יו"ר החברה הלאומית לדרכים: "לא להאריך את כביש 6 צפונה"

מיכה גולדמן משלים שנה בתפקיד יו"ר החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) וזה מספיק לו כדי לצאת למלחמה ברפורמת התחבורה של רה"מ בנימין נתניהו והשר ישראל כץ ■ "התפקיד שלי הוא לשכנע שהפתרונות שלנו יותר טובים ואמיתיים"

בימים הקרובים תתבקש הממשלה לאשר את רפורמת התחבורה המדוברת של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ. מדובר בתכנית רב שנתית, בעלות כוללת של למעלה מ-40 מיליארד שקל, שמטרתה קירוב הפריפריה למרכז.

לצד הרחבה משמעותית של רשת מסילות הרכבת, עומדת במרכז התכנית הארכת כביש חוצה ישראל צפונה עד שלומי ודרומה עד צומת הנגב. הפרסומים המוקדמים על התכנית כבר הצליחו לחולל לעורר התנגדות עזה מצד משרד האוצר, שמטיל ספק בכדאיותה הכלכלית. אבל גם בקרב התומכים הנלהבים ביותר בקירוב הפריפריה למרכז, יש לא מעט כאלה שמסתייגים מהדרך המוצעת להשגת היעדים.

"לנו יש פתרונות טובים יותר"

בראיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד יו"ר החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) בינואר אשתקד, מסביר חבר הכנסת לשעבר (עבודה) מיכה גולדמן, שמגיע לדבריו לתפקיד כדי להיות "הלוביסט של הנגב והגליל", מדוע תכניות פיתוח הכבישים של מע"צ עדיפות על פני הארכת כביש 6, הן בצפון והן בדרום.

"אני לא בא להיות אופוזיציה לשר התחבורה ולראש הממשלה", מסביר גולדמן, "התפקיד שלי הוא לשכנע שהפתרונות שלנו יותר טובים ואמיתיים יותר לטובת הגליל והנגב". אגב, שלא לציטוט, גם בכירים באוצר מודים כי תוכניתה של מע"צ טובה בהרבה על זו שמציג שר התחבורה. לטענתם, גם בכירים במשרד התחבורה מודים בכך.

התכניות לגבי כביש 6 באזור הצפון מדברות על הארכתו בשלושה שלבים מעין תות דרומית ליוקנעם עד לשלומי בגבול הצפון, בעלות כוללת של כשלושה וחצי מיליארד שקל. גולדמן סבור, שהארכת הכביש מיותרת בעיקר משום שהיא באה לשרת אזור שנהנה כבר היום מפתרונות תחבורתיים מספקים. "לא צריך להאריך את כביש 6 צפונה", אומר גולדמן, "לגליל המערבי יש היום רכבת עד נהרייה וכביש 4 שמגיע עד ראש הנקרה, עם 4 נתיבים עד נהריה. יש גם את כביש 70 שהיום בסלילה עד צומת אחיהוד. המשך השדרוג של כביש 70 מצומת אחיהוד צפונה עד כברי ייתן פיתרון טוב יותר מהפתרון של כביש 6, כי בכך אתה למעשה משדרג גם את הגליל המערבי וגם נותן פיתרון לגליל המזרחי".

גולדמן תומך בהתלהבות בכוונות ראש הממשלה בנימין נתניהו להשקיע מיליארדים בתכניות לקירוב הפריפריה למרכז. אלא שגולדמן, איש כפר תבור, סבור שהתכניות צריכות להביא בחשבון את העובדה שהצפון איננו עשוי מקשה אחת. "למרכז הארץ יש יותר מדי לוביסטים לגליל ולנגב יש פחות מדי. הגליל המזרחי הוא הבעיה האמיתית של קירוב הפריפריה למרכז. אם לא נפתור אותה - שלא נהיה מופתעים שתהיה עזיבה בקריית שמונה, בטבריה ובעפולה. היום בין בוגרי המכללות והאוניברסיטאות אחוזים בודדים חוזרים הביתה. כולם נדבקים למדינת ת"א שהיא מספיק חזקה ולא צריכה לכרסם בתושבים בגליל ובנגב".

איך אפשר לשכנע אנשים לעזוב את גוש דן ולעבור לפריפריה?

"במרכז הארץ בלתי אפשרי להגיע לבית צמוד קרקע. עבור זוגות צעירים שגרים בדירות צפופות בקומה רביעית ומעלה בגוש דן, הפריפריה היא הדרך היחידה לממש את חלום הבית צמוד הקרקע. במיליון עד 1.7 מליון שקל אפשר לרכוש היום צמוד קרקע על 500 מטר באזור הגליל, בהרחבות של המושבים והקיבוצים, ב"בנה ביתך" סביב קריית שמונה, חצור וכפר תבור ובשכונות סביב ראש פינה. אנחנו יכולים להציע לתושבי גוש דן את חופש הבחירה בכל צורת מגורים שירצו".

