המחזיק הגדול בזרח - מיליונר: יחזקאל כליף כבר שווה 35 מ' ש'

שותפות הקידוחים, שהוא בעל ההחזקות הגדול בה, דיווחה היום על סימני נפט, ויחידות ההשתתפות שלה נסקו ■ כליף ל"גלובס": "אין לי שום קו מנחה, הכל תלוי בתזרים המזומנים שלי - אני קונה כמה שצריך, ואם יש לי צורך בכסף אני מוכר"

יחזקאל כליף, המחזיק הגדול ביותר בשותפות הקידוחים זרח , ודאי הסתכל היום על מסכי המסחר כשחיוך רחב נסוך על פניו: בעוד שהצבע האדום שלט היום במסחר ברוב המניות, עלה שווי החזקותיו ביחידות ההשתתפות של זרח במספר מיליוני שקלים נוספים. זאת, לאחר שבבוקר דיווחה השותפות כי מפעילת הקידוח, אבנר, נתקלה בשכבה המכילה נפט במהלך הקידוח באתר "צוק תמרור 4".

לצד אבנר, המחזיקה ב-25% מזכויות הקידוח, משתתפים בקידוח זה גם דלק קידוחים (25%) וכאמור שותפות זרח (50%), המנוהלת על-ידי רמי קרמין. ביום שישי הגיע הקידוח לעומק של כ-2,000 מטר, והיום דיווחו השותפויות כי "מניתוח ראשוני של המידע, עולה כי שכבות המטרה הכוללות אבני חול מכילות נפט, ובכוונת השותפים להמשיך בקדיחה על מנת לבדוק שכבות מטרה נוספות, ולסיימה בעומק של 2,150 מטר".

הנפט שנמצא בקידוח הינו נפט קל באיכות טובה ללא מים, וזאת בניגוד לנפט שנמצא בקידוח "צוק תמרור 3", שהיה מהול. בשלב זה לא ניתן לקבוע את גודלו או את כלכליותו של מאגר הנפט, ובימים הקרובים, לאחר שתסתיים פעולת הקדיחה, תבוצע בקידוח בדיקת לוגים חשמליים (הבודקת את תכונות הסלע והנוזלים המצויים בתוכו, באמצעות מכשירי מדידה חשמליים). זו צפויה להימשך מספר ימים, ולאחר מכן יודיעו השותפויות האם בכוונתן לבצע מבחני הפקה בקידוח, על בסיס אינדיקציות מובהקות יותר לגבי היקף הנפט הקיים במאגר, איכותו, והאם מדובר במאגר כלכלי.

בהודעתן היום סייגו השותפות בקידוח את הממצאים, וכתבו כי "בשלב זה מדובר באינדיקציות ראשוניות בלבד, וטרם ניתן לקבוע את גודלו ו/או כלכליותו של מאגר הנפט", אך זה לא הפריע ליחידת ההשתתפות של זרח לזנק ב-11.8%, במחזור מסחר גבוה של 78.4 מיליון שקל, המחזור השני בגודלו היום בבורסה.

הנהנה העיקרי מהעלייה היום הוא כאמור כליף, ששווי החזקותיו בשותפות טיפס היום בכ-5 מיליון שקל, לסך של 35 מיליון שקל. כליף היה מעדיף לשמור על פרופיל נמוך, וששמו לא יוזכר בתקשורת, אך מתחילת שנת 2009, כאשר השותפות בה השקיע נסקה, החל שמו עולה בתדירות ניכרת. יעידו על כך יותר מכל 38,400 התוצאות המתקבלות כאשר מקישים את שמו ב-Google...

בשיחה עם "גלובס", מסביר היום בעל כליף מדוע בחר להשקיע בשותפות, גם בשעה שמחירה היה בשפל, בשנת 2008. "אני מאמין שבאזור ים המלח ימצאו משהו", הוא אומר. "הייתי גם בחנ"ל וגם בצוק תמרור 3, ואני מקווה שבחודשים הקרובים הקידוחים באזור יתרחבו, במיוחד כאשר כעת יש הרבה כסף בקופה".

בהקשר זה, ראוי להזכיר כי בהנפקת זרח שהתקיימה בסוף 2006, גייסה השותפות כ-23 מיליון שקל לצורך הקידוח ב"צוק תמרור 4". לאחרונה גייסה השותפות עוד כ-108 מיליון שקל - 40 מיליון שקל בהנפקת זכויות שביצעה, ו-68 מיליון שקל נוספים נכנסו לקופתה כתוצאה מהמרה של כתבי האופציה מסדרה 1.

משקיע כאחד המשקיעים

בחודשים האחרונים מבצע כליף פעולות קנייה ומכירה רבות בניירות הערך של זרח, עד שכבר הפך למעין "עושה שוק" בנייר, כאשר המשקיעים מתקשים לעקוב אחר פעולותיו. כליף מסביר כי אין לו אסטרטגיה מיוחדת ברכישות ובמכירות. "אין לי שום קו מנחה, הכל תלוי בתזרים המזומנים שלי", הוא טוען. "אני קונה כמה שצריך, ואם יש לי צורך בכסף, אני מוכר". פעולותיו הרבות והחזקותו הגדולה גרמו לבלבול אצל המשקיעים, שטעו לחשוב כי כליף נמנה על מנהלי השותפות, ואינו משקיע פרטי כמוהם.

לצד השקעתו, כליף הוא בעליו של עסק קטן לאריזות קרטון ונייר באזור התעשייה בחולון.

אמנם כליף הוא המרוויח העיקרי מעליית ניירות הערך של זרח, אולם גם הבעלים של השותף הכללי בזרח, המחזיקים כיום בכ-5% מהזכויות בשותף המוגבל, נהנים מעליות השערים. המחזיקים הבולטים בשותף הכללי הינם רמי קרמין (27.4%), יאיר קרני (24.9%), וניסן חכשורי (20%).

על-אף שהקידוח ב"צוק תמרור 4" הינו שולי ביחס להיקף הפעילות של אבנר ודלק קידוחים, המחזיקות בזכויות בקידוח "ים תטיס" ובקידוחי "תמר" ו"דלית", הממצאים החיוביים עזרו לשתי השותפויות לסיים את יום המסחר בעליות שערים, כאשר אבנר סיימה ללא שינוי ודלק קידוחים הוסיפה 1.2% לשוויה.