בינו ובכר חזרו למו"מ על מכירת מניות דיסקונט בבינלאומי

"גלובס" חושף את מתווה הפשרה ■ מקורב למו"מ: "רוח חדשה נושבת והאווירה כעת הרבה יותר טובה" ■ כחלק מההבנות יאשר חזקיהו באופן חריג לבינלאומי לחלק השנה דיבידנד של 800 מיליון שקל ■ דיסקונט מחזיק ב-26.45% ממניות הבינלאומי ששווי השוק שלהם 1.74 מיליארד שקל

"גלובס" חושף את מתווה הפשרה הצפויה בשאלת מכירת המניות שדיסקונט מחזיק בבנק הבינלאומי . נודע כי הצדדים חזרו לשולחן המו"מ רק לאחר תיווך אינטנסיבי של המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו. עוד נודע כי כחלק מההבנות יאשר חזקיהו באופן חריג לבינלאומי לחלק השנה דיבידנד של 800 מיליון שקל.

אתמול (ד'), לאחר נתק ממושך, נפגשו שני הצדדים ופגישה נוספת תתקיים היום (ה'). מצד הבינלאומי נושאים ונותנים הבעלים צדיק בינו ויו"ר הבנק ז'אק אלעד ומצד דיסקונט היו"ר יוסי בכר והמנכ"ל גיורא עופר. לפגישה קדם תיווך של חזקיהו שערך בתקופה האחרונה "מסע דילוגים" בין בינו לעופר כדי להחזיר את הצדדים לשולחן המו"מ. בתיווכו של חזקיהו סוכם כי המו"מ יתנהל על בסיס ההבנות שהושגו בין הצדדים בקיץ 2008.

מקורב למו"מ אמר ל"גלובס" כי "רוח חדשה נושבת והאווירה כעת הרבה יותר טובה". המקורב העריך כי המו"מ יסתיים בקרוב ו"במהירות מפתיעה". דיסקונט מחזיק ב-26.45% ממניות הבינלאומי ששווי השוק שלהם 1.74 מיליארד שקל. המניות רשומות בספרי דיסקונט לפי 1.6 מיליארד שקל ולכן במכירת המניות בשווי השוק הנוכחי ירשום דיסקונט רווח הון של 80 מיליון שקל לאחר מס.

ארבעה שלבים

מתווה הפשרה הצפוי בין הצדדים יכלול ארבעה שלבים:

הבינלאומי יודיע על כוונתו לעשות איחוד מניות - לבינלאומי שני סוגי מניות (1) ו-(5). מהלך זה יגדיל את הסחירות במניה, צפוי להעלות את שווי הבנק ובעתיד יכניס את המניה למדד ת"א 25.

הבינלאומי יודיע על כוונתו לחלק דיבידנד של 800 מיליון שקל בשנת 2010 - הדיבידנד יחולק בשתי פעימות כאשר חזקיהו יאשר את הראשונה כבר במארס. זאת למרות מדיניותו המוצהרת שלא לאפשר לבנקים לחלק דיבידנד עד בחינת השפעת המעבר לבאזל 2 על ההון.

דיסקונט יודיע כי בכוונתו למכור את מניות הבינלאומי - המכירה תהיה במדורג ולכל המאוחר תוך חמש שנים. ייקבעו שתי אבני דרך: מתי ירד דיסקונט באחזקותיו בבינלאומי ל-20% ומתי ל-11%. עד אז דיסקונט יוכל להמשיך ולהחזיק שני דירקטורים בבינלאומי כפי שנהוג כיום.

יקבע מנגנון שמטפל בפיצוי דיסקונט על חבות המס שלו בגין מכירת המניות - הדיבידנד יוגדר על ידי הבינלאומי כמחולק מרווחי "שנים קודמות" ולא מרווחים שוטפים. על בסיס חוות דעת של רו"ח סוארי ובהסכמת בנק ישראל, לא יהיה חייב דיסקונט במקרה זה להפריש למס בגין המכירה אלא יוכל לקזז את המס מהדיבידנד המגיע לו.

בניגוד להסכם הקודם ומאחר והבינלאומי נסחר כעת מעל ההון העצמי לא נוצר הצורך להבטיח לדיסקונט "מחיר רצפה" . הבינלאומי נסחר היום לפי מכפיל הון (שווי שוק להון עצמי) של 1.08. גם הנפקת הזכויות, שהיתה הטריגר לסכסוך המקורי, אינה רלוונטית כיום מאחר ולבינלאומי הלימות הון של 14.33%, הגבוהה מבין הבנקים הגדולים.

אחד היתרונות שדיסקונט יפיק ממכירת מניות הבינלאומי הוא ההשפעה על הלימות ההון. מכירת מניות הבינלאומי תגדיל את הלימות ההון של דיסקונט ב-1.2% ואת הלימות ההון הראשוני המקורי ב-0.7%. בכך יימצא פתרון מלא לבעיית הלימות ההון איתה התמודד הבנק בשנה וחצי האחרונות. בדיסקונט מתכוונים להכיר בתמורת המכירה בשני שלישים מהסכום להון ראשוני ושליש להון המשני.