ומה לגבי התעסוקה?

"יש היום שלושה אזורי תעסוקה מרחביים בצפון שצריך לחזק אותם: באזור כרמיאל, באזור אלון תבור ואזור צח"ר (במחניים ליד ראש פינה). אנחנו רוצים להגיע למצב שניתן יהיה להגיע מכל נקודה בצפון לאזור התעסוקה הקרוב ב-30 עד 45 דקות - זה פחות מהזמן שלוקח לתושבי הרצליה ורמת השרון להגיע לעבודתם בתל אביב. לצח"ר יש גם שדה תעופה שנותן לתעשיין תל אביבי אפשרות להגיע בטיסה של חצי שעה לראש פינה".

ומה יעשה מי שאין לו מטוס פרטי?

"בדיוק משום כך היעד המרכזי שלנו הוא ליצור זמן נסיעה סביר מהצפון לת"א. זה יאפשר לבעל תעשייה בפתח תקווה להעביר את המפעל שלו נניח לכרמיאל ולממש את הנדל"ן במרכז; זה יעודד את התיירות מהמרכז לצימרים בצפון בסופי שבוע; זה יאפשר לזוגות צעירים שעוברים לגור ולעבוד בצפון לבקר את המשפחות במרכז בכל סוף שבוע ולא להרגיש מנותקים.

"ניתן לקצר את זמן הנסיעה מהצפון למרכז לפחות בחצי שעה, 45 דקות. אני, למשל, גר בכפר תבור. כל המרחק מכפר תבור לתל אביב הוא 105 ק"מ. ביום רגיל לוקח לי שעה ו-45 דקות להגיע לתל אביב. אפשר לקצר את זה לשעה. מי שנוסע מהמרכז לסוף שבוע בטבריה נוסע 120 ק"מ בשעתיים וחצי - הוא יוכל לעשות את זה בשעה וחצי ולחסוך שעה שלמה. תושב קריית שמונה שצריך היום שלוש שעות כדי לעשות את ה-160 ק"מ לת"א - אפשר לקצר לו את זמן הנסיעה לכמעט שעה ו-45 דקות".

תוכניות הפיתוח של מע"צ בדרום הארץ מתבססות על מעבר בסיסי צה"ל לעיר הבה"דים העתידית, שתוקם באזור צומת הנגב. מע"צ פרסמה מכרז לביצוע עבודות לשדרוג כביש 40 בקטע שבין באר שבע לצומת הנגב ומתכוונת להשלים את הרחבת כביש דימונה באר שבע לארבעה נתיבים עם תאורה לכל אורכו. גולדמן סבור שבעתיד יש מקום להקים כביש רוחב שיחבר את עיר הבה"דים לערד. התכנית של השר כץ, לעומת זאת, מדבר על הארכת כביש 6 מבית קמה עד צומת הנגב בארבעה שלבים ובעלות כוללת של כמעט שני מיליארד שקל.

מה היתרון שיש לתוכניות שלכם על פני הארכת כביש 6?

"אנחנו סבורים שהתועלת בשדרוג הכבישים הקיימים הרבה יותר גבוהה, כי היא מאפשרת לנצל את תשתיות החינוך שקיימות ביישובים שיכולות להספיק גם לאוכלוסייה שתרד למשל עם בסיסי צה"ל לנגב. מבחינת העלויות, אני טוען שההפקעות לכביש 6 יעלו הרבה יותר מההפקעות שנדרשות לתוכניות שלנו, שכבר בוצעו ברובן הגדול. בכביש 31 השטח הנדרש הוא 1,500 דונם ואין הריסת מבנים. בכביש 6 מדובר על הפקעה של 3,600 דונם ונדרשת הריסת מבנים של הפזורה הבדואית - זה אומר מלחמות מול הבדואים".

נכנסים לרכבת

מע"צ עברה שינוי מבני ב-2003 ושינתה את שמה לחברה הלאומית לדרכים. בשנים האחרונות נהנית החברה, בניהולו של אלכס ויז'ניצר, ממוניטין מצוין מבחינת יכולות הביצוע, וזוכה לפרגון אפילו מצד פקידי האוצר. על רקע זה מתכננת מע"צ להיכנס בשנים הקרובות גם לתחומים חדשים, ובראשם תכנון ובנייה של מסילות רכבת.

