שאלת השאלות: החל התיקון הגדול או רק גל מימושים חולף?

גלובס tv מדד ה-S&P 500 נפל ב-5% ב-3 ימי המסחר האחרונים ■ מלחמתו של הנשיא אובמה בבנקים והספק באשר להמשך כהונתו של ברננקי לחצו על השוק וישפיעו על השווקים בעולם כולו ■ בינתיים, ב-SEC חוששים ממתקפת שורטיסטים ■ כיצד זה ייגמר הפעם ומהי נקודת האור?

"זמן תיקון". כך כתב מייקל הרטנט, אסטרטג ההשקעות הראשי של מריל לינץ', בסקירה מעודכנת שהוציא ללקוחות הבנק ביום שישי. הוא ציין כי הסיבות לתיקון הן חשש מהאטה כלכלית בסין, הגברת הרגולציה בארה"ב שעתידה לפגוע בבנקים, וכן "אופטימיות מופרזת" של המשקיעים עם כניסת שנת 2010.

מדד ה-S&P 500 נפל ב-5.1% ב-3 ימי המסחר האחרונים. זה התחיל בממשל הסיני שהורה לבנקים להגדיל את יחס הלימות ההון שלהם ולהפחית את קצב מתן האשראי, וזאת על מנת לצנן את הכלכלה ולמנוע התנפחות בועות; זה המשיך בתוכנית החדשה של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לפקח על הבנקים; ואם לא היה די בכך, הרי שהדיווחים אמש (ו') על כך שהמשך כהונתו של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, מוטלת בספק, הצליחו באמת להפחיד את המשקיעים.

לאובמה יש כוונות טובות. התוכנית החדשה שלו אמורה להפחית את רמת הסיכון שנוטלים על עצמם הבנקים המסחריים בארה"ב, תוך הכרחתם להפחית את המסחר בהון העצמי שלהם (נוסטרו), כמו גם לאלצם למכור את החזקותיהם בקרנות גידור וקרנות השקעה פרטיות. אך לוול סטריט יש היגיון אחר: המשקיעים חוששים כי הגברת הפיקוח על הבנקים תפגע ברווחיות שלהם, מה שהזמין את התיקון בשווקים.

סוגיה נוספת שמעיקה על וול סטריט היא הארכת כהונתו של ברננקי. אובמה תומך בברננקי לקדנציה נוספת, אך מסתבר שבכל מה שקשור לפוליטיקה - זה לא השבוע של אובמה. לאחר שהדמוקרטים הפסידו השבוע את מושבו של טד קנדי המנוח בסנאט בבחירות במדינת מסצ'וסטס, הודיעו אמש 2 חברי סנאט דמוקרטים כי יתנגדו למינויו של ברננקי כיו"ר ה'פד' ל-4 שנים נוספות, והצטרפו בכך לחברי סנאט נוספים שכבר הצהירו כי יתנגדו לברננקי.

כהונתו של ברננקי תסתיים בסוף החודש. ברננקי, שמונה על ידי הנשיא הקודם ג'ורג' וו. בוש, נחשב למינוי של הרפובליקנים, אך חשיבותו לוול סטריט גרמה לאובמה לשים בצד את השיקולים הפוליטיים ולתמוך בו. ואולם, 4 סנאטורים מתנגדים כעת לברננקי בדקה ה-90 ורבים אחרים "יושבים על הגדר", תוך שהם מציינים כי המצב הכלכלי ממשיך להיות קשה ושוק העבודה ממשיך לקרטע, ולפיכך ברננקי נכשל ואסור לאפשר לו להמשיך לכהן כיו"ר ה'פד'. לדברי אחד הסנאטורים, "היו"ר הבא של ה'פד' צריך להיות חף מכישלונות העבר".

חוששים מהדובים

נקודת אור אחת שהשווקים יכולים להיאחז בה היא הדו"חות הכספיים. למרות שהעונה בחיתוליה, עושה רושם שהחברות מצליחות להכות את התחזיות בקלות. מתוך 92 החברות ב-S&P 500 שכבר פרסמו את הדו"חות, 78% הצליחו להכות את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח הנקי, 4% עמדו בתחזיות ו-18% פספסו את תחזיות האנליסטים. שיעור של 78% הינו גבוה למדי בהשוואה לעבר, שכן ב-15 השנים האחרונות רק 61% הצליחו להכות את התחזיות בכל עונת דו"חות בממוצע. ואולם, יש להדגיש כי יפורסמו עוד מספרים רבים עד שהעונה הנוכחית תגיע לסיומה.

ובינתיים בחזית הרגולציה - במקרה או שלא במקרה שוקלת ה-SEC (רשוץ ני"ע בארה"ב) לאמץ בחודש הבא כלל שיגביל את המסחר בשורט. באמצעות מכירת מניות בשורט יכולים המשקיעים לגרוף רווחים כאשר המניות יורדות, וישנם משקיעים שמבצעים "פשיטות שורט" על מניות במטרה לגרוף רווחים מהירים.

לפי ההוראה החדשה של ה-SEC (אם זו אכן תצא לפועל), משקיעים שרוצים לפתוח פוזיציית שורט על מניה שנופלת ב-10% ויותר ביום אחד, ייאלצו להמתין עד שהמניה תעלה מעל לפקודת הביקוש הגבוהה ביותר באותו יום. המשמעות פשוטה למדי: השורטיסטים לא יוכלו להציף את השוק בהוראות למכירת מניות בשורט, וכך ייתכן שהירידות באותן מניות תהיינה מתונות יותר.