שאול לוטן: "מדינת תל-אביב זה לא ישראל"

"הבעיה היא שאי אפשר 'לזרוק קרקע'. היא צריכה להיות מטופלת, עם תב"ע, עם תכנון. לזרוק אפשר, אבל לבנות עליהם יהיה מאוד קשה" ■ "יש ביקוש ער, חזק ואמיתי, ואני לא צופה נפילה. רוב הדירות בפרויקטים שלנו נרכשו למטרת מגורים ולא להשקעה"

חברת לוינשטין, הנמצאת בשליטת משפחת לוינשטין, שרדה היטב את המשבר בזכות שמרנות וגידול קבוע בפעילות. שאול לוטן, בנו של מייסד החברה, משולם לוינשטין, מנהל את חברת הנדל"ן ממרומי הקומה ה-33 במגדלי לוינשטין. מלבד הפורטפוליו היציב של החברה, לוטן מציין מספר נקודות חוזק: חלוקת 30% מהרווחים כדיבידנד, חברת הנדל"ן היחידה שהדירוג שלה עלה בתקופת המשבר, ומבנה הוצאות נמוך - רק 50 עובדים.

בימים אלו החברה פועלת להנפיק את פעילות הנדל"ן המניב תחת חברה נפרדת. "יכול להיות שהחברה שלנו, כיוון שיש בה יותר פיזור, היא לא מספיק אטרקטיבית. חברה ממוקדת הכנסות משכר דירה בפרויקטים טובים תהיה יותר אטרקטיבית ותיצור יותר עניין בציבור".

גלובס: מה האטרקציה בחברה החדשה?

לוטן: "יש לנו נכסים מניבים יפים כמו במגדל לוינשטיין, מגדל דיסקונט, בניין ברמת החייל שמושכר לחברת קומברס ועוד. אלה שוכרים טובים בפרויקטים טובים, שנותנים בסיס טוב מבחינת ההנפקה ומבטיחים תזרים קבוע וגדול לאותה חברה שאנחנו ננסה להנפיק".

האם יש בישראל עודף היצע של משרדים?

"השוק התאים את עצמו. אין עודף ואין חוסר - יש איזון, והמחירים בסדר. הביקוש קיים ויציב".

בשבועות האחרונים פורסמו סקרים שהצביעו על האטה ואפילו ירידת מחירים.

"בנדל"ן למגורים אנחנו לא מרגישים את זה, וההיפך הוא הנכון. אנחנו מעלים מחירים מעט, ומוכרים בקצב גדול. בפרויקט מודיעין החדש שלנו, יש לנו פרויקט של 206 יח"ד ב-9 בניינים נמוכים ומגדל של 25 קומות. התחלנו לבנות רק עכשיו, וכבר מכרנו מעל 40 דירות. בצורן התחלנו פרויקט של 128 יח"ד וכבר מכרנו כ-40 יח"ד בארבעה בניינים".

לא התפתחה כאן בועה?

"מדינת תל-אביב זה לא ישראל - יש ביקוש ער, חזק ואמיתי, ואני לא צופה נפילה. רוב הדירות בפרויקטים שלנו נרכשו למטרת מגורים ולא להשקעה. לגבי תל-אביב - לא נכנסנו לתחום של דירות היוקרה, ולא ניכנס".

שר הבינוי והשיכון אמר שהוא יזרוק קרקעות לשוק ויגרום להפחתת מחירים.

"פגשתי את השר, לדעתי הוא מתכוון לדברים, אך הבעיה היא שאי אפשר 'לזרוק קרקע'. היא צריכה להיות מטופלת, עם תב"ע, עם תכנון. לזרוק אפשר, אבל לבנות עליהם יהיה מאוד קשה. תראה מה שקרה בחולון, הוציאו בזריזות רבה מכרז באזור מקווה ישראל, מקום מעולה, ואז התברר שלא תפרו היטב את התוכניות, אפילו עם העירייה לא תיאמו, אז משכו את המכרז".

גם אתם, כמו הרבה אחרים, רכשתם קרקעות בהודו ובמזרח אירופה.

"רכשנו קרקעות ולא נפלנו. אנחנו עושים את זה בשמרנות. הודו זה מקום שעובדים לאט, בקצב הודי, אבל יש בו פוטנציאל אדיר. במזרח-אירופה יש מקומות עם סטגנציה מושלמת כמו ברומניה או אוקראינה, אבל פולין והונגריה הולכות בסדר ובסופה של דרך מי שעשה זאת בשמרנות ובלי הלוואות גדולות, יחזיק מעמד ויקטוף את הפירות".