מייקל בלומברג נגד אובמה: מס הבנקים יהרוס את ניו-יורק

ראש עיריית ניו-יורק: "תכנית המיסוי של הנשיא תהפוך את התפוח הגדול לדיטרויט של החוף המזרחי" * המגזר הפיננסי מתמרד: דווקא הבנקים עם הקשרים החזקים ביותר למיין סטריט ישאו ברוב הנטל, בעוד שגולדמן זאקס ישלם פחות

ראש העיר ניו-יורק, מייקל בלומברג, הכריז מלחמה על תכניתו של הנשיא ברק אובמה להטיל מס על הבנקים כדי להחזיר למשלמי המיסים את הכספים שהוזרמו לבנקים בעיצומו של המשבר הפיננסי.

בלומברג הזהיר, שתכנית מיסוי הבנקים עלולה לחולל את חורבנו של המגזר הפיננסי בניו-יורק ובכך לשלול משלטונות העיר את ההכנסות שהם זקוקים להן כדי לקיים את השירותים הבסיסיים לתושבים.

לדבריו, הטלת המס על הבנקים עלולה להפוך את התפוח הגדול לדיטרויט של החוף המזרחי מפני שהמגזר הפיננסי הוא למעשה המגזר הגדול היחידי בכרך ומיסויו באופן חריג עלול לקטוע את עורק החיים של ניו-יורק.

"המקור של משכורות השוטרים, הכבאים וכל העובדים האחרים של העירייה הוא ההכנסות מהמיסים (העירוניים)", אמר בלומברג. "ואם אתם רוצים לראות מה קורה לעיר שהמגזר הכלכלי הגדול שלה קורס, העיפו מבט בדטרויט". (בעקבות קריסת תעשיות הרכב הגדולות בדטרויט, נרשמה ירידה חדה בתקבולים ממיסים והעיריה נאלצה לקצץ באופן חד שירותים חיוניים לתושבים).

ראש העיר ציין, כי ניו-יורק, בדומה לדטרויט, "תלויה במגזר הכלכלי היחיד שלה; כאשר המגזר הזה מצליח, כך אנו עושים כסף שמאפשר לנו לעבור זמנים קשים".

בלומברג נחשב תומך של אובמה ועודד כמה מהתכניות הכלכליות החשובות של הממשל. גם הפעם, למרות ביקורתו, הוא אומר: "יש לי אהדה לנשיא שצריך לאזן את התקציב ואני מבין את התסכול הציבורי (מהבנקים)... אבל אני חושש מאוד מהאפשרות שעסקים יתחילו לנדוד לחו"ל (בגלל המיסוי)".

"לונדון נעשתה מרכז פיננסי גדול כאשר הרחבנו את התקנות (על המגזר הפיננסי) כאן", אמר ראש העיר. "אני מקווה שהמחוקקים מטעמנו בוושינגטון יילחמו כדי להגן על התעשיה שלנו".

בשלב זה, תקוותו של בלומברג נראית כרחוקה ממימוש. הסנטור הבכיר של ניו-יורק, הדמוקרט צ'רלס שומר, שבדרך כלל נחשב אחד התומכים הגדולים של וול סטריט על גבעת הקפיטול, דווקא תומך בתכנית המיסוי של אובמה.

"בעודנו ממתינים לפרטי תכנית המיסוי של הנשיא, ברור שהחקיקה המקורית של תכנית חילוץ הבנקים דורשת במפורש מהמגזר הפיננסי, שנהנה מכספי החילוץ, לשלם סכומים נוספים עד שמשלמי המיסים ישופו כליל. הרעיון שביסוד דרישה זו הוא להעמיד את משלמי המיסים במקום הראשון ואני תומך בכך לחלוטין".

אבל המגזר הפיננסי יוזם מערכה גדולה נגד מיסוי הבנקים ודברי בלומברג הם רק היריה הראשונה. מחוקקים רפובליקניים רבים רואים במערכה המתגבשת עוד הזדמנות לצאת נגד אובמה. כך, למשל, סקוט בראון, מועמד המפלגה הרפובליקנית בהתמודדות על כסאו של סנטור טד קנדי המנוח, במסצ'וסטס, מתנגד נמרצות לתכנית המיסוי, "במיוחד בתקופה של מיתון קשה", כדבריו, ובשלב זה הוא מוביל בסקרים נגד המועמדת הדמוקרטית, למרות שמסצ'וסטס נוטה להצביע בעד מועמדים דמוקרטיים.

אם אמנם יזכה בראון במושב, יאבדו הדמוקרטים את הרוב חסין הפיליבאסטר שממנו הם נהנים עתה בסנט, דבר שיקשה על אובמה להעביר את תכניותיו בצנרת החקיקה.

הסקרים הארציים מראים אמנם, שהאמריקנים אינם נותנים אמון בבנקים, אבל סלידתם ממיסים עלולה להיות גדולה יותר. אם האסטרטגים של המערכה נגד מיסוי הבנקים יצליחו לשכנע את דעת הקהל שהתכנית הזו עלולה לפגוע בכלכלה הלאומית, לבית הלבן תהיה בעיה.

תחמושת אפשרית בארסנל של מתנגדי התכנית הוא ניתוח של FBR שוקי-הון, שטוען שבנקים עם קשרים הדוקים יותר עם מיין סטריט, כמו סיטיגרופ , JP מורגן-צ'ייס ובנק אוף אמריקה , ישאו בעיקר הנטל של מס הבנקים, בעוד שמוסדות כגולדמן זאקס יצאו בזול יחסית.

לפי חישובי FBR, סיטיגרופ ישלם 1.5 מיליארד דולר, JP מורגן-צ'ייס 1.38 מיליארד דולר ובנק אוף אמריקה 1.25 מיליארד דולר. גולדמן זאקס, לעומתם, ישלם 767 מיליון דולר ומורגן סטנלי 644 מיליון דולר.