SAS - בראש דירוג מקומות העבודה הטובים ביותר בארה"ב

כך לפי "פורצ'ן" ■ ב-5 המקומות הראשונים מופיעות, למרבה ההפתעה, שתי רשתות מזון - למי שחשב שמקומות העבודה הטובים ביותר חייבים להיות בתחום ההיי-טק או הפיננסים

הרשימה השנתית של 100 מקומות העבודה הטובים ביותר נערכת זו השנה ה-13 על-ידי המגזין "פורצ'ן". הפעם מכילה הרשימה כמה הפתעות בצד שמות מוכרים, כמו גוגל. בחמשת המקומות הראשונים מופיעות, למרבה ההפתעה, שתי רשתות מזון, למי שחשב שמקומות העבודה הטובים ביותר חייבים להיות בתחום ההייטק או הפיננסים.

הרשימה, שתתפרסם במלואה בגיליון 8 בפברואר של המגזין, מעובדת מדי שנה על-ידי מכון Great Place to Work מסן פרנסיסקו. החברות מדורגות לפי תשובותיהן לשאלונים של המכון הזה. "מדד האמון" שלהן (האמון בין העובדים וההנהלה, הגאווה של העובדים בחברה ורוח האחווה בין העובדים) ובדיקה שיטתית של מדיניות מקום העבודה.

SAS: מעונות וביטוח רפואי

המדורגת מספר 1 בדירוג החדש היא חברת התוכנה הפרטית הגדולה בעולם, SAS מצפון-קרוליינה. בדירוג הקודם היא דורגה במקום ה-20. החברה מופיעה בדירוג ה-100 בכל 13 השנים האחרונות, בין היתר הודות לסל הטבות מדהים לעובד האמריקני הזקוק לביטוח רפואי טוב לו ולמשפחתו.

בין היתר מציעה החברה מעונות יום לילדי עובדים ברמה גבוהה ב-410 דולר, כיסוי של 90% לפרמיית הביטוח הרפואי, ימי מחלה ללא הגבלה, מרכז רפואי שמאויש על-ידי 4 רופאים ו-10 אחיות מוסמכות (ללא עלות לעובדים), חדר כושר ובריכות שחיה בשטח 6 דונם, ספרייה ומחנה קיץ לילדי העובדים.

האדריכל של תרבות ההעסקה הזו, שמתבססת על "האמון בין העובדים שלנו לחברה", הוא אחד המייסדים, ג'ים גודנייט, שהוא גם המנכ"ל של SAS זה 34 שנים. ולתשומת לב המעסיקים: SAS היא חברה רווחית מאוד, עם כל ההטבות הללו. שיעור נטישת העובדים שלה הוא הנמוך ביותר בתעשיית התוכנה: 2%. המחזור של החברה ב-2008 היה 2.3 מיליארד דולר.

בלי לפטר

השנייה בדירוג, באותו המקום בשנה שעברה, היא חברת ייעוץ השקעות אדוארד ג'ונס מסנט לואיס, מיזורי. חברה זו צלחה את המיתון בלי לסגור אף משרד ובלי לפטר איש מ-12,615 עובדיה. שכרם הוקפא, אך חלוקת הרווחים נמשכת. המחזור שלה ב-2009 היה כ-3.9 מיליארד דולר.

השלישית בדירוג היא דווקא אחת מרשתות המזון הגדולות בארה"ב, ווגמנ'ס פוד מרקטס, שעלתה מהמקום ה-5 בסקר של השנה שעברה. ווגמנ'ס אינה הפתעה כה גדולה - היא תפסה את ראשות הדירוג בשנת 2005. הרשת הזו מעולם לא פיטרה אפילו עובד אחד והיא קיימת כבר 94 שנים.

יותר מ-4,000 עובדים, 11% מכוח העבודה, עובדים בחברה למעלה מ-15 שנים. מטה החברה ממוקם ברוצ'סטר במדינת ניו יורק, והמחזור שלה ב-2008 היה 4.8 מיליארד דולר.

במקום הרביעי בדירוג, ללא שינוי מהשנה שעברה, נמצאת מיודעתנו גוגל, שמתכוונת להוסיף אלפי עובדים לכוח העבודה שלה במהלך 2010. נהרות של דיו כבר נשפכו על ההטבות המיוחדות בקמפוסים של גוגל, כולל הקפיטריות העשירות, שמציעות מכל טוב בחינם.

פנסיה משופרת

כמה מההטבות הללו צומצמו אמנם במהלך המיתון, אבל העובדים בחברה קיבלו תנאים משופרים לתוכניות הפנסיה שלהם, 401(k), ואף הוקמה עבורם תוכנית להחלפת אופציות במניות שתקועות "מתחת למים" (מתחת למחיר המימוש).

מהנדסי החברה עדיין מקבלים עידוד להקדיש 20% מזמנם לפרויקטים שהם אוהבים. המחזור של גוגל ב-2008 עמד על 21.8 מיליארד דולר.

החמישית בדירוג היא שוב רשת מזון, נאגט מרקט, מוודלנד קליפורניה. המיתון הניע את רשת המרכולים הזו לחלק לעובדיה כרטיס הנחות של 10% על רכישות של מוצרי מזון בסך 500 דולר בחודש. באירוע הערכה לעובדים שהתקיים לא מכבר, הנהלת הרשת הפתיעה את כולם בשטיפת מכוניות לכל העובדים שנכחו באירוע.

66