זכויות היתר של מבקר המדינה

בניגוד לתקנון שירות המדינה, למשרד מבקר המדינה אין מנכ"ל כבר 8 חודשים

הנה משהו שלא הופיע בדו"חות של מבקר המדינה: משרד במגזר הציבורי-ממשלתי פועל ללא מנכ"ל כבר 8 חודשים, בניגוד לתקנון שירות המדינה. למה זה לא הופיע? אולי כי מדובר במשרד המבקר עצמו.

מאז שהתפטר המנכ"ל הקודם, אבי בלשניקוב, המבקר מיכה לינדנשטראוס לא מוצא מועמד מתאים. לאחרונה הוא ביקש מוועדת הכספים לאפשר לו להאריך את מינויו של שמואל גולן, ראש החטיבה לרשויות מקומיות במשרד, לממלא-מקום המנכ"ל לתקופה בלתי קצובה. אבל אז הזכירה היועצת המשפטית של ועדת הכספים, עו"ד שגית אפק, כי חוק שירות המדינה (מינויים) מאפשר מינוי קצוב ל-3 חודשים בלבד, ללא הארכה נוספת.

לכן, אמרה לחברי הכנסת, מבלי להיכנס לשאלה אם ההתנהלות עד כה היתה תקינה או לא, יש להחליט על מינוי ממלא-מקום לתקופה קצובה, שעד סיומה יידרש המבקר להכריע ביחס למינוי קבוע.

המבקר לא קיבל את חוות-הדעת הזו. עו"ד נורית ישראלי, היועצת המשפטית של משרד המבקר, אמרה כי אכן סעיף החוק מדבר על 3 חודשים, ואולם המציאות הראתה כי זהו פרק-זמן לא מספיק. בסוף הדיון החליטה הוועדה לרצות את שני הצדדים: האריכה את הזמן ל-4 חודשים, שבסופם יצטרך המבקר למנות מנכ"ל.

ממשרד המבקר נמסר בתגובה: "מבקר המדינה נועד עם מועמדים אפשריים ופועל למצוא מועמד מתאים בהקדם. העמדה שהציגה היועצת המשפטית של ועדת הכספים אינה מקובלת על המבקר, על היועצת המשפטית של משרד המבקר ועל חברים בוועדת הכספים. מר שמואל גולן מכהן עתה בתפקיד המנכ"ל בפועל, באישור ועדת הכספים, ועושה זאת על הצד הטוב ביותר".

ומה עם חוק שירות המדינה? יש דברים, כנראה, שלמבקר מותר.