"בקשת יובל רן לחסינות תמורת מידע מוכיחה כי הסתיר דברים"

כך אומר עו"ד יצחק מירון, אחד משני מפרקי קווי אשראי, בתגובה לפרסום לפיו רן, בעל השליטה לשעבר בקווי אשראי שנמלט לארה"ב לפני 13 שנה, פנה לרשות ני"ע בבקשה למסור מידע תמורת חסינות משפטית

"אם יובל רן אכן פנה לרשות ניירות ערך ויש לו מה להגיד, זו בהחלט אינדיקציה לכך שהדברים הנסתרים בפרשת קווי אשראי מרובים מהדברים הגלויים" - כך אומר היום (א') עו"ד יצחק מירון, אחד משני מפרקי קווי אשראי, בתגובה לפרסום לפיו יובל רן, בעל השליטה לשעבר בקווי אשראי שנמלט לארה"ב לפני 13 שנה, פנה לרשות ניירות ערך ולפרקליטות בבקשה למסור מידע תמורת חסינות משפטית. לדברי מירון, הוא אינו יכול לשלול אפשרות כי יש כאן ניסיון מצד רן להעביר מסר.

לפי הפרסומים, רן ביקש לחשוף מידע על דברים המתרחשים כיום בשוק ההון הישראלי, בתמורה להבטחה כי לא יועמד לדין בפרשות בהן יש לו מעורבות. גורמים בכירים ברשות לא יודעים במה מדובר, ואולם כבר ביום שישי נפוצו שמועות כאילו רן פנה וביקש להגיע להסדר. פורמלית, רשות ניירות ערך מסרבת להגיב לנושא.

השאלה העולה היא האם היתה כאן פנייה ממשית, או ניסיון של רן להעביר מסר לגורמים, שלפי כל הרמזים מאיימים עליו - קבוצת קובי מימון. לטענת המפרקים, מירון ורו"ח חיים רבינוביץ, רן ומימון פעלו בצוותא כדי להעביר את קווי אשראי, שרכושה העיקרי היה אשכול תאגידי הנפט הכולל את ישראמקו, נפטא ויואל, לידי מימון בנזיד עדשים.

עד כה נמנעה רשות ניירות ערך מלחקור את פרשת רן, ודחתה בעקשנות ניסיונות חוזרים ונשנים מצד מפרקי קווי אשראי להיכנס לעובי הקורה בפרשה. יש להניח כי גם אם רן ימסור מידע כלשהו - לגבי חלק גדול מהדברים תחול התיישנות. לדברי רבינוביץ, "אפילו בדקה ה-90, לפני ההתיישנות ביקשנו שיחקרו, אבל הם סירבו".

עו"ד מירון מציין כי אם אכן פנה רן לרשות ניירות ערך, "זה מסר שהוא יותר מרחיק לכת ממה שהיה עד עכשיו. בהנחה שזה נכון, יש כאן אמירה ברורה של רן. גם אם יש התיישנות על חלק מהדברים, ייתכן כי הוא יודע על דברים שנמשכו גם בשלב מאוחר יותר".

מירון מוסיף: "יכול להיות שאם אנו צודקים בעניין זה, שהיה שיתוף-פעולה בינו לבין מימון גם ברווחים ממכירת מניות תאגיד הנפט, ייתכן כי מדובר בעבירות שנמשכות. אנחנו כל הזמן טענו שהיו הרבה עסקאות מתחת לשולחן ודברים שלא ידועים. יכול להיות שיש כל מיני אנשים שמפחדים לבוא אלינו".

שירות לציבור

לדברי עו"ד מירון, "אנחנו נברך על כל חקירה של הרשות, ואנו חושבים כי בהתחשב בעובדה שמדובר באנשים שמחזיקים עמדות מהותיות בשוק ההון ושולטים בחברות כה משמעותיות, הרשות תעשה שירות טוב לציבור אם תבדוק את הדברים. יש פה עננה חמורה ביותר מעל חברה בורסאית - מדובר על מעשים לכאורה חמורים ביותר, שאם הם נכונים - צריך להגן על המשקיע הקטן".

לדבריו, "לכאורה נחשף מערך של דפוסי עבודה מאוד דומים לאלה שכתבנו עליהם בתביעה: ריקון החברות הציבוריות והעברת נכסיהן במחירים מוזלים לפרטי, ובכיוון הפוך. אם הדפוס הזה קיים, הרשות צריכה לשקול עד כמה מותר ונכון ששליטה בחברות בורסאיות תהיה בידי אנשים שיש מעליהם עננה כזו".

עו"ד אופיר בלום, המשמש כעורך הדין של יואב רן, אחיו של יובל רן, הנתבע אף הוא בפרשה, לא הגיב עד לפרסום הידיעה. כך גם עורך דינו של מימון, עו"ד דב פישלר.