"יש סיכוי גדול מאד שנכנס לתחום הרכבות", אומר גולדמן, "זה גם רצונו של מנהל הרכבת (יצחק (חקי) הראל). זה לא איזה מחטף או התנהלות מאחורי הקלעים. הנהלה הנוכחית של מע"צ הוכיחה שהיא מסוגלת לבצע עבודות ויש לה קבלות. אין היום גורם ממשלתי שיכול להוכיח שהוא ביצע ניצול של מאה אחוז של המטלות שהטילו עליו, אם זה בתקציבי פיתוח, אם זה בתקציבי אחזקה.לכן אנחנו נהיה קבלני ביצוע כדי לסייע בקידום התשתיות של הרכבת ולאפשר לה להתמקד בדברים היותר מרכזיים שלה".

בשעה שבאוצר מדברים על רכבת קלה בקו כרמיאל - עכו, מנסה גולדמן לקדם תוכנית לחיבור כרמיאל ועפולה לרכבת הכבדה. "הרעיון הוא להפוך את כרמיאל ועפולה למרכזים של היסעים (שאטלים): תושבי יישובים כמו בית שאן, נצרת עלית ונצרת יגיעו ברבע שעה לרכבת בעפולה ומשם לחדרה ולת"א. בתוך שעה יהיה אפשר להגיע לת"א במחיר כרטיס של 40 שקל, שכולל גם את השאטל וגם את הרכבת. אותו דבר עם כרמיאל שתשרת את תושבי צפת, קריית שמונה וחצור".

ומה חושב על זה האוצר?

"אני לא בטוח שהוא אוהב את הרעיון. לא שהוא נגד. היתרון של ההצעה שלנו שהיא מעשית ויכולה לשמש שלב א' בדרך לחיבור קריית שמונה ובית שאן - בעוד שלוש שנים ראש הממשלה יוכל לומר הנה עשינו את השלב הראשון. לגבי הכבישים אין מקום לשלבים. מדובר בלחם ובתקווה של הגליל והנגב". *

"פרויקט אסטרטגי בנגב"

את היעדים השאפתניים אמורה להגשים תוכנית החומש של מע"צ לשנים 2011-2015, בהיקף כולל של כ-20 מיליארד שקל.

טיוטת התכנית, שפורסמה לראשונה ב"גלובס", מתמקדת בפיתוח כבישי הנגב והגליל לאחר שנים שבהם זכו כבישי המרכז לעדיפות ברורה. התכניות אינן מדברות על סלילת כבישים חדשים, אלא בעיקר על שדרוג והרחבה של התשתיות הקיימות.

כך, למשל, כביש 65 - ציר תנועה חיוני שמהווה את אחד משלושת עורקי התנועה המקשרים בין צפון הארץ למרכזה. מע"צ מתכננת לשדרג את קטע הכביש שמואדי ערה לעפולה (20 ק"מ) לכל אורכו ולהפוך אותו לכביש ראשי דו-מסלולי ממוחלף. גם הקטע שמצומת דוברת לצומת גולני (17 ק"מ) יורחב לכביש דו-מסלולי. בהמשך, ישודרג כביש 85 מצומת גולני ועד צומת עמיעד (27 ק"מ). בנוסף מתכננים במע"צ לשדרג את כביש 79 מצומת המוביל לנצרת (15 ק"מ).

כבישים נוספים שמועמדים לשדרוג הם כביש 77 בקטע שמצומת המוביל לטבריה וכביש 71 שאמור לקצר את זמן הנסיעה מבית שאן לעפולה ל-20 דקות.

באיזה היקף השקעה מדובר?

גולדמן: "כל התכניות האלה זה בסביבות 8 מיליארד שקל. זו עבודה שאפשר לגמור בשלוש ארבע שנים".

במרכז התכניות של מע"צ לדרום הארץ עומדת התכנית להרחבת כביש 31 מלהבים לערד (45 ק"מ) בעלות של כ-1.4 מיליארד שקל. גולדמן אומר שכביש 31 הוא פרויקט בעל חשיבות אסטרטגית. "לא מזמן פורסם שמפקד בסיס של חיל האוויר נתן הוראה לא לנסוע בלילה בכביש, בגלל הנוכחות של בדואים. כדי לחסום את התפשטות הבדואים חייבים להרחיב את הכביש לשני נתיבים ולהבטיח נוכחות קבועה וזרימת תנועה לאורך כל שעות היממה. אני זוכר שבשנות השמונים ערד וכרמיאל היו באותו גודל. היום ערד הייתה צריכה להיות עיר של 50 אלף תושבים, כמו כרמיאל, ויש שם אולי 30 אלף תושבים. יש עזיבה גדולה וכניסה של בדואים. במידה ולא יסללו את כביש 31 בשלוש השנים הקרובות שלא נהיה מופתעים שערד תהפוך להיות עיר בדואית".