גילוי עריות בבנק לאומי

אסור לבנק גדול להתנהל כמונרכיה ■ למרות שגליה מאור מתאימה, עליה להתמודד מבחוץ

אף שגליה מאור נראית הכי נכונה והכי מוכנה לתפקיד יו"ר בנק לאומי, יש משהו מאוד לא תקין בהתנהלות כזו של אדוני-הארץ. ניהול בנק זה לא מונרכיה. לא ייתכן שאדם יישב שנים ארוכות על כיסא המנכ"ל ובתוך שעות, בתסריט קבוע וידוע מראש, יתיישב על כיסא המפקח על המנכ"ל.

זה סוג של גילוי עריות. אם גליה מאור רוצה את התפקיד בהוגנות, עליה להתפטר מיד עם הגשת הטפסים לוועדת מרגלית נוף ולהתמודד מבחוץ. אם מרגלית נוף וחבריה לוועדה רוצים להציג עבודת אמת עצמאית, הם צריכים לדרוש את ההתפטרות המיידית של מאור מרגע שהמועמדות שלה מוגשת.

נוף וחבריה - אריה קורן, דוד לויתן, נינה ויסברג ושלמה נידם - יודעים היטב שלמועמדות של מאור יש מניעה חוקית. הם מודעים לעובדה שבמעבר בין נושא תפקיד ניהולי לדירקטור, מאור חייבת בצינון של שנתיים (הדרישה מופיעה בשאלוני נכסים מ.י למועמד לדירקטור בבנק).

המחוקק, שתמיד מבטיח לעצמו עוצמת השפעה, מאפשר הפעלת שיקול דעת בגין נסיבות מיוחדות. מאור כבר מצוידת במסמכים המצדיקים, לעמדתה, הפעלת "נסיבות מיוחדות". ההערכה היא שעו"ד דליה טל, ידידה ותיקה וקרובה מאוד למאור והיועצת המשפטית של דירקטוריון הבנק, יצרה אותם או הנחתה את יצירתם.

המסמכים יכללו את מצבו המיוחד של הבנק, שינוי מעמדו הצפוי בקרוב מממשלה לציבורי, מעמדו של שלמה אליהו וגם פרק הנוגע לעובדה שבשלהי שנות ה-80 עבר צדיק בינו מתפקיד מנכ"ל הבנק הבינלאומי הישר לכיסא יו"ר הבינלאומי. אלא שאז לא היו כלל הוראות כאלה.

בכל מקרה, אפילו אם מתקבלות הנסיבות המיוחדות, מאחר ומדובר בגוף ציבורי ראשון במעלה, הרי לפחות מראית העין הציבורית חייבת להיעשות. על מאור, קודם כל, להראות שהיא מוכנה לפעול בהתאם לחוק, לא לאחוז את החבל משני צדיו, ולהראות שנאה דורשת נאה מקיימת. זו גם החובה של נוף. זה לפחות ישחרר, אולי, קצת את הרוח ממפרשי שלל הארגונים הציבוריים המתכננים ומתכוננים זה זמן להגשת עתירה לבג"ץ.

משחק מכור

קרוב ל-100 מועמדים ראויים לדירקטוריון לאומי שלחה ועדת הדירקטורים, בראשות השופטת בדימוס שולמית ולנשטיין, לוועדת עו"ד נוף. על פי החוק אין לממשלה כל כוח וסמכות להתערבות, זה גוף ציבורי שעושה מה שהוא רוצה. תפקידו, מעבר למיון ובחירת דירקטורים, גם בכל הדורש אישור באסיפה הכללית, אופציות, שכר, ניהול סיכונים, שיפויים, ביטוחים וכדומה. בפועל, הוועדה סמוכה על שולחן הבנק, בקשר עם מזכירות הבנק, ובקשר קבוע עם ראשי הבנק שבאים לוועדה בכל רבעון, ובכל נושא נדרש.

בלאומי, כמו בכל הבנקים שהיו בעבר במעמד זהה - פועלים, דיסקונט, מזרחי - היו"ר והמנכ"ל ניהלו בפועל את בחירת הדירקטורים של ועדות המינויים.

התוצאה בלאומי היתה בחירת דירקטוריון שקט, הומוגני, שעושה מה שההנהלה רוצה. מבחינה זו דירקטוריון לאומי מגיע לשיא. עיון בקורות החיים של הדירקטורים בלאומי מציג שליטה כמעט מלאה ומוחלטת של בוגרי האוניברסיטה העברית בירושלים ובוגרי השירות הציבורי. בקיצור, תואמי רף ומאור.

לכן, כל עוד ההחלטה בידי הדירקטוריון אם מאור תתמודד - מאור תזכה. סוג של משחק מכור.