ישראל מתקשה לקבל המלצות ה-OECD על ההתערבות במט"ח

הארגון ממליץ להפסיק את רכישות הדולרים כדי שלא לפגוע באמינותו ובשקיפותו של בנק ישראל וכן בגלל שיתרות המט"ח גבוהה מדי להערכתו

הדו"ח הכלכלי של ה-OECD על ישראל, שהגיש היום (ג') מזכ"ל הארגון אנחל גוריה לשר האוצר יובל שטייניץ ומפרט את המלצות הארגון לישראל, חושף חילוקי דעות משמעותיים בין ה-OECD למדיניותם של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר וראש הממשלה בנימין נתניהו. חילוקי הדעות נוגעים להתערבות בשוק המט"ח ותוכנית הפחתת המסים.

לגבי המדיניות המוניטרית ממליצים ב-OECD להפסיק את ההתערבות המסיבית בשוק המט"ח כדי שלא לפגוע באמינותו ובשקיפותו של הבנק. עוד סבורים ב-OECD כי רמת יתרות המט"ח, העומדות כעת על כ-62 מיליארד דולר, גבוהה מדי.

פישר רכש רק בשבועיים האחרונים כ-800 מיליון דולר ואמר בצורה ברורה כי ימשיך לרכוש מט"ח בהתאם לצורך. ב-OECD סבורים כי המשך הגדלת היתרות כרוכה בעלות וכרוכה גם בסיכון להפסדי הון.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יאהב לקרוא את השורות הבאות. כלכלני ה-OECD טוענים כי אין מקום להמשיך ולהפחית את מס הכנסה ליחידים ואת מס הכנסה לחברות. למרות ההמלצות, רק לפני שבועיים נכנסה לתוקף הפחתה הן במס החברות (25%) והן במס שולי מרבי ברמה של 44%.

עוד טוענים ב-OECD כי אין מקום להפחתה נוספת בשיעור המע"מ וממליצים להשאירו על רמה של 16.5%, אף שזו כבר נעשתה בחודש האחרון וכעת עומד המע"מ על רמה של 16% וצפויה הפחתה נוספת ל-15.5%.

לגבי מבנה הפיקוח על שוק ההון חוזרים ב-OECD וממליצים להעביר את אגף הפיקוח על שוק ההון והביטוח ממשרד האוצר לגוף עצמאי יותר אשר לא קשור לממשלה. נזכיר כי בנק ישראל מעוניין להעביר לרשותו את אגף שוק ההון ובמשרד האוצר מתנגדים נחרצות למהלך.

עוד ממליצים בארגון על רפורמה מבנית בחברת החשמל, הגברת התחרות בנמלי הים ואי הגדלת קצבאות הילדים. המלצה נוספת נוגעת להרחבת תוכנית אורות התעסוקה (ויסקונסין) ותוכנית מס ההכנסה השלילי.

הדו"ח הסופי דומה למדי לטיוטה הראשונה שנמסרה לממשלת ישראל ולא נראה כי בישראל ערכו שינויים בהתאם להמלצות. האם ישראל תצליח להיכנס כחברה לארגון למרות הביקורת?

עיקרי המלצות הדו"ח

להפסיק את ההתערבות המסיבית בשוק המט"ח

לא להפחית את מס הכנסה ליחידים ולחברות ואת המע"מ

להעביר את הפיקוח על שוק ההון מהאוצר לגוף עצמאי

לבצע רפורמה מבנית בחברת החשמל ובנמלי הים

להרחיב את תוכנית ויסקונסין ומס הכנסה שלילי