אובמה מציע חבילת רגולציה להגבלת הגופים המוסדיים

גלובס tv אובמה נאם הערב אחרי פגישה עם ראש ה'פד' לשעבר, פול וולקר ■ אובמה מתכוון לתמוך בדרישות הון מחמירות יותר ובפיקוח נוקשה יותר על שוק הנגזרים ■ מעוניין להגביל את מסחר הנוסטרו בבנקים "הגדולים מדי בשביל ליפול"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נאם הערב (ה') בבית הלבן והציע חבילת רגולציה להגבלת לקיחת הסיכונים של הגופים המוסדיים וגודלם של הבנקים. אובמה נאם אחרי פגישה עם ראש ה'פד' לשעבר, פול וולקר.

וולקר ויועצים נוספים הביעו חשש מפני הסיכונים וניגודי העניינים של הבנקים במסחר בכספם שלהם מול המסחר בכספי לקוחותיהם בניירות ערך, בסחורות, בנגזרים ובמוצרים פיננסיים נוספים.

אובמה אמר כי הוא מבין עתה עד כמה הצעתו חשובה לאחר שהוא רואה כי חלק מהבנקים חזרו לפרקטיקות המסוכנות, שחלקן אחראיות למשבר הנוכחי דוגמת בונוסים ענקיים. עוד הוסיף אובמה כי "לעולם לא נחזור להיות שבויים בידי בנקים ה'גדולים מדי בשביל ליפול'".

אובמה צידד בהצעה להעניק סמכויות למפקחים לפרק מוסדות פיננסיים גדולים, אם פעילותם מהווה סכנה למערכת הפיננסית, וכן תמך בדרישות הון מחמירות יותר ובפיקוח נוקשה יותר על שוק הנגזרים.

נציין מקור בממשל אמר אתמול (ד') ל"פייננשל טיימס" כי "לפני כמה חודשים החל הנשיא לדון עם הצוות הכלכלי שלו בצורך לכלול בחבילת הרפורמות הפיננסיות סעיפים ספציפיים ותקיפים יותר להגבלת הגודל והממדים של המוסדות הפיננסיים, כדי לצמצם את נטילת הסיכונים המופרזת".

בין יתר הדברים, מציע אובמה להגביל את מסחר הנוסטרו של הבנקים "הגדולים מדי בשביל ליפול", לאחר שבמשבר הנוכחי גרפו חלק מהבנקים האמריקניים רווחי עתק מהימורים נגד מוצרים פיננסיים, שהם עצמם שיווקו ללקוחותיהם.

עם זאת, ההודעה של הנשיא היום לא כללה חזרה להפרדה כפויה בין בנקאות ההשקעות המסוכנת יותר והבנקאות הקמעונאית והמסחרית הבסיסית, מהסוג של חוק גלאס-סטיגול שנחקק בשנות ה-30 של המאה שעברה.

ההצעה שתפורסם היום היא חלק מתוכנית רחבה יותר של אובמה לטפל בסדר העדיפויות של הבנקים והגופים המוסדיים, לאחר המשבר הפיננסי העולמי ובתגובה לתלונות אזרחי ארה"ב. במסגרת החקיקה להגבלת הפעילות של הגופים המוסדיים, אובמה מקווה, בין השאר להסדיר את המסחר בנכסים פיננסים מגובי משכנתאות

אובמה החליט לחזור להתמקד בנושא הכלכלה, לאחר שהגרעון הפדרלי זינק ל-1.4 טריליון דולר ב-2009 ושיעור האבטלה נותר מעל 10%, כשבמקביל רווחי הבנקים ממשכים לעלות אחרי שנחלצו על ידי הממשל.

ההצעה של אובמה משפיעה לרעה על הבנקים הגדולים ביותר בארה"ב כמו גולדמן זאקס , מורגן סטנלי וג'יי פי מורגן ועל שוק המניות כולו.