי ומניעה של הונאות ברשתות תקשורת, נטווה עוד בתחילת 2009, כאשר בסיבידיה חשבו כיצד להמשיך ולצמוח.

"סימנו לנו שתי אפשרויות לגדול: אורגנית, כאשר יש רוח גבית מהשוק, ודרך לא אורגנית", מספר אגינסקי, "אין ספק שבפרספקטיבה, גידול לא אורגני היה המהלך המנצח, כי הכפלנו את הכל".

ההכפלה היא בעיקר בשורה העליונה. ECTel סיימה את שלושת הרבעונים הראשונים של 2009 עם הכנסות של 13.2 מיליון דולר, והייתה צפויה לסיים את השנה עם מכירות של קרוב ל-20 מיליון דולר, בדומה להכנסות של סיבידיה.

פיטורים מוגבלים

החברה הממוזגת תעסיק 280 עובדים, 160 מהם בישראל, בדיוק פי 2 מהמספר עובדי סיבידיה לפני הרכישה. לדברי אגינסקי, תהליך המיזוג יכלול גם פיטורים. "אנחנו משחררים אנשים, אבל במספר נמוך", הוא מעריך. "אמרתי לעובדים שזה מהלך של צמיחה ולא התייעלות. זו סינרגיה כמעט מושלמת בין החברות. יש כפילויות בין הפעילויות, אבל מעטות. אם שני הרבעונים הראשונים של השנה יהיו חיוביים, נגייס עוד עובדים".

בהסתכלות קדימה, החזון של סיבידיה הוא לשלב את הפעילויות של החברות לתחום חדש שייקרא ניתוח הכנסות (Revenue Intelligence), על משקל בינה עסקית, ויציע אנליזה של מקורות הכנסה לשוק הטלקום.

"אנחנו מנסים להתמקצע בתחום הטלקום", אומר אגינסקי. לחברה הממוזגת יהיו יחד כ-130 לקוחות והכוונה היא למנף את בסיס הלקוחות הקיים למוצרים חדשים, כך ש"במהלך השנתיים הקרובות תגיע החברה לקצב מכירות של כ-50 מיליון דולר בשנה", מעריך אגינסקי, "החיבור בין החברות צריך להוביל שאחד ועוד אחד יהיה שווה 3".

"בוא נקים חברה גדולה"

תהליך רכישה מצד חברת סטארט-אפ ישראלית אינו דבר טריוויאלי ודורש גם לא מעט אומץ מההנהלה, על אחת כמה וכמה כשזו חברה כמו ECTel, שמזה זמן רב לא ראתה את הצד החיובי של שורת הרווח.

את הרבעון השלישי של השנה סיימה ECTel עם רווח נקי, Non-GAAP, של 700 אלף דולר, לאחר שמחקה כ-12.5 מיליון דולר של מוניטין במעין ניקוי שולחן לקראת העסקה.

"עשינו דיו-דיליג'נס (בדיקת נאותות) ואנחנו יודעים מה שיש בחברה. זה לא כמו לקנות חברה בהודו", טוען אגינסקי. אמנם היו בה בעיות, אבל יש שם נכסים מוצלחים והון אנושי טוב.

"מבחינת בעלי המניות, יש איתנו אנשים כמו שלמה דוברת מכרמל וקרן באטרי, שחושבים בגדול. היה לי יותר קל שהשותפים היו יכולים לעזור לי גם פיננסית ולהגיד לי 'בוא נעשה את זה - נקים חברה גדולה'".