מנכ"ל מייספייס מרים ידיים? "שוקלים להטמיע פייסבוק קונקט"

אוון ואן נאטה: "אנשים רוצים לנוע בין רשתות חברתיות ביתר קלות, ואנחנו בהחלט שוקלים ללכת לכיוון הזה של יותר פתיחות ושיתופיות ברשת"

"אנשים רוצים לנוע בין רשתות חברתיות ביתר קלות, ואנחנו בהחלט שוקלים ללכת לכיוון הזה של יותר פתיחות ושיתופיות ברשת" - כך אמר אוון ואן נאטה, מנכ"ל מייספייס, בכנס ה-DLD במינכן, כאשר נשאל האם יש סיכוי לראות חיבור בין הרשת החברתית של ניוז קורפ לבין השירות פייסבוק קונקט שמציעה הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם. "אנשים רוצים לצרוך תוכן מהרבה מאוד מקומות, וברור לנו שאנחנו צריכים לאפשר זאת למשתמשים שלנו".

ואן נאטה הוסיף: "נכנסתי לחברה לפני 9 חודשים, ואחד הדברים הראשונים שחשבתי עליהם, במסגרת הניסיון לעצב אסטרטגיה לעשור הבא, היא שהגולשים נמצאים במקום שבו הם רוצים לחוות את החוויה החברתית. העתיד של הפצת התוכן טמון באנשים, ולא בפורטלים או אתרי יעד. לכן מייספייס חייבת להיות פתוחה - לאפשר לשלב בין הפלטפורמות השונות, ולתת לגולש לקבל את כל המידע שהוא רוצה במקום שבו הוא נמצא".

ההצהרה הזו של ואן-נאטה על האפשרות שמייספייס תאפשר למשתמשים להתחבר עם הזהות הפייסבוקית שלהם היא למעשה הודאה בכישלון. זה לא אומר שלמייספייס אין הרבה ברירה אלא לשתף פעולה עם הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם, שמושכת אליה 350 מיליון משתמשים מדי חודש, אולם צעד כזה הוא מעין הודאה בכך שגולשי מייספייס לשעבר יחזרו בכוחות עצמם לאתר רק אם יאפשרו להם להישאר בקשר עם השירות האהוב עליהם ביותר - פייסבוק.

ואן-נאטה רואיין על-ידי ספנסר ריד, עורך במגזין "Wired", ודבר אחד הורגש בבירור עוד מהתחלת הראיון, כאשר מנכ"ל מייספייס התיישב על הבמה כשהוא לחוץ. ואן-נאטה נאלץ להגן על מייספייס ובעיקר להסביר מה מייחד אותה מפייסבוק, ומדוע לעזאזל הגולשים לא מבינים את זה ובורחים בהמוניהם למתחרה שלה. "אנחנו שונים מבפייסבוק בכך שאנחנו מאפשרים לאנשים להתחבר עם אנשים שהם לאו דווקא מכירים, בניגוד לפייסבוק", הוא אמר. "זה הגרף החברתי של מייספייס".

ואן-נאטה, יש לציין, היה בעברו גם סמנכ"ל התפעול של פייסבוק.

בעיות רבות במייספייס

- אתה באמת מאמין שאנשים מעדיפים לתקשר עם אנשים זרים?

"הטעם המוזיקלי שלנו והעדפות הסרטים שלנו, לדוגמה, מתבססים על הטעם של הציבור כולו. אני מאמין כי אנשים אוהבים לחבור לאנשים אחרים על בסיס טעם דומה ולאו דווקא על בסיס היכרות. אנחנו מציעים סביבה אחרת בהשוואה לפייסבוק. האבולוציה של מייספייס החלה מרשת שמבוססת על תוכן גולשים בעיקר, לעבר רשת עם תוכן הרבה יותר מקצועי. אנחנו מתמקדים בתוכן, פייסבוק מתמקדת בהיותה רשת חברתית בלבד".

ואן-נאטה הודה כי למייספייס יש בעיות רבות. "כשהגעתי לחברה הבנתי מיד כי מייספייס לא מתרכזת מספיק במשתמשים במה שהם עושים ואיך אפשר להניע אותם. החברה לא היתה מפוקסת מספיק בתחומים הללו. לכן התחלנו להגדיר אזורים שונים באתר, כגון מודעות דרושים או מזג-אוויר, ולתת ערך אמיתי למשתמשים שלנו. התחלנו להיות יותר מבוססים על מידע אמיתי בתהליך קבלת ההחלטות שלנו".

כשהחלו השאלות מן הקהל, היה ברור כי את כולם מטרידה סוגיה אחת בלבד: כיצד ואן-נאטה מתכוון להחזיר את גולשי מייספייס הביתה, ולשכנע אותם כי מייספייס מסוגלת להציע להם משהו שפייסבוק לא יכולה. "הדבר הטוב ביותר במייספייס הוא שהיא מאוד ויראלית וחברתית. כעת אנחנו מתמקדים ביצירת ערך למשתמשים ולאפשר להם לחשוף ולגלות תוכן. מאז שהתחלנו לשפר את ממשק המשתמש, הוויראליות שלנו נמצאת במגמת עלייה".

"אין לי כסף לקנות את טוויטר"

- מארק צוקרברג אמר לאחרונה כי נושא הפרטיות אינו חשוב כל-כך עבור המשתמשים. אתה מסכים עם הטענה הזו?

"קשה לעשות הכללות לגבי אוכלוסיית האינטרנט כולה, ואני לא בטוח שזה מה שהוא התכוון לומר. אני חושב שפרטיות והאופן שבו אנשים חושבים על שליטה על מידע משתנה, ואפשר להודות בפה מלא: לכולנו נוח יותר עם המידע שכבר נמצא עלינו ברשת".

- ומה לגבי הנוכחות הבינלאומית של מייספייס? יש לכם תוכניות?

"הנוכחות בשווקים נוספים חשובה לנו מאוד, ואנחנו עובדים על כך במלוא המרץ, לדוגמה בגרמניה, בריטניה ואוסטרליה. יש לנו פלטפורמה גלובלית שמפעילה את כל השווקים הללו, ואנחנו גם מתמקדים מאוד בפעילות שלנו בסין". התמקדות כזו, יש לציין, יכולה לסייע למייספייס לצמוח שכן פייסבוק חסומה בסין".

- ומה אתה חושב על טוויטר? פיצ'ר או חברה בפני עצמה?

"טוויטר היא דוגמה מצוינת לפתיחות, שכן אתה יכול לבחור את חוויית הטוויטר שלך בצורות שונות".

- יש סיכוי שתקנה את טוויטר?

"לי אישית אין כסף לכך", הוא ענה בצחוק. "אנחנו מתמקדים כעת בבניית צוות ופלטפורמה טכנולוגית